Ergonomisk lukehjelp?

Her kan alle gjøre som de selv vil. La oss diskutere alt som ikke har med planter og hage å gjøre.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Ergonomisk lukehjelp?

Innlegg akr Tir Apr 26, 2022 17:24

Hei alle og god vår!
Jeg harikke glemt hagegal, nei. Jfr innlegget til Rune.
Men mye skjer.
Nå har jeg et teknisk spørsmål:
Har noen erfaring med lukeredskap med langt skaft?
Jeg vil både luke og slippe å bøye meg og stå på knærne …Uforenlig?
Det finns flere redskap: En kultivator/ lukeskyffel og et redskap som heter « ugressfjerner» med langt skaft og en slags tre- tannet gripe og luke sak.
Er dette egentlig brukbart? Det er såpass dyrt at det hadde vært bra å vite mer enn reklamen.
Mot kveke og skvallerkål som hygger seg nå og antakelig kjenner seg trygge i år- med hageeier i noe redusert tilstand..
Gode råd?
akr
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Ergonomisk lukehjelp?

Innlegg Runegutt Tir Apr 26, 2022 18:06

Redskap mot skravlekål, finnes desverre ikke. Hittil er kone fra LItauen , med kniv, og ei steinsens tålmodighet, det som virker best.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Sony Tir Apr 26, 2022 21:33

Den tretannede langskaft-greia vi har er en sånn en: https://www.fiskars.no/produkter/hage/p ... er-1020126

Den virker helt ok på løvetann i plen, men trenger en skikkelig rot å ta tak i, og ganske fast dekke å skyve fra mot. Mao er den ikke noe særlig i bed (der blir jorda for løs) eller til smått ugress og puslete røtter. Den takler heller ikke steinete jord, men leire bør den klare.

Kultivator er det den med tinner som en liten mishandlet høygaffel, eller er det den som har et tverrjern som man skyver i jordskorpa og kutter ugressrøtter med? Den første har jeg ikke erfaring med, men den tverrjern-saken er effektiv på spirende frøugress i tørt vær, og forferdelig lite effektiv på hestehov i regnvær. Hver liten avkuttede hestehov-bit blir en ny plante, i tillegg til at den originale rota hånler av deg og ellers trives bare verre. :(

Det er i hvert fall mine erfaringer, håper andre også forteller om sine så vi kan sammenligne :D
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Villrose Tir Apr 26, 2022 22:51

Jeg har i svært mange år hatt stor glede av "Speedy Weedy", men den er laget for ugras med pælerot, som løvetann, og mange andre fiender. En skyffel med langt skaft er utmerket mot frøugress. Mot skvallerkål er det nok bare iherdig fjerning av alt som er over jorda, og eventuell oppgraving av røtter og sålding av jord som hjelper.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg akr Ons Apr 27, 2022 11:04

Så hyggelig å høre fra dere!
Takk! Oppsummert:
Hadde en mistanke om at den lange tretannete luker’n fra Fiskars er best til pælerotplanter f eks høymol../ løvetann…
« Mine» ugras: Kveke og s- kål må visst tas med gammelmetoden.
Siden jeg allerede har ekte mann er forslaget om ny kone fra Litauen ( Rune) noe uaktuelt, men barnearbeid har jeg tydd til ( blakke barnebarn) . Det får vel bli det i det videre..
akr

Innlegg Runegutt Ons Apr 27, 2022 23:24

akr skrev:Så hyggelig å høre fra dere!
Takk! Oppsummert:
Hadde en mistanke om at den lange tretannete luker’n fra Fiskars er best til pælerotplanter f eks høymol../ løvetann…
« Mine» ugras: Kveke og s- kål må visst tas med gammelmetoden.
Siden jeg allerede har ekte mann er forslaget om ny kone fra Litauen ( Rune) noe uaktuelt, men barnearbeid har jeg tydd til ( blakke barnebarn) . Det får vel bli det i det videre..

Alternativet til kjærring fra Litauen, er å dekke med ugrasduk i to sesonger. Det må bære helt lystett. Skravlekål er noe d....
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Pusterommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester