Hjelp til valg av planter/blomster

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hjelp til valg av planter/blomster

Innlegg LindaKanina Tir Jun 19, 2018 14:34

Hei dere! Jeg, som er ganske så fersk i dette, trenger litt hjelp. Jeg driver å skal anlegge hage, og er i tvil om hva jeg skal velge. Jeg har planer om thuja rundt tomten, men i diverse bed er jeg mer i tvil. Jeg kommer til å ha bed og krukker som står i sol hele dagen, noen krukker som kun får sol på morgenen og et bed som kun får kveldssol. Tåler roser, peoner, løytnantshjerte og akeleier full sol? Hva kan jeg velge til de bedene og krukkene som nesten ikke får sol? Jeg tenkte supplere med stauder i forskjellige slag i bedene, heldigvis står det som regel på dem hva forhold de liker når man kjøper de i butikkene. Jeg mottar alle tips med takk, kommer til å søke opp hver enkelt blomst/plante og lese meg opp på dem. :D
LindaKanina
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Hjelp til valg av planter/blomster

Innlegg Villrose Tir Jun 19, 2018 14:50

Roser må ha sol, liker bare ikke å bli "stekt" i en sørvegg...
Du kan jo fråtse i solelskende stauder som solhatt (Echinacea purpurea), Helenium og steppesalvie. Og blande inn vaiende prydgress :)
Hosta og astilbe er bankers i skyggen. Hasselurt og flekktvetann er utmerkede bunndekkere i skyggen,
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg LindaKanina Tir Jun 19, 2018 15:00

Tusen takk! Nei, rosene blir i et frittstående bed sammen med flere andre planter. Kan hende de får litt skygge om thujaen også blir plassert i ytterkant av dette bedet. Vi skal bygge en 70cm høy mur og fylle med jord. Kan jeg bruke kryptimian som bunndekker i rosebed? Syns de er så vakre, og har fått for meg at bunndekkere hjelper mot ugress. :lol:
LindaKanina

Innlegg Arild Tir Jun 19, 2018 15:19

Roser tåler sol bare de får vann. Jeg har Sympathie (en rød klatrer) i solveggen; selv på de varmeste dager i verste solsteken står den fin. Den blir vannet, men ikke spesielt, er man vekke en uke står den like fin. Det er nok en herdig sort, fargen i blomsten er fin i både i regn og sol. Det har vært så varmt på solsiden at alle naboene forlot hagen og satt seg på skyggesiden av huset (30 pluss), plantene må bare leve med det. Jeg ville ikke utelukket roser ;- )
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg LindaKanina Tir Jun 19, 2018 16:07

Roser skal ikke utelukkes nei! Det er mine absolutt favoritter, og jeg føler jeg klarer å få dem til ganske greit. Så da blir det en drøss forskjellige roser i det bedet hvertfall. Den klatreplanta høres spennende ut! Jeg skal ha en vegg som skygger for innsyn fra naboen, så kanskje jeg skal ha en slik en der. :D
LindaKanina

Innlegg LindaKanina Tir Jun 19, 2018 16:10

Kan jeg forresten blande sympathie med en klematis? Tenkte kanskje en knallblå en sammen med den røde kunne blitt fint.
LindaKanina

Innlegg Arild Tir Jun 19, 2018 17:12

Det er flere roser som er i slekt me Sympathie, ikke helt lik, men ofte røde og heridge, Heidelberg, Parkdirektør Riggers, Dortmund, Flammentanz, Rosarium Uetersen (rosa), Karlsruhe (rosa), Leverkusen (Gul), Emelie (mot ferksen-rosa). Sympathie er kanskje ikke den vanligste lenger, men den er å få tak i. Sympathie har en klar fin rødfarge, en det burde være flere klematis sorter å velge mellom til den.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg LindaKanina Tir Jun 19, 2018 17:26

Jeg tenker meg nok en knallrød en som klatrer. Skal forresten ha klatreroser på en rosebue også. Så takk for forslagene! Gule roser er jo også vakre. Ååååh, det er for mange å velge mellom! Får vel bare skaffe en av hver. :lol:
LindaKanina

Innlegg Villrose Ons Jun 20, 2018 12:00

Det blir kjempefint med 'Sympathie' (eller roser generelt) sammen med klematis. Sørg bare for at noe skygger "beina" til klematisen.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg LindaKanina Lør Jun 23, 2018 13:06

Forglemmegei og kryptimian er vel fine "bein"-skyggere? :)
LindaKanina

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester