Forsinket moidning av jordbær

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Forsinket moidning av jordbær

Innlegg oddhnp Man Aug 05, 2019 11:59

Hei
hvert år skjer det samme i hagen vår: Jordbærene modnes midt i ferien over de tre ukene da vi er borte. I år har vi knap smakt av egne bær!!
Jeg lurer på om det kan finnes en metode for å "forsinke" modningen - det er snakk om høye plantekasser så de kan f.eks. ev. pakkes inn i isopor i april og kanskje litt ut i mai?
Takk for alle innspill!
:gira: :tilber:
Mvh.
Skap-Jordbærtrønder
oddhnp
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Forsinket moidning av jordbær

Innlegg orm Ons Aug 07, 2019 11:43

Velkommen til hagEgal! Mulig at jordbærene kan forsinkes noe på våren m. innpakking. Det må i så fall skje ganske tidlig på våren før telen går og slik at det ikke blir så tett og vått at plantene råtner. Er jo et forsøk verdt. Ellers har jo plasseringen i hagen mye å si. Står de på det mest solfylte stedet, vil de jo modnes tidligere enn om det er mindre sol. Selvsagt trives plantene best med mye lys, men her har jeg noen som har sneket seg under gjerdet fra naboen. De står ganske skyggefullt under roser og jeg har inntil nylig plukket modne bær. De er selvsagt mer utsatt for råte da. Ellers er det vel noen sorter som er tidligere og noen senere av jordbær.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Forsinket moidning av jordbær

Innlegg oddhnp Man Aug 12, 2019 10:42

Hei
takk for svar og tips. Vi har to store hagekasser med jordbær, ca. 0,5x2m. Vi tenker at vi kanskje eksperimenterer med den ene på dette neste år, kanskje både isolering og skygge. Gode forslag, takk for det!
oddhnp

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester