Hvordan "lure" herdighetssonene?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvordan "lure" herdighetssonene?

Innlegg Hønemor Lør Feb 11, 2006 18:12

Jeg har H4-5 i hagen, litt etter plassering. Men hvordan kan jeg selv hjelpe på å lage det bedre...?

Dersom jeg planter i le intill, bak en stein - vil det hjelpe?

Dersom jeg passer på god drenering og godt snødekke eller annet dekke?

Sol, skygge, i le for vind.......

Kan dere gi meg noen tips og erfaringer? :oops:
Jeg kan motså alt....untatt fristelser
Brukerens avatar
Hønemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Lør Feb 11, 2006 19:31

Brems vinden og lagre varme, drenér bort vinterfukt... Vind bremses best gjennom siling. For stauder kan man bruke løvfellende buskas som vindbrems, men for busker som også trenger beskyttelse vår og seinhøst så er vintergrønt bedre. Godt drenert jord med en del småstein varmes opp fort om våren og sender bort den dødlige vinterfukten. Busker må også beskyttes mot vårsolen sånn at de ikke starter å gro for tidlig - mens bakken ennå er frossen. Steiner magasinerer varme.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg ivartromsø Lør Feb 11, 2006 20:37

Mitt beste råd er; fortell aldri plantene hvilken herdighetssone de skal klare seg i!
Herdighetssoner har bare en rådgivende funksjon, for stauder knapt nok det. Jeg har mange planter som skal etter sigende tåle kun H2-H3, men som klarer seg aldeles utmerket uten noe som engang ligner beskyttelse her i H7. Enkleste måten å øke herdigheten er som nevnt av smg å bedre mikroklima ved å lage le, bruke varm (grus/steinholdig) jord og gi optimal drenering. I tillegg er plantematerialet man bruker av betydning, velg herdige planter produsert lokalt om mulig, aller helst planter som er overvintret ubeskyttet ute.
Brukerens avatar
ivartromsø
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester