Hva liker ikke Iberia`n?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva liker ikke Iberia`n?

Innlegg Netty Man Jun 20, 2005 9:25

Jeg var på gravstedet her forleden (i Bergen). Lobeliaen var det ingen ting igjen av, Stemor`n var helt taggete og tro det eller ei Margarittene hadde sneglene spist de hvite kronbladene av og satt igjen den gule i midten. :x Jeg plukket ikke mindre enn 18 snegler ut av Marg. tua.
Det har regnet veldig mye i Bergen i sommer så kanskje det kan være grunn for mengden :cry: Er det noen som vet/har erfaring med hva Iberiaen ikke liker av blomster planter?
Netty
Netty
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Ann Man Jun 20, 2005 9:34

Hvis dere har lov til å plante stauder liker den ikke storkenebb (Geranium). Den går visstnok heller ikke på pelargonium, men der er jeg usikker så kanskje noen andre kan si noe. Av sommerblomster liker den - merkelig nok - ikke begonia.
Ann
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Netty Man Jun 20, 2005 9:43

Vet faktisk ikke om det er "ulovlig" å plante stauder. Har aldri vært ut for dette problemet :? Skal iallefall undersøke før jeg planter. Takk for "tipset" :) Jeg skal løpe og kjøpe Begonia, her skal alt prøves :D
Ikke om disse sleipingene skal få ødelegge sommeren (jeg sliter nok med regnet) :lol:
Jeg skal gi beskjed om hvordan det går! Takk for hjelpa :D
Netty
Netty

Innlegg Mariann S Man Jun 20, 2005 11:10

Mener å ha hørt at iberiaen ikke liker surjordsplanter. Og det finnes vel små planter av dette slaget og??
Mvh Mariann - Min sunnmørshage på Eiksund, H2 (kanskje H1)
"Ønsker du deg en regnbue - ja då må du tåle litt regn". :)
Brukerens avatar
Mariann S
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg iduns Man Jun 20, 2005 11:38

Av sommarblomar er fuchsia trygg, og den går jo greitt i Bergen også - vått og overskya :lol:
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Netty Man Jun 20, 2005 21:44

Takk for alle forslag. :) Jeg dro til Fantoft Hagesenter og der fikk jeg også noen "gode råd". Fikk bl.a. ett ark hvor det stod om Iberia`n, hva den likte og ikke likte og forskj. bekjempelses metoder. (Alle kjente fra før). :( I allefall endte jeg opp med potteroser, sølv/grå blad og fuksia. Ellers skulle den ikke like bl.a. Astilber,akeleie,blomkarse,valmue,begonia,løvemunn,potentilla og div. krydderurter. Julerose liker den heller ikke og det kjøpte jeg (til meg selv) :D
Netty
Netty

Innlegg smg* Man Jun 20, 2005 22:13

Vanlige snegler liker iallfall blomkarse... så det er merkelig at iberia'n ikke gjør det?
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg tullerusk Søn Jul 10, 2005 12:54

Det var en gang en flott plante Millin Bells, først kom vinden og knakk en grein, den ble til flere Millinon Bells, men hva hjalp det for deretter kom sneglene :x Tror at bildet nedenfor er et bevis på at sneglene liker Millin Bells, :x :x

Det var en gang Million Bells

I går kvelds snegle jakt fant jeg 10 stk på stemorblomstene mine :x Er det rart de aldri helt har kommet frem med skikkelig blomster :x

Gjett om jeg venter på nemaslug. :evil:
Brukerens avatar
tullerusk
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg audb Søn Jul 10, 2005 16:41

Den holder seg unna Astilber og Akeleier hos meg så listen du fikk er nok rimelig riktig. Også Pioner går det bra med.
Derimot spiser de opp Klematisene mine. På en dag "ribbet" de en gren som låg nede. Ikke nok med at alle bladene var borte, men de hadde gnagd i stykker stengelen også.

---------------
mine sider
www.orkideer.com
audb
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester