Hva er den beste måten å drepe snegler på ?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva er den beste måten å drepe snegler på ?

Innlegg Karen Ons Mai 04, 2005 15:14

Jeg synes det er forferdelig å drepe levende vesener. Men hvis jeg skal gjøre det, hvilken er den beste måten å drepe snegler på (for sneglen) ? :)
Karen
Det finnes bare flott vær.
Flott vær til å være ute i. Og flott vær til å være inne i. :-)
Brukerens avatar
Karen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Ons Mai 04, 2005 15:57

Det mest hensiktsmessige å sette empatien til side og strø ut ferramol. Du kan jo se på det fra plantenes synsvinkel, du redder dem fra å bli spist opp og dø senere av utmattelse ;) Sikkert ikke så bra for karmaen men sneglemasakre er hos meg en god ting :evil:
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Ons Mai 04, 2005 17:14

En svensk professor, med snegler som spesialitet, anbefaler å klippe dem over, rett foran lungehullet, hvis man har anfektelser, dette skal være den raskeste og mest smertefrie måten, mye bedre enn salt og slikt. -Det er faktisk også det raskeste, praktisk sett :mrgreen: (halverte snegler lar du bare bli liggende, de tørker inn og forsvinner, eller skjærene spiser dem)
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Karen Ons Mai 04, 2005 18:19

calypso skrev:En svensk professor, med snegler som spesialitet, anbefaler å klippe dem over, rett foran lungehullet, hvis man har anfektelser, dette skal være den raskeste og mest smertefrie måten, mye bedre enn salt og slikt. -Det er faktisk også det raskeste, praktisk sett :mrgreen: (halverte snegler lar du bare bli liggende, de tørker inn og forsvinner, eller skjærene spiser dem)

Jeg kan ikke klippe hodet av dem ! :shock: :shock: :shock:

Jeg la dem i salt i går. De små så ut som de døde med en gang. Den store lå og vrei seg helt til jeg begravde den helt i saltet. Det var fælt å se på.

Hva om jeg hiver dem i veldig salt vann ? Men de kan vel svømme....
Karen
Brukerens avatar
Karen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Karen Ons Mai 04, 2005 18:22

Arild skrev:Det mest hensiktsmessige å sette empatien til side og strø ut ferramol. Du kan jo se på det fra plantenes synsvinkel, du redder dem fra å bli spist opp og dø senere av utmattelse ;) Sikkert ikke så bra for karmaen men sneglemasakre er hos meg en god ting :evil:

Tenk om å klippe hodet av en snegle og å halshogge et menneske teller for det samme - karmamessig ? ;)

Det er ikke godt å vite...... :)

Det gjør fysisk vondt å drepe noe....
Karen
Brukerens avatar
Karen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Iris Ons Mai 04, 2005 18:43

Karen skrev:
Tenk om å klippe hodet av en snegle og å halshogge et menneske teller for det samme - karmamessig ? ;)

Hvis det å halshogge snegler sidestilles med å halshogge mennesker, da ligger menneskehetens karma dårlig an...Tenk på alle dyr som blir slaktet hver dag,bare for at vi skal ha kjøtt å spise...når vi fint kan være vegetarianere ;) Da synes jeg snegleklipping bare blir barnemat... :? ;)
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg Maritfri Ons Mai 04, 2005 19:50

Når de brune horder velter inn over hagen mister man enhver hemning xx( Etter min erfaring er det bare Ferramol og plukking som virkelig hjelper. Det ene dyrt og det andre svært tidkrevende :( Her på vestlandet er det nok ikke så lurt å la kadaverne bli liggende, de tørker ikke akkurat inn... tvert i mot blir de liggende og lokke til seg sine artsfrende. Vi har en stor bøtte med saltvann (raust med havsalt og kokvarmt vann godt utrørt) som de slippes oppi. Det ser ut som de dør raskt. Ellers er det nærmere 2 måneder siden første dose Ferramol ble strødd ut på utvalgte steder. Jeg tror den har størst effekt på unge sneiler, så jo før jo bedre.

Og ja, sesongen er i full gang :x Mor kan observeres i bindersfasong med lykt og pølseklype i sene kveldstimer :evil:
Brukerens avatar
Maritfri
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Karen Ons Mai 04, 2005 22:41

Maritfri skrev:Når de brune horder velter inn over hagen mister man enhver hemning xx( Etter min erfaring er det bare Ferramol og plukking som virkelig hjelper. Det ene dyrt og det andre svært tidkrevende :( Her på vestlandet er det nok ikke så lurt å la kadaverne bli liggende, de tørker ikke akkurat inn... tvert i mot blir de liggende og lokke til seg sine artsfrende. Vi har en stor bøtte med saltvann (raust med havsalt og kokvarmt vann godt utrørt) som de slippes oppi. Det ser ut som de dør raskt. Ellers er det nærmere 2 måneder siden første dose Ferramol ble strødd ut på utvalgte steder. Jeg tror den har størst effekt på unge sneiler, så jo før jo bedre.

Og ja, sesongen er i full gang :x Mor kan observeres i bindersfasong med lykt og pølseklype i sene kveldstimer :evil:

Jeg brukte faktisk samme variant som deg i dag, og det så ut til å gå relativt kjapt, 5- 6 sekunder kanskje.

Lo godt da jeg leste om bindersfasongen, lykta og pølseklypa :lol: :lol: :lol:
Karen
Brukerens avatar
Karen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Karen Ons Mai 04, 2005 22:45

Iris skrev:
Karen skrev:

Hvis det å halshogge snegler sidestilles med å halshogge mennesker, da ligger menneskehetens karma dårlig an...Tenk på alle dyr som blir slaktet hver dag,bare for at vi skal ha kjøtt å spise...når vi fint kan være vegetarianere ;) Da synes jeg snegleklipping bare blir barnemat... :? ;)

For å forfølge den tankegangen, så spørs det da hvilken karmisk effekt det får når du biter hodet av gulrota :lol:
Karen
Brukerens avatar
Karen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Tor Mai 05, 2005 8:44

Jeg leste at i stedet for saltvann så kan du bruke fullgjødsel utrørt i vann. Når alt er dødt kan det gå i komposten... Og resirkuleres som mat til nye planter. Det er en viss poetisk rettfertighet i det, synes jeg. :lol:
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nina Tor Mai 05, 2005 9:21

Ja, kalksalpeter oppløst i vann skal visst være effektivt og bedre enn salt for hagen. Så i kveld skal jeg prøve ut dette på min lille jaktrunde...
Nina
Brukerens avatar
Nina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg fransine Tor Mai 05, 2005 11:51

kan man kanskje bare legge de i varmkomposten så dør de av varmen?
Brukerens avatar
fransine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Karen Tor Mai 05, 2005 12:49

Neste gang tror jeg at jeg skal samle sammen sneglene, helle kokende vann over dem og så hive alt sammen i komposten. Lurt det med komposten.
Karen
Brukerens avatar
Karen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Tor Mai 05, 2005 14:03

fransine skrev:kan man kanskje bare legge de i varmkomposten så dør de av varmen?

I varmkomposten, kanskje... men iallfall ikke i kaldkomposten.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg akoen Tor Mai 05, 2005 14:33

Eg ville definnetivt ikkje legge levande sniglar i komposten. :shock:

I følge disse sneglekursinstruktørene så er den mest humane avlivingsmetoden, kokende vann. Ein treng då ikkje noko i tillegg.
Samle i ei bøtte med lokk og slå kokende vann over til slutt. Bruk gjerne ei pølsekype å samle med.

Personligt så sverger eg til Salmiakk. 1/4 på ei dusjeflaske. Pga. att dette er minst arbeidskrevende. Her tar du både stort og smått.
Bruker også Feramol.
Å begynne jakta tidligt eg også viktigt. Eg ser sjelden voksene snegler i min hage.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg Christine Tor Mai 05, 2005 17:47

Karen: Uansett hvilken metode du bruker- la være å se på at de dør. Jeg tror jeg vil anbefale det, hvis du syns det er trist å se på dødsprossessen. Intet sett- intet følt :o :lol:
Jeg syns personlig den metoden med å samle dem sammen å putte dem i fryseren er morsomst. Særlig hvis du etter en stund leter etter noe å ha til middag, og tar dem ved en feiltagelse- og putter rett i gryta :lol:
Grunnen til at jeg kan fleipe så mye av dette- er nok at jeg ikke har snegler (annet enn en og annen sånn bittesmå med hus) foreløpig
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 4 gjester