Vedfyring i drivhus

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Vedfyring i drivhus

Innlegg Rikerud Ons Mar 16, 2016 10:27

Hei

Vi har bestilt oss et nytt romsligere drivhus. I tillegg til å være drivhus vil det få en funksjon som hagestue. Når ordet hagestue blir nevnt er neste tanke at det hadde jo vært koselig med en liten vedovn i drivhuset. Sene høstkvelder kan bli veldig bra inni der da, tenker jeg.

Er det noen med erfaringer? Det kan vel bli fort veldig varmt? Og hvordan går det med ovnen med tanke på klimaet inne i et drivhus?
Rikerud
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Vedfyring i drivhus

Innlegg calypso Ons Mar 16, 2016 15:28

Du må ha skorstein med ildsikker gjennomføring, og du må ha tilstrekkelig luftinntak. Det er ikke lett å holde ønsket temperatur med en vedovn.
I det hele: Ganske plundrete i forhold til en vifteovn.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Rikerud Ons Mar 16, 2016 16:14

calypso skrev:Du må ha skorstein med ildsikker gjennomføring, og du må ha tilstrekkelig luftinntak. Det er ikke lett å holde ønsket temperatur med en vedovn.
I det hele: Ganske plundrete i forhold til en vifteovn.

Som sagt så er en evt vedovn kun tenkt i forbindelse med at drivhuset også skal ha en funksjon som hagestue. Da vil en vedovn kunne bidra til mange koselige stunder. En vifteovn er jo greit for å få varme, og det skal vi også ha for å forlenge sesongen litt i begge ender.

Skorstein med ildsikker gjennomføring og luftinntak mener jeg skal være enkelt å få til. At temperaturen er vanskelig å justere det er klart. Er det noen som har erfaring? Blir det så varmt at det er bare å gi opp, eller er det supert?
Rikerud

Innlegg calypso Ons Mar 16, 2016 16:33

Du bør også tenke på plantene du har der, de er i dvale, eller hvile, og de synes kanskje ikke disse kosestundene er så greit?
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Rikerud Ons Mar 16, 2016 21:55

Det blir neppe mange planter der sent utpå høsten. Vi er uansett mest interessert i planter som gir spennende frukter som ulike varianter av tomat, paprika og agurk etc. Men det kan jo bli aktuelt med en drueranke også og det er ikke sikkert at den liker plutselige timer med tropeforhold sent i oktober nei. Men det viktigste er jo å ha det bra selv.
Rikerud

Innlegg Sommartorpet Tor Mar 17, 2016 12:51

Jeg synes det virker som en fin idé. I riktig gamle dager holdt de varmen i drivhus og orangerier med vedfyring. Det blir nok altfor tungvint og miljøskadelig i dag, men en vedovn i drivhuset vil utvilsomt gjøre det mer fristende å tilbringe sene høstkvelder i hagestuen/drivhuset! :-) Jeg ville ikke vært for bekymret for at det blir for varmt om du har automatiske lukeåpnere? Da vil de regulere seg på samme måte som på en solskinnsdag.
Jeg har en vedovn med glassdør som jeg planlegger å montere i et av mine drivhus nå i sommer. Jeg deler gjerne erfaring med deg når den er i bruk :-)
Sommerhagen: http://sommerhagen.blogspot.com

"And when your back stops aching and your hands begin to harden . . . You will find yourself a partner in the Glory of the Garden." Kipling
Brukerens avatar
Sommartorpet
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Rikerud Tor Mar 17, 2016 13:47

Sommartorpet skrev:Jeg synes det virker som en fin idé. I riktig gamle dager holdt de varmen i drivhus og orangerier med vedfyring. Det blir nok altfor tungvint og miljøskadelig i dag, men en vedovn i drivhuset vil utvilsomt gjøre det mer fristende å tilbringe sene høstkvelder i hagestuen/drivhuset! :-) Jeg ville ikke vært for bekymret for at det blir for varmt om du har automatiske lukeåpnere? Da vil de regulere seg på samme måte som på en solskinnsdag.
Jeg har en vedovn med glassdør som jeg planlegger å montere i et av mine drivhus nå i sommer. Jeg deler gjerne erfaring med deg når den er i bruk :-)

Jeg vil også tro at automatiske lukeåpnere vil bidra til at temperaturen blir levelig, det går jo dessuten an å åpne en dør. Man er jo i drivhuset når det fyres uansett. Jeg har også en vedovn med glassdør stående på lager som jeg ser for meg vil være perfekt til dette formålet. Det er mulig at høy luftfuktighet om sommeren vil medføre rustproblemer? Men det er ikke så farlig så lenge det er en ovn vi ikke benytter i dag uansett. For vår del tror jeg at det meste av denne sesongen går til å komme i gang med det nye drivhuset, det er jo bare bestilt og det blir litt jobb med grunnarbeider og oppsetting ut over våren uansett.

Har trua på prosjekt vedovn - så lenge drivhuset ikke bare skal være drivhus - men også hagestue. :D
Rikerud

Innlegg orm Tor Mar 17, 2016 16:09

Blir sikkert koselig, men er litt skeptisk til vinranke. Er litt i tvil om hvordan den liker å få det så varmt at den kanskje begynner å forberede seg til bladsprett og så få det kaldt igjen, men for all del - det er lov å prøve. Vinranken begynner å suge opp sevje veldig tidlig på våren.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tor Mar 17, 2016 20:07

Jeg har vinranke som er plantet direkte i bakken i drivhuset. På solskinnsdager kan det bli ganske varmt om vinteren, minst tyve grader midt på dagen, og ned mot null om natten. Men drueplanten har tydeligvis ikke tatt skade av det. Tror det handler mye om lengden på dagene også, og hvor hyppig det blir fyring/oppvarming i drivhuset.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Rikerud Tor Mar 17, 2016 21:38

Den som intent våger - intet vinner. Skal si drømmen om druer skjøt fart etter å ha lest på druer.org. Mon tro om ikke den digre sørveggen vi har på fjøset hadde egnet seg til drueproduksjon... Der fikk jeg mer å tenke på gitt...
Rikerud

Innlegg orm Tor Mar 17, 2016 22:31

Umulig å gi råd om druer ute når vi hverken vet hvor du bor eller hvilken herdighetssone du tilhører, men det har kommet planter som skal kunne gå ute flere steder i Norge de siste årene. Du kan ha lune steder i hagen som kan være et par soner bedre enn resten av hagen. Selv har jeg hatt vinranke ute i mange år. Det kan slå til og det kan bli bare umodne druer. I fjor ble det noen få modne og mange umodne. Jeg burde nok tynnet ut da det var uforholdsmessig mange klaser på en relativt liten stokk. Jeg kunne også hengt opp agrylduk over, men det hadde jeg ikke overskudd til da. Den jeg har nå er avlegger av en gammel som etter hvert tok kvelden. På denne høstet gemalen en gang først en vaskebøtte, så gikk han ut etter mer. Denne vokste vilt uten foreskreven beskjæring og dekket flere kvadratmeter.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Rikerud Fre Mar 18, 2016 6:25

Med alle den gode informasjonen som ligge på druer.org så tipper jeg at det skal gå bra å velge riktige planter og riktig plantestrategi. Veldig bra side som jeg først ble klar over nå.
Rikerud

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest