Hentet hjem snegler?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hentet hjem snegler?

Innlegg AmiD Ons Apr 20, 2005 20:58

I dag har jeg vært på et nedlagt staudegartneri og hentet hjem div. stauder. De har nå i 2 år stått og vokst sammen med alskens ugresstyper, brennesler og gresstuer.

Det jeg er redd for, er om jeg nå henter hjem snegler til en hittil sneglefri hage.
Eieren sa at de hadde en del snegler der, men ikke iberia. Vanlig svartsnegle, nevnte han.

Alle plantene står foreløpig i karantene i noen kasser med jord, og jeg regner med at de har det bra der noen dager.

Håper at noen her kan råde meg til hva jeg skal gjøre videre.

Jeg er forberedt på at alt kanskje må kastes.
Disse staudene var dødsdømt fra før, for jordstykket de bodde på blir pløyd om et par dager.
Hilsen Ambjørg
Trondheim
sone-4
Brukerens avatar
AmiD
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Rita Ons Apr 20, 2005 21:16

Jeg vil tro at dersom du fjerner all jord fra røttene, vasker dem og planter i ny jord, så skal det være fint lite snegler eller egg igjen :evil:

Så kaster du den gamle jorda i restavfallet, godt innpakket i plast....
Hilsen Rita

Det viktigste er ikke å legge planer, men å huske hvor du har lagt dem! (Storm P.)
Brukerens avatar
Rita
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Birgit Ons Apr 20, 2005 21:35

Hvis du har kassene med plantene stående på bakkenivå vil de eventuelle sneglene krabbe ut i nattens murmel og mørke og infisere hagen din. Sett de et sted høyt med "feller" under slik at de ikke kan komme ut til åpne jord, eller fjern jorda fra røttene med en gang før det er for seint... Tror noen her på forumet fortalte at de hadde satt kanskje snegleinfiserte potter på et bord med en balje med vann under for å fange opp de eventeuelle kryp-som da "lider" drukkningsdøden xx(
Plen: 7 milliarder helt like planter som vokser fortere enn du ønsker.....
Birgit :-)
Brukerens avatar
Birgit
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg AmiD Ons Apr 20, 2005 22:25

Gikk sporenstreks ut og pakket kassene inn i svartsekker og knøt godt igjen! :x :x

Og i morgen blir det storvask! :evil:

Takk for raske svar begge to. :)
Hilsen Ambjørg
Trondheim
sone-4
Brukerens avatar
AmiD
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Jorunn Lør Jun 25, 2005 20:28

Som nevnt i en annen tråd har jeg kjøpt en Ligularia, til tross for at den hadde store hull etter snegler i bladverket. Planten er svær, i en 2-liters potte, vil jeg tro. Foreløpig står den isolert i kjellerboden i påvente av utplanting.

Kan/bør jeg spyle all jord fra røttene før utplanting til tross for plantens størrelse, eller kan den ta skade av det? :?
:) Jorunn, H2

"Il faut cultiver notre jardin." Voltaire
Brukerens avatar
Jorunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Jorunn Søn Jun 26, 2005 12:06

Ingen som kan hjelpe meg med dette? :oops:

Jeg må plante ut i løpet av dagen.

Brukerens avatar
Jorunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Søn Jun 26, 2005 12:25

Kan/bør jeg spyle all jord fra røttene før utplanting til tross for plantens størrelse, eller kan den ta skade av det?

Store planter har mye røtter, og da kan det bli litt vanskelig å få spredd røttene godt nok når du skal plante. Rist av løs jord, og du ser det hvis det er egg der. Småhullet bladverk høres ut som åkersnegl, og den har du ganske sikkert fra før.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Jorunn Søn Jun 26, 2005 13:40

Takk for svar. :)

calypso skrev:Småhullet bladverk høres ut som åkersnegl, og den har du ganske sikkert fra før.

Hullene er ganske store, 1,5 cm diameter kanskje. Men i og for seg så har jeg brune snegler fra før også jeg :( , ihvertfall boa, med striper.

Da er det ut og plante! :^:

Brukerens avatar
Jorunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Søn Jun 26, 2005 14:20

Er det noen hager som er uten snegler ? I hvert fall de svarte skogsneglene og åkersneglene ? Jeg bor i Bergen og det finnes enda noen områder hvor brunsneglene ikke er den store plagen, men de vanlige sneglene er det ingen mangel på.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Una Tir Aug 14, 2007 20:33

Jeg bor helt syd i Oslo og jeg har ingen snegler. :evil: Ikke de nærmeste naboene heller, men bare et stykke unna kryr de på gangveien. Regner med at det bare er et tidsspørsmål til jeg har dem her. :x Fikk en plante i forrige uke fra en kollega som har snegler, hun ba meg ha planten i karantene. Jeg har den foreløpig inne på vaskerommet. Hvor lang tid tar det før sneglene klekkes hvis det skulle være egg i jorden? Jeg har tenkt å vaskebort så mye jord som mulig før jeg setter den ut, men jeg vil være sikker. ;)
Una
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Grimen Tir Aug 14, 2007 20:55

Birgit skrev:Hvis du har kassene med plantene stående på bakkenivå vil de eventuelle sneglene krabbe ut i nattens murmel og mørke og infisere hagen din. Sett de et sted høyt med "feller" under slik at de ikke kan komme ut til åpne jord, eller fjern jorda fra røttene med en gang før det er for seint... Tror noen her på forumet fortalte at de hadde satt kanskje snegleinfiserte potter på et bord med en balje med vann under for å fange opp de eventeuelle kryp-som da "lider" drukkningsdøden xx(

Når en drukner snegler på denne måten, må en likevel passe på. Noen snegler vil kunne "svømme" mot kanten. Likevel kan bøtte/helst stamp metoden være til nytte, om en følger med og fjerner alle snegler, som må trekke opp av vannet (de andre drukner). Bedre enn karantene bed. Det beste er nok å vaske bort jord, men det er det ikke alltid så lett. (F.eks Rhododendron rotklumper kan ikke vaskes rene på denne måten).
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Tir Aug 14, 2007 21:46

Dersom du herjer med røttene ved å vaske eller dele de opp for å riste (vaske er vel sikkrest tenker jeg) så ville jeg ha klippet ned planten betydelig, da vil den ikke få så store problemer med å komme seg igjenn.

Kast de i allefall ikke!
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Una Ons Aug 15, 2007 17:15

Hvor store er disse eggene omtrent? Syntes de godt? :mrgreen:
Una

Innlegg Grimen Ons Aug 15, 2007 21:16

Eggene er nok et noen millimeter i diameter, de er ikke vanskelige å få øye på. Fargen er lys og melkeaktig. Eggene er myke og kan lett klemmes i stykker. Gjødsel kuler kan også ligne på snegleegg, men disse er litt mørkere, og mer harde om en prøver å klemme disse. Eggene vil sikkert dø om planten blir satt i vann en stund.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ingrid9000 Ons Aug 15, 2007 21:23

De gjødselkulene jeg har sett er mye mindre enn egg fra drepersneglene, :o gule, og ikke gjennomsiktige.
Eggene er ca en halv cm i diameter, 4-5 mm vel? Solfrid hadde bilde av de et sted
Her, i denne tråden er det bilder
snegler atter en gang
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester