Vitenskaplig bevist: Øl er bra (mot brunsnegl).

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Vitenskaplig bevist: Øl er bra (mot brunsnegl).

Innlegg alfe1 Tor Jun 23, 2005 9:00

Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Hild Tor Jun 23, 2005 9:14

Det var en veldig interessant artikkel. Jeg grøsser, for jeg lever i fredelig sameksistens med svarte skogsnegler.

Opplysningen om at arten ikke er ren lenger, men parer seg med svarte skogsnegler er nifs. Nå må jeg vel begynne å se om de "skinner litt i brunt"
Hilsen Hild, sone 4-5
Mine bilder
Brukerens avatar
Hild
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg anki Tor Jun 23, 2005 19:19

I dag har jeg laget 6 stk. øl-feller som forklart i linken over :evil: .
Men det var ikke Hansa :lol:

Var tidlig på butikken og kjøpte 6-pack + 1,5 L for å være sikker på at jeg hadde nok til sneglene + en til meg (den største) etter utført jobb :lol:

Så i dag har jeg gravd ned feller og gitt dem en skjenk som jeg håper går rett i fletta på de :evil: Skal ut å sjekke i kveldinga.
Har fått helt snegler på hjernen. Våkner om natta med mareritt om "hemafrodittene kommer" :lol: Sant!
Å for hver bidige brune skapning jeg xx( : tenker jeg: Det var 3-400 mindre Iberiaer til neste år.... :evil:
anki
Brukerens avatar
anki
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Tinkabell Tor Jun 23, 2005 21:36

Kan jeg gi dem Claustaler med samme effekt? Og et glass vin til meg ? ;)
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg anki Tor Jun 23, 2005 21:43

Ølet må inneholde alkohol som det går frem i linken over. Det avgir en sterkere lukt som tiltrekker de. Derfor må det også byttes ut etter 2 dager om jeg har skjønt det riktig. :)
Men prøv å se... kanskje noen av de er avholds :lol: :)
anki
Brukerens avatar
anki
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Vitenskaplig bevist: Øl er bra (mot brunsnegl).

Innlegg meg Lør Sep 24, 2011 8:23

Det er et mørkt øl som er best. Mere sukker og kraftigere lukt. Har selv prøvd dette og det fungere bra. Grav et hull i bakken i nærheten av de plantene som er mest angrepet og som gir sneglen matlyst, der du legger ned en liten pose med øl, tape fast posen i et lite rør (hageslange stump) som ligger i bakke høyde så kryper de ned og kommer ikke opp igjen. Jeg må bare advare om at det ikke alltid er like pent syn å fjerne posen igjen noe en bør gjøre ofte.
Sommer Menneske!
Brukerens avatar
meg
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orm Lør Sep 24, 2011 11:29

Vil det si at de er kommet seg helt til Gol? Ser dem ikke i min hage - bank i bordet-, selv om andre daglig går under skosålen.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg meg Lør Sep 24, 2011 16:57

Vi har heldigvis ikke Iberiasnegle her på Gol,men dette hjelper mot de og andre vanlige hage snegler. Det er dette jeg har vært plaget med nå i sommer. De har spis opp så mye og de er overalt, har ikke vært plaget med dette før, så jeg syns det var ekkelt og begynte å søke på råd. Det tror jeg kommer fra jord jeg kjøpt .
Sommer Menneske!
Brukerens avatar
meg

Innlegg orm Lør Sep 24, 2011 20:28

Kanskje en idé å starte opp igjen med ølfeller. Mange år siden jeg brukte det. Tror ikke at snegleproblemet var så stort da som nå. De er jo glupske nok om de ikke er mordersnegler.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alfe1 Lør Sep 24, 2011 21:16

Duften av øl kan lokke til seg brunsnegler fra et stort område, så det beste er faktisk om du får naboen din til å sette ut ølfeller. :mrgreen:
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg oyhovoft Lør Sep 24, 2011 21:25

Langt bedre å bruke naboens øl til slikt enn sitt eget. :D (På den annen side er det så langt til nærmeste nabo her hos meg at det neppe ville hatt effekt. Og for ordens skyld bør jeg presisere at jeg ikke har brunsnegler heller, men det er en annen sak. Konklusjonen går jeg god for. :D).
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg meg Lør Sep 24, 2011 23:04

He, he.. det med naboen likte jeg! Da kan jeg tipse naboen om dette, så får de alle seglene og må fjerne de i tillegg, mens jeg kanskje har en segle fri sommer neste år med planter som har både blomster og blader :lol:
Sommer Menneske!
Brukerens avatar
meg

Innlegg Tigertina Lør Sep 24, 2011 23:32

Akkurat nå kunne jeg trengt noen naboer litt nærmere skjønner jeg :lol:
*løper til Gegge's pub for å kjøpe Guinness*
Brukerens avatar
Tigertina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Søn Sep 25, 2011 0:16

Tvilsomt om mine naboer bryr seg med snegler. Her er blitt så tettbygd etter hvert så de fleste hageflekkene er ganske minimale. Ellers går det i plen og noen krukker på trappa og noen har tuja som hekk. Det har vært stor utskifting av naboer her også de siste årene, og mange er småbarnforeldre. De er travelt opptatt med å følge opp sine barns fritidsaktiviteter ved siden av jobb, og det er jo bra. I den sammenheng driver jeg stort i min lille hage.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Lør Okt 01, 2011 0:06

Tror brunsneglene er mer glupske i tettbygde strøk hvor hagene er små og delikatessene få. Her er det også brunsnegler, fra de helt lyse gulbrune til de nesten svarte, pluss åkersnegl og dem med hus i ymse varianter. Og temmelig mange og lange boasnegler. Til tross for det har jeg aldri opplevd det som er marerittet for oss hageeiere, nemlig å finne planter helt oppspist. De nye skuddene på riddersporer er utsatt, så de får litt sneglekverk rundt seg når de begynner å spire om våren. Utover det har jeg ingen sneglekrig gående. I år hadde jeg for første gang georginer. Var forberedt på å få dem oppspist, men sneglene spiste bare litt på de nederste bladene. Virker på meg som de bare glir rundt og spiser litt her og litt der på de plantene de liker. Listen over planter de overhodet ikke rører er lang.
Men jeg får nok ikke gemalen med på å servere dem øl til maten :) Hagen er for stor til at jeg kan ha ølfeller overalt, eller plukke snegler hver bidige kveld. Da fikk jeg jo knapt tid til å lage hage. Egentlig er det litt rart at her som det er mat til enorme mengder snegl, her har bestanden holdt seg mer eller mindre konstant på et nivå jeg kan leve med. Mens det på små hageflekker og i byggefelt med lite mat, flommer det over av snegler :?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg meg Lør Okt 01, 2011 6:30

Mine georginer som jeg ikke har hatt problemer med tidligere (vet at snigler elsker de) er det bare stilken igjen av og hosta av ymse slag ser ut som en jalsberg ost. Dette er helt nytt for meg her på Gol, så jeg har en liten krig med de små slimete dyrene. Har ikke lyst til at de skal overvintre og at problemet kan bli mulig større igjen til neste år. Det som jeg syns er trist er at jeg ikke er helt sikker på hvor de kommer fra, men tror at det er fra joden jeg kjøpte hos Bauhaus for det er første gang jeg har kjøpt jord fra de. Plantasjen og Felleskjøpet er ellers de jeg har kjøpt fra. Syns det er så vansklig å få til sin egen jord... men det er et nytt emne :oops: Om noen har noen lignende erfaringer setter jeg pris på å få høre om det. Ha en flott høst helg, det blir fint å jobbe i hagen nå.
Sommer Menneske!
Brukerens avatar
meg

Neste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester