Hjelp! Hva er det som angriper jordbærplantene?

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hjelp! Hva er det som angriper jordbærplantene?

Innlegg Scrooge Man Jun 17, 2019 20:50

Plantene ble plantet i ny åker i fjor (Nord-Norge), Zephyr, vi hadde en uvanlig tidlig start på våren etterfulgt av en kaldere periode. Nattetemperaturen gikk ned mot 2 grader på det kaldeste for bare en uke siden. Jeg la tidlig fiberduk over som jeg har justert etterhvert som plantene har vokst. Har funnet noen få snegler med hus som jeg aldri her sett her oppe tidligere, sett at de har lagt igjen et hvitt skum på flere av plantene.

Fant noen avleggere på vårparten i åkeren som hadde overlevd vinteren som jeg ikke hadde hjerte til å kaste, disse satte jeg ned på et annet område, disse viser ingen tegn til sykdom.

Det har vært tørt, jeg har vannet sjelden, men mye hver gang. Ikke vannet på bladene eller blomstene.

Flere planter har jordbærkart.

Jeg har gjødslet en gang med hagegjødsel fra felleskjøpet, med cirka oppgitt mengde, fordelte gjødsel under duken.

Jeg tok ikke av alle bladene fra i fjor fordi dem så fine ut, kan det være disse som gir seg nå?

Bilde

Bilde
Scrooge
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hjelp! Hva er det som angriper jordbærplantene?

Innlegg Nienna Man Jun 17, 2019 21:32

Jordbærplantene dine ser friske og fine ut. Litt tørre bladkanter og visning her og der, er naturlig. Mulig at noen sikader har spist litt. Det er dem som lager skum. Men de fjernet du bare med fingrene. Hvis du finner slimspor har det vært snegler på besøk.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Scrooge Tir Jun 18, 2019 12:50

Takk for svar.

Litt beroliget.

Redd for sopp, har googlet meg til flere varianter. Håper det ikke er det.

Har sett nærmere på avleggerne i går og de viser samme symptomer, men i mye mindre grad.
Scrooge

Innlegg froluf Tir Jul 02, 2019 15:22

synes de ser veldig bra ut. HAr du gjødslet? isåfall kan det være for mye nitrogen som kan brune tuppene noe på bladene. Du får og da en mørkere grønn plante, mer bladvekst og mindre bær/blomst. Ikke noe å bry seg om, men være lettere med gjødselhanda. Banåøer omkring er bra og holder snegler litt borte.
froluf
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Scrooge Man Jul 08, 2019 20:28

Ja, har gjødslet en gang, cirka mengden som stod på sekken med hagegjødsel, 100 gram per ti meter med rad står det.

La markduk i bunn mot ugress, tenkte at jorden fra i fjor ville ha noe lite næring. Kjørt på standard plantejord (40-50 liter sekker) og sand i fjor, blandet med litt hagegjødsel fra Felleskjøpet.

I dag har jeg klippet av utløpere (mange, det må være positivt i forhold til plantehelsen) og en god del blad som hadde blitt røde og gule, helt røde bladstengler (kan dette være bladene fra i fjor som jeg lot stå?). Jeg håper det vil bidra til mer luft og mindre sjanse for sykdom, la også merke til to steder med bittelitt meldugg (antar at det var meldugg).

De første bærene har begynt å bli røde og det er veldig tidlig her jeg bor. Vi får se hvordan det går.
Scrooge

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester