Overvintring av pelargonia - igjen

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Overvintring av pelargonia - igjen

Innlegg timanna Ons Des 04, 2019 15:20

Ja, jeg vet at det er skrevet mye om det her, men jeg leser og leser, og finner ikke noe om det jeg lurer på.
Jeg er helt nybegynner på pelargonia, men jeg hadde tre planter i sommer. Jeg klarte å redde to av dem før frosten kom brått og uventet :roll:
Nå står de på et lite rom som er kaldt, men frostfritt. Problemet er at det står på lys der hele tiden, hvordan takler de det? Foreløpig har de blomster ennå, så jeg har ikke gjort noe med dem.
Den tredje kom inn etter en stund, men jeg tror den fikk for mye frost. Den hadde kjempestore greiner, og de brakk ved rota da jeg tok tak i et par av dem.
Kan noen gi råd?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Re: Overvintring av pelargonia - igjen

Innlegg aimar Fre Des 06, 2019 14:21

Det er vel ikke slik at Pelargonia MÅ ha en hvileperiode, et handler mest om å berge dem gjennom vinteren på en grei måte. Derfor er det ikke negativt at de får lys, tvert om. Lyst og kjølig høres bra ut. Vær forsiktig med vanningen.
Vi får se om det dukker opp noen som er mer pelargoniumspesialist enn meg, men jeg tror du kan gå ut ifra at svaret mitt er riktig.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg timanna Fre Des 06, 2019 14:43

Takk for svar, aimar! :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Man Des 09, 2019 23:07

Jeg gjør som Aimar sier: overvintrer Pelargonia i et kjølig rom med lys. Ikke vann for mye, da kan rota råtne.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Tir Des 10, 2019 0:42

De har ikke fått vann foreløpig, men jeg må nok gi dem litt :? De har lys døgnet rundt, stakkars :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg aimar Tir Des 10, 2019 22:25

Det går nok bra. Lysmengden vil kanskje lure dem til å sette blomsterknopper. Er ikke noen krise om de blomstrer, men du bør kanskje helst fjerne alle blomsterknopper fram til ompotting i februar-mars-april.
aimar

Innlegg orm Lør Feb 08, 2020 17:30

Går som regel i vindu, men de blir gjerne skrantne ut over våren. Mine, som er plantet ut i bed på sommeren, blir satt smn. i plastkasser (uten hull) og satt i kjølerom der lyset bare er på når jeg henter noe der. Kjølerommet er gammelt og holder nå hele 8 varme. De mister bladene. Noen kreperer, men de fleste overlever. De får en vannskvett om det er tørt i jorda. Fuchsia overvintrer også der. Noen små + slyng har jeg i drivhuset, men der er det lys ca. 1/3 av døgnet. Satte som prøve en gryte m. muskatpelargonia i garasjevinduet i høst. Det er ikke varme der og garasjeporten må opp når bilen skal ut. Foreløpig har de overlevd, men det er jo så langt en varm vinter. Det er jo så mange forskjellige av disse så det er nok ulikt hva slags overvintring de klarer.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Lør Feb 08, 2020 18:47

Foreløpig står de nå bare der. Det blir ihvertfall spennende å se hva som skjer når det blir varmere i lufta!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester