Drivhus strømkostnader

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Drivhus strømkostnader

Innlegg Snuskelusken Ons Mai 01, 2019 11:11

Hei, jeg vurderer å skaffe meg et drivhus i hagen, men skulle gjerne ha visst hva jeg må regne med i strømkostnader per måned/ år for å holde det? Hvor varmt bør det være på de ulike tidene av året sånn omtrent? Noen som vil dele erfaringer så hadde jeg vært veldig takknemlig :)
Snuskelusken
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Drivhus strømkostnader

Innlegg calypso Ons Mai 01, 2019 12:29

Om du skal ha helårsdrift er det helt umulig å regne ut forbruket, det er alt for mange ukjente variabler.
Om det er snakk om å starte sesongen tidligere på våren vil det fortsatt være avhengig av hva du skal dyrke og vær og vind.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Snuskelusken Ons Mai 01, 2019 12:53

Vet ikke helt, men tenker ikke helårsdrift nei, i første omgang starte sesongen tidlig og prøve meg litt fram. Vet ikke helt hva som egner seg for å dyrke da. Helt nybegynner på drivhus jeg :)
Snuskelusken

Innlegg timanna Ons Mai 01, 2019 12:59

Strømkostnaden vil uansett variere med størrelse på drivhuset, og hvor mange måneder du tenker deg at du trenger oppvarming. Det er mange som bare bruker drivhuset om sommeren, uten oppvarming. Så det er helt umulig å svare på spørsmålet ditt!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Snuskelusken Ons Mai 01, 2019 13:09

Skjønner, det er mange variabler å ta hensyn til. Har nok ikke tenkt igjennom dette grundig nok enda merker jeg :lol: Tror jeg har plass til ca 5 m2 omtrent. Og når det gjelder hva jeg skal dyrke og hvor lenge jeg skal holde varme, så kommer det an på kostnadene egentlig. Tenkte vel kanskje i utgangspunktet å drive fra mars og utover september eller oktober kanskje? Er det realistisk, dere som har greie på dette? Ikke veldig eksotiske ting i første omgang, mer vanlige grønnsaker og urter, sommerblomster og diverse, vet ikke helt. Drømmen er å få til sitrus og fiken etc etterhvert, men de krever vel en god del varme kan jeg tenke meg, så det er kanskje ikke der jeg begynner..
Snuskelusken

Innlegg timanna Ons Mai 01, 2019 17:41

Jeg tror du begynner å skjønne det! Fra mars-april til september-oktober er helt greit, og sånn som veldig mange bruker drivhuset sitt. Da trenger du ikke så veldig mye varme. Jeg har en vifteovn med termostat, den setter jeg på rundt ti grader for at tomater og agurker ikke skal få det for kjølig. Den slår inn når det er kaldt om natta om våren og utover høsten, og er kjekk å ha når sommeren ikke er så varm som den i fjor! Jeg har bare tomat, agurk, paprika og chili i drivhuset, de er varmekjære. De fleste andre grønnsaker sår eller planter jeg ute. Basilikum må også stå inne, men den har jeg som regel på kjøkkenet.
Hvis du vil ha sitrus og fiken, tror jeg jeg fem kvadrat blir i minste laget, men det kan gå. De vil også ha det frostfritt om vinteren, og krever nok en del strøm, så billig blir det ikke. Når du skal velge drivhus, bør du tenke på det. Kjøp et med god isolasjon, så blir det ihvertfall så billig som mulig.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Snuskelusken Tor Mai 02, 2019 9:59

Takk for svar :-) Tenkte kanskje jeg kunne ta inn sitrus og fiken på vinterstid, og ha dem ute i drivhuset resten av året, kan det gå, eller blir det for store klimaforskjeller for plantene?
Snuskelusken

Innlegg timanna Tor Mai 02, 2019 11:54

Det blir ofte for tørr luft inne om vinteren. Jeg ville hatt plantene ute om sommeren, og inne om vinteren, men med luftfukter.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Snuskelusken Søn Mai 05, 2019 18:06

Luftfukter ja, kanskje det :) Tusen takk for tips. Da får jeg bare begynne å planlegge (og spare til) :lol: et fint drivhus
Snuskelusken

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester