Chilioppbevaring?

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg Mokki Lør Aug 16, 2003 12:33

Det ser ut som jeg får en fin avling på chiliplantene mine i år, og derfor skulle jeg gjerne hatt noen tips til hvordan jeg skal bevare dem best utover høsten og vinteren?

Har prøvd å legge dem på olje men det ble muggent etter en tid... Kan jeg sylte dem - har noen en oppskrift på noe sånn?

Veronica
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg hildeG Lør Aug 16, 2003 13:20

Skal se om jeg finner en oppskrift - men Jalapenos på glass som du får kjøpt ligger jo på omtrent samme slags lake som agurk ol. så det går sikkert å bruke en slik oppskrift.
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona O. Lør Aug 16, 2003 14:07

Det er vel noen som tørker de også, men jeg vet ikke om de mister mye aroma ved å gjøre det?
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Heidi71 Lør Aug 16, 2003 21:25

Jeg har pleid å fryse ned grovhakket chili når jeg har kjøpt mer enn jeg kan bruke på en gang. Lettvindt og greit å ha på lur.
Heidi71

Innlegg Stephen Lør Aug 16, 2003 22:21

Vi tørker Chili - tror heller at det blir sterkere aroma av tørking og man kan oppbevare i mange år hvis man vil. Besøkte en chili butikk i Seattle i USA for noen år siden - de hadde mange titalls forskjellige sorter tørket chili. Kjøpte flere sorter hjem - de som var både røkt og tørket var spesielt god etter min smak... Time to make those Chili brownies again...
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mona O. Lør Aug 16, 2003 22:33

time to make those Chili brownies again...

:errr: Chilli brownies?........ (deler du oppskriften med oss eller?)
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Stephen Lør Aug 16, 2003 23:36

350 g mørk kokesjokolade,225 g smør, 225 g sukker, 3 store egg, 1 ts vanilla sukker, 75 g hvetemel, 175 g valnøtter, 2 ts malt tørket chile (hot).

Smelt sjokolade og smør langsomt og kjøle igjen

Bland egg, sukker og vanilla.

Bland alle ingrediensene og bake i en ca. 30 x 23 cm panne i 40-45 min.

Basert på et oppskrift i "The Chile Book" av Carolyn Dille og Susan Belsinger; Holy Moly Ice Cream bør også prøves....Søk etter "Chile Ice Cream" på Web'n så dukker det opp flere oppskrifter.

Enjoy...
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Ann Søn Aug 17, 2003 8:22

Det ser ut som jeg får en fin avling på chiliplantene mine i år
Hvordan gjør du det? Har du sådd selv? Og i så fall hvilke frø? Går det an som med tomat å ta frø fra en frukt kjøpt i butikken? Startet du tidlig? Har du gjødsla noe spesielt mye eller tvertimot, lite?
Ann
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mokki Søn Aug 17, 2003 10:00

Jeg har sådd selv, et frø av hver type jeg fant på frøhyllene :). "Apache" som jeg har hatt flere år og alltid har gitt modne chili, en som heter "Sweet Banana" og "Redskins", alle ser ut til å bli modne i år.

Plantet et frø av hver fordi chili, som tomat, spirer så det holder - man "risikerer" veldig mange planter! Tro jeg sådde sånn i februar / mars en gang, sår man tidlig blir sjansen for modne chili større. Det er veldig takknemlige planter, har prøvd å holde dem jevnt vannet med litt gjødsel av og til. Men de tåler å tørke litt ut his det blir varmt ei stund.

Heiv dem ut på verandaen da det begynnte å bli litt temperatur, en gang i mai såvidt jeg husker (varierer fra år til år). Så blir de behandlet som enhver annen sommerblomst/plante... ikke noe om og men.

De liker litt romslige potter tror jeg har ca 25 cm potter i år.

Jeg prøvde å så frø fra spennende chili jeg fant i butikkene i fjor, og de spirer som bare det - problemet er at de ikke rakk å få modne chilier, selv med den varme fine sommeren vi hadde i Trøndelag.

Har man plantene inne hele sommern, eller de begynner å blomstre før du tar dem ut, så må du leke flue for å bestøve blomstene! Jeg pirker bare litt på alle blomstene med samme finger....

Blir det litt fuktig ute begynner av og til noen frukter å mugne, men de plukker jeg bort, i det heletatt er chili ganske greie å få til syns jeg!

Har brukt av dem når de er ferske tidligere, og tørket noen til dekorasjonsbruk - men jeg tor jeg skal tørke noen til krydderpulver og prøve meg på sylting...!

Veronica
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mokki Søn Aug 17, 2003 10:13

De Chilibrowniene til Stephen tror jeg blir en liten overraskelse til neste jentesamling.... kanskje et fint tilskudd til lunsjkurven neste lørdag... vi skal på "Strandhogg i klosterhistorien" - tur til Munkholmen, Tautra og Steinviksholmen :big: ! Her er linken til arrangøren av Strandhogget...

http://www.ntnu.no/elven/#august

Veronica
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Man Aug 18, 2003 6:49

Det er vel noen som tørker de også, men jeg vet ikke om de mister mye aroma ved å gjøre det?
Tja - de blir ikke svakere av det, men noe smak mister de kanskje. Når det gjelder chili synes jeg uansett det er vanskelig å kjenne smaken mellom tårene...
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mokki Tir Aug 26, 2003 9:59

De chilibrowniene var farlig gode Stephen! De forsvant som dugg for solen og blir behørig notert som en publikumssuksess!

Det var nok ikke siste gang den oppskriften blir brukt, kjappe og greie å lage var de også!

Tusen takk!

Veronica
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Ons Aug 27, 2003 7:10

350 g mørk kokesjokolade,225 g smør, 225 g sukker, 3 store egg, 1 ts vanilla sukker, 75 g hvetemel, 175 g valnøtter, 2 ts malt tørket chile (hot).

Smelt sjokolade og smør langsomt og kjøle igjen

Bland egg, sukker og vanilla.

Bland alle ingrediensene og bake i en ca. 30 x 23 cm panne i 40-45 min.

Basert på et oppskrift i "The Chile Book" av Carolyn Dille og Susan Belsinger; Holy Moly Ice Cream bør også prøves....Søk etter "Chile Ice Cream" på Web'n så dukker det opp flere oppskrifter.

Enjoy...

Smør og sjokolade smeltes?

Hvilken temperatur på ovnen?

Kan hasselnøtter brukes?

Sjokoladetiden nærmer seg...
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mokki Søn Sep 07, 2003 16:01

Hei smg!

Jeg tok rett og slett en kasserolle og putta i sjokoladen og smøret, smelta på lav varme mens jeg rørte i for at det ikke skulle svi seg. Trenger bare å smelte ned, så jeg tok det av når det meste var flytende lot resten smelte ned pga varmen i gryta.

Stekte på ca 200 grader, og klarte meg med 40 min (du må kjenne med en kakepinne).

Valnøtter er jo en klassiker i brownies, men hasselnøtter smaker nok godt det og - da ville jeg grovhakket dem litt.

hmmm... bare venter på neste anledning til å bake den igjen ;-)

Veronica
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester