Cyclamen persicum Canto som skranter

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Cyclamen persicum Canto som skranter

Innlegg Kari Tir Sep 07, 2021 12:31

Denne Cylamen ble kjøpt på Plantasjon for et år siden. I sommer kom det veldig mange nye skydd med både blader og blomster, og planten så ut til å bli veldig fin. Det gamle bladene var blitt veldig store og var ikke så fine lengre så de klipte jeg av da de satt for fast til å rives av. Senere rev jeg av stilkene til de gamle bladene. Det som nå skjer er at blader og blomster begynner å henge, flere råtner midt på stilken (det er dette jeg ser). Hva her årsaken til dette? Har jeg vatnet for mye eller for lite (den får bare vann fra skåla)? Er de de blandene jeg klipte av som er årsaken? Knollen er fast og fin også under jorda. Nå er det nesten ikke igen flere blader og blomster, og det er trist. Vil denne knollen kunne sette nye skudd? Hva må jeg i tilfellet gjøre for at det skal skje?
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Re: Cyclamen persicum Canto som skranter

Innlegg Nienna Fre Sep 10, 2021 6:22

De pleier å visne ned. Ikke du har gjort galt :) Knollene må ha en hvileperiode, mørkt og kjølig, og tørt. Jeg prøvde en gang, men har glemt hvordan det gikk.Sannsynligvis ble ikke resultatet særlig bra siden jeg har fortrengt det :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Cyclamen persicum Canto som skranter

Innlegg Kari Søn Sep 12, 2021 16:24

Men nå visnet knoppene før de hadde blomstret. Det skal de vel ikke. Nåt jeg tok bort visne knopper og blader så var det punktet der blad og knopper skyter fra knollen brunt og litt rottent. :( Hva kan være grunnen til det? :)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester