Roser i potte - samplanting

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Roser i potte - samplanting

Innlegg nefertiti Man Jun 06, 2022 21:00

Jeg har noen roser som jeg vil prøve å ha i potte. Jeg har kjøpt 3 potter på sånn 50 liter-ish.
Jeg tenker å starte med leca i bunnen og så fylle opp med kugjødselkompost og sand i blanding.

Rosene har jeg mistet litt kontroll på hva er, så der får jeg komme med oppfølgingsspørsmål etterhvert ... ;)
Men det kan være Ispahan, Poppius, rosa glauca, Stanwell Perpetual.

Noen av disse rosene er engangsblomstrende, så jeg lurer på hva jeg kan plante sammen med dem som kan være fint.
Er det lurt å ha bare sommerblomster, eller er det noen stauder eller noen bunndekkere som kan være fine som dere vil anbefale?

Det hele vil komme til å stå vestvendt, og til tider ganske så vindfullt.

:)
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Roser i potte - samplanting

Innlegg Nienna Tir Jun 07, 2022 7:00

Flekktvetann, Lamium maculatum trives godt i krukke hos meg. Blaverket vil stå fint til rosene du nevner. Det er en lav bunndekkende staude som vil legge seg utover kanten på krukken, og ikke være en konkurrent til rosene. Har hvite eller rosa blomster.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Tir Jun 07, 2022 12:50

Jeg hadde Great Western i et betongtrau som tok flere store sekker med jord. Jeg vet ikke hvor stor den er men i hvert fall over 100 liter. Great Western sto der i mange år, men etter hvert fylte røttene trauet og det var like greit at det ikke var annet enn sommerblomster som vokste i det øverste jordlaget. Den stod der i mange år, over 10, men de siste par årene trives den ikke. Den hadde fått noen knekk etter noen ekstra harde vintre og var vanskelig å få til å vokse til igjen. Ved det tidspunkt var beste løsning å ta planten ut av kassen, ny jord og sette ned en bit av den gamle planten og starte på nytt. Den ble imidlertidig flyttet til et annet sted og lenger er den ikke komt. I år er trauene fylt med mange små lavendel og sommerblomster. Rosene du har fått tak i blir ganske store etter hvert.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg nefertiti Ons Jun 08, 2022 11:54

Nienna skrev:Flekktvetann, Lamium maculatum trives godt i krukke hos meg. Blaverket vil stå fint til rosene du nevner. Det er en lav bunndekkende staude som vil legge seg utover kanten på krukken, og ikke være en konkurrent til rosene. Har hvite eller rosa blomster.

Ja, det blir sikkert fint! Prøvde å google litt, men - hva er blomstringstiden på disse?
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg nefertiti Ons Jun 08, 2022 11:58

Arild skrev:Jeg hadde Great Western i et betongtrau som tok flere store sekker med jord. Jeg vet ikke hvor stor den er men i hvert fall over 100 liter. Great Western sto der i mange år, men etter hvert fylte røttene trauet og det var like greit at det ikke var annet enn sommerblomster som vokste i det øverste jordlaget. Den stod der i mange år, over 10, men de siste par årene trives den ikke. Den hadde fått noen knekk etter noen ekstra harde vintre og var vanskelig å få til å vokse til igjen. Ved det tidspunkt var beste løsning å ta planten ut av kassen, ny jord og sette ned en bit av den gamle planten og starte på nytt. Den ble imidlertidig flyttet til et annet sted og lenger er den ikke komt. I år er trauene fylt med mange små lavendel og sommerblomster. Rosene du har fått tak i blir ganske store etter hvert.

Disse rosene mine har blitt flyttet rundt i årevis, gått for lut og kaldt vann, og de er små og usle til tross for at jeg må ha hatt dem sikkert i 10 år ...

Jeg håper de vil trives når de nå får et permanent sted, til tross for at det er ganske vindfullt.

Pottene jeg har kjøpt er sikkert 80 liter - det skjønte jeg i går da jeg fylte sekker med jord i dem :)
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Ons Jun 08, 2022 18:56

nefertiti skrev:
Nienna skrev:Flekktvetann, Lamium maculatum trives godt i krukke hos meg. Blaverket vil stå fint til rosene du nevner. Det er en lav bunndekkende staude som vil legge seg utover kanten på krukken, og ikke være en konkurrent til rosene. Har hvite eller rosa blomster.

Ja, det blir sikkert fint! Prøvde å google litt, men - hva er blomstringstiden på disse?

Fra nå og veldig lenge :) Husker ikke eksakt, mener de blomstrer hele sommeren. Mine er rosa, men det er i grunnen bladverket som er finest :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Oteren Lør Jun 11, 2022 16:12

Jeg er ny til dette, og forsøker det samme som deg. Jeg har nokså store potter: ca femti cm i diameter og 70 cm høye. Jorda er kugjødsel, premium hagejord og litt bokashi. Litt kalksand. Helte på en spiseskje epsomsalt forleden, så de skulle få litt magnesium.

Jeg valgte historiske roser som skulle være mer hardføre og dufte mer. Kjøpte i slutten av mai.
Den ene står sammen med en kaprifolium, og den andre står sammen med en klematis fra i fjor som jeg egentlig ville kvitte meg med, men klarte ikke å kaste den ut (psykisk hardt haha), samt kinablåregn. De har stått der en måned.

Jeg sprayer med en slags rosespray med "mikronæringsstoffer" og teatreeolje. Ønsker jo egentlig ikke å bruke teatreeolje, det er jo også noe som dreper insekter, men jeg får bruke den til de blir litt større.

Jeg tror det er for mye fosfor i jorda. Den ene rosen: De nye bladene er små, svake og misfargede, dvs veldig lyse. Nye stilker er for svake. Kaprifolien har vokst ganske bra, men har også svake stilker. Vet ikke hvordan de skal være. Ingen knopper ennå, men rosen har så vidt begynt å springe ut.
Den andre rosen: Masse rust. Kanskje klematisen, som er veldig stor, tar litt av fosforet her?

Jeg tenkte at jeg burde enten få tak i mineralgjødsel uten fosfor, eller (helst) fylle på med jernholdig blåleire. Roser trenger jern og kalk for å få sterke stilker og for å blomstre. Så vidt jeg har forstått. Problemet er at jeg er syk og ikke vet hvordan jeg skal få tak i blåleire, annet enn å bestille fra Pandora, og det er vel litt overdrevet. Det er irriterende at det ikke er innholdsfortegnelse på noe som helst. Felleskjøpet selger f eks "tomatnæring" og "chilinæring", men jeg kan jo ikke helle på mer fosfor, så før jeg finner ut hva som er i det kan jeg ikke kjøpe det.

Bilde
Brukerens avatar
Oteren
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg nefertiti Fre Jun 17, 2022 9:57

Jeg har ikke så god greie på det med type jord og gjødsel.

Denne gangen hadde jeg i det som het hagejord og toppet med kugjødselkompost.
Jeg kommer til å gjødsle med hønsegjødsel i juli.

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått satt ned det som eventuelt skal få blomstre sammen med rosene, for været har ikke fristet til å gå ut i hagen noe særlig.
Og jeg har i9kke blitt fristet til å shoppe noe heller, av samme årsak ... :regn:
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Lør Jun 18, 2022 1:14

Oteren skrev:Jeg er ny til dette, og forsøker det samme som deg. Jeg har nokså store potter: ca femti cm i diameter og 70 cm høye. Jorda er kugjødsel, premium hagejord og litt bokashi. Litt kalksand. Helte på en spiseskje epsomsalt forleden, så de skulle få litt magnesium...

...Jeg sprayer med en slags rosespray med "mikronæringsstoffer" og teatreeolje...

Jeg tror det er for mye fosfor i jorda. Den ene rosen: De nye bladene er små, svake og misfargede, dvs veldig lyse.
Den andre rosen: Masse rust. Kanskje klematisen, som er veldig stor, tar litt av fosforet her?
Jeg tenkte at jeg burde enten få tak i mineralgjødsel uten fosfor, eller (helst) fylle på med jernholdig blåleire. Roser trenger jern og kalk for å få sterke stilker og for å blomstre. Så vidt jeg har forstått. Problemet er at jeg er syk og ikke vet hvordan jeg skal få tak i blåleire, annet enn å bestille fra Pandora, og det er vel litt overdrevet. Det er irriterende at det ikke er innholdsfortegnelse på noe som helst.]

Det beste for nyinnkjøpte roser er som du har gjort å plante dem i god jord, gjerne basert på bark og kvistkompost, litt kugjødselkompost, muligens litt torv. Man kan blande selv, eller finne en ferdigblanding i plastsekker. Jeg vet kvaliteten har variert på jord og forbrukertester oppgjennom årene har gjort meg mistenksom, men vi må i utgangspunktet stole på produsentene. Den billigste jorden trenger antakeligvis ekstra næringstilførsel, og muligens kalk. Står det at den er beste sort og tilsatt kugjødsel og hønsegjødsel, skal den være ganske bra. Den trenger i utgangspunktet ikke næringstilførsel de første 3 ukene, heller ikke kalk eller epsomsalt. Der er egne sekker med rosejord som et alternativ, de har vært fin, har vært tilsatt leire. Sist jeg så hadde Hageland inne. Pass på at jorden har god struktur, luftig, porøs, fin og lukter friskt. Det er ekstra viktig i potter. Stol mest på deg selv og dine egne observasjoner, mer enn at sekker er merket "premium".

Man kan styre veldig med jord, gjødsel og spesialprodukter som bladgjødsel, tangengstrakt, mykorizae-rotstimulerene mikroogansimer,... Jeg er skyldig å ha prøvd det meste. Det er lett å overdrive, spesielt for barrotsroser, stiklinger og nyplantede. Spesialproduktene er det mange av, de er dyre og har often minimal virkning, så velg strategisk.

Som nenvt, der lett å overdrive når man er ivrig og har noen i krukker man passer ekstra gjodt på. Et råd er å plante roser i god jord og ikke gjødsles ved første blomstring. De rosene vi får i potter er ofte nærmest som årets barrotsroser, og har akkurat begynt å rote seg og komt i vekst. De trenger tålmodighet og å passes for tørke og hete. Planter man i bakken, er vanlig å bruke kugjødsel og beinmel, det vil gi gradvis forsfor i minst 3 år fremover. Råden vil sprike litt, det er mye som fungerer.

Er du nøye og mistenker lav pH er det beste å kjøpe en pakke med pH strips og teste jorden. Kanskje noen kan låne deg et pH-meter? Ideel pH for roser er fra ca. 6-6.5. Grunnstammene som brukes er ganske tilpasningsdyktige, så alt fra 5.5 til 7 er innen for det som går bra. Lett sur jord virker hemmende på soppsykdommer, så derfor anbefaler mange å holde seg under 7. Den beste jordforbedring og jorblanding er godt kompostert materiale fra bark, kvist, dyregjødsel. Det nest beste er det man har tilgjengelig og det man får tak i der og da. Vær litt restriktiv med bruk av kjøkkenkomost og bokashi, den er krafig og kan ha godt av å lufte seg. Det jeg har fått har luktet litt i retning bosspann i noen dager. (Tross at de som lager den insisterer på at den lukter ingen ting, bare frisk jord).

Rust er det sørste "#¤!%&/*@£$ man kan få, man må gjøre noe. Plukk vekk alt av orange flekker, spray gjerne med neemolje om du har. Såpe - oljeblandinger med teatre olje kan fungere. Blader og skudd vil visne etter en stund og erstattes med nytt, men grener og nye skudd vil forhåpenligvis være beskyttet. Bladene liker ikke oljelaget men det stopper soppangrepene. Det beste mot rust er egenlig å ikke gjødsle, kun god kompost. Det er i hovesak naturen og plantene som blir frisk igjen, det vi kan gjøre er å tenke på å ikke forstyrre balansen av mikrolivet i jorden, men heller fremme det.

Det er noen typer økologisk flytende næring i handel for tiden. Det er et brunt gruff, oftest biprodukt fra sukkerroeproduksjon, eller vinproduksjon, av og til potet. Man finner dem under merker som Neudorff, Solabiol, Trim (Europris), Mester Grønn-kjeden har en grønn flaske... Du kan fint bruke tomatversjonen av disse. Disse har omtrent de samme NPK verdiene, og der er lite fosfor. Det er ideelt til bruk i krukker og potter, spesielt om der er en del fosfor i utgangpunktet fra kugjøsel eller annen kompost.

Jeg gjødsler siste gangen med fast gjødsel før 1. juli, og jeg kan gi litt ekstra flydene gjødsel et par ganger senere, kaliumrikt og lavt nitrogen.

For å summere det opp, man trenger ikke tenke så veldig mye på alt. Bruker man de vanlige rådene meg god jord og kugjødselkompost, litt gjødsel dann og vann er det ofte nok. Dukker det opp problemer tar man det etter hvert.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Oteren Søn Jun 19, 2022 9:41

Tusen takk for mange gode råd!

Jeg har sluttet med bokashi. Opplever at de som driver med det rent faktisk lyver i sin iver etter å fortelle hvor lurt det er. Det stinker absolutt. Fant ingen forskning som viser om det er bedre enn å ta det samme grønnsaksskallet i jorda, men uten å gå gjennom den gjæringsprosessen. Dessuten kommer det fluer som sannsynligvis er importert med grønnsakene. Hvis man har mulighet til å ta siste omgang i en ubrukt kjeller f eks kan man gjøre det. Det var meningen at jeg skulle ta det i bakgården etterpå, men han som skulle gjøre det har blitt syk, så det blir ikke noe av – og dessuten stinker det mer enn jeg hadde trodd ut fra alt jeg har lest.

Interessant at det har vært litt leire i rosejorden. Da tenker jeg i rett retning.

NPK-verdi var et nyttig ord å lære. Skal si at læringskurven har vært ganske bratt!

Jeg lagde en zapper av noen strikkepinner i tre og ledningen til en gammel lampe, og forhåpentligvis har jeg zappet bort hærmyggen som begynte å vise seg. Jeg fikk visst ikke bort alt. I fjor kjøpte jeg jord fra Plantasjen, og den var full av hærmygg. Jeg hadde en potte med gammel jord fra et tidligere eksperiment for over ti år siden, og den potta var uten problemer. Nesten alle plantene døde. I år tok jeg av det øverste laget og helte på kokende vann, men det ser ut til at jeg ikke fikk kverka alle eggene.

Planen var å finne meitemark og ta i pottene, men jeg har ikke kommet så langt, så da kan jeg zappe med god samvittighet. https://www.researchgate.net/publicatio ... idogyne_sp

I fjor brukte jeg neem-olje og det stinka hele sommeren, så nei, det vil jeg ikke bruke. Jeg har også bestilt nematoder, selv om det kanskje ikke var nødvendig siden det ser ut til at zappingen fungerte. Håper nematodene finner noe de kan spise mens eventuell hærmyggegg som ligger på lur vokser seg til å bli larver.

Faktisk er jeg litt skuffet over at plantene ikke dufter mer, da jeg ba ekspeditøren finne planter med duft. Vil de dufte kraftigere når de vokser og kanskje får all næringen de trenger (skal kjøpe mineralgjødsel)?

Plantasjen skrøt jo også av at kugjødselen ikke skulle lukte. Jeg trodde det var gjødsel som hadde vært gjennom et lite biogass-kraftverk, men nei: Det er kugjødsel som stinker. Hageverdenen ser ut til å ha flere myter og falsk markedsføring enn helseverdenen, hvor jeg har blitt godt kjent med det.

Plastpotter er forresten veldig lurt tror jeg. Vannet fordamper nesten ikke, og de er lette nok til at jeg kan flytte på dem uten hjelp. Håper at eventuelle mark vil overleve likevel.

Takk igjen for gode råd!
Brukerens avatar
Oteren

Innlegg Arild Man Jun 20, 2022 0:46

Bruker man naturgjødel må man nesten finne seg i litt lukt. Jordsekkene skal lufte av seg ganske fort. Det skal ikke lukte hele sommeren, men noen dager kan det fort det. Hønsegjødsel utover plenen kan lukte resten av uken, gravis avtagende. Av og til går det over etter 2 - 3 dager. Det meste økologisk gjødsel er basert på tørket hønseskit, biprodukt fra landbruk og dyreproduksjon og det lukter. Det passer best i bakken, ikke i krukker. Der passer bedre vegetabilske varianter og eget krukkegjødsel. Det beste er god komposert jordforbedring hva det enn er, bruker man mye ukompostert i jorden kommer det lett sykdommer.

Det kom en liten skrivefeil med i siste post, det skal være; et råd er å vente til første blomstring med å gjødsle, og ellers la planten få ro til å etablere seg.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester