Hvordan fungerer kompost?

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvordan fungerer kompost?

Innlegg Sine Søn Aug 06, 2006 22:31

Jeg har aldri hatt en kompostbinge før og har vel kanskje ikke veldig mye hageavfall ettersom jeg klipper gresset med håndklipper og lar det gjødsle plenen. Men litt fra luking osv. blir det jo.
Derfor vurderer jeg om jeg skal kjøpe meg en slik plastbinge med lokk.
Problemet er bare at jeg ikke helt vet hvordan det fungerer. Jeg ønsker jo å ha næringsrik jord (slippe å kjøpe så mye jord), men hvor lang tid tar det osv. Hva er i bunnen av dunken?

Er det noen som kan forklare meg gangen i komposten? Varm- og kaldkompost? :shock:
Hilsen Sine :)

Hageblogg: http://sineshage.blogspot.com/
Brukerens avatar
Sine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg skogtrollet Søn Aug 06, 2006 23:08

så vidt jeg vet finnes det tre typer kompostering, sånn grovt sett:
-kaldkompost. hageavfall, ting du like gjerne kan legge i en haug uten stor fare for skadedyr. det finnes plastbinger for dette, men du kan like lett lage en selv. gree, løv, kvist etc
-varmkompost. lukket (små hull i bunnen), ISOLERT beholder, som må mates gjevlig og riktig. her går det matavfall, kaffefilter, eggeskall, løv, gress etc. temperaturen er høy og må holdes høy, du må legge i flis i lag for å få lufting.
-markkompost. lukket beholder (små hull i bunnen) med kompostmark. mates i små doser med matavfall...
kan ikke så mye om det, men det er mass å finne her på forumet hvis du søker.... Lene I fredrikstad er spesialisten :D
-sing me a rainbow, steal me a dream-
Brukerens avatar
skogtrollet
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg sidselh Man Aug 07, 2006 9:01

Så hva er da min halvåpne binge som jeg putter både hageavfall, rått grønnsaksavfall, brødskalker, o.l. i? Jeg sliter ihvertfall med å få opp varmen i den, og jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det heller. :?
Brukerens avatar
sidselh

Innlegg smg* Man Aug 07, 2006 9:18

Jeg har aldri fått fres på kaldkomposten annet enn når jeg har tilsatt små lag med naboens plenklipp. Men kompostjord blir det uansett. Det tar bare litt lenger tid. :) For meg er det viktigst med en passe mengde "annet" (les: hageavfall/flis/bark(fra ved)/plenklipp/lauv etc) i forhold til illeluktende matavfall - spesielt på denne tiden med mye fruktavfall og tilhørende fluer. :V: Blant annet for å holde naboen blid siden kompostkassene står i tomtegrensa. :)
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Randine Man Aug 07, 2006 13:13

Er fornøyd med min kaldkompostbinge, den lever sitt eget liv. Jeg fyller på hageavfall, men aldri rotugress som skvalderkål, løvetann o.l. og aldri matrester (p.g.a rotter).
Om den blir varm det vet jeg ikke, samler ett år, og lar den ligge et år til så er den klar. Det året den ligger dekkes den med blomkarse, og neste vår solles jorden og jorden er klar. Kjøper bare jord til tomatene.
Randine
Sol ute, sol inne......
Brukerens avatar
Randine

Innlegg Lissa Man Aug 07, 2006 13:19

disse luftige nettingbingene... hvordan fungere egentlig de?
synes jeg bare fyller den opp jeg? den ble litt lavere riktigok i løpet av vinteren, men...
Venter på at en ny hage skal finne meg..... er hageløs!
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sine Man Aug 07, 2006 14:36

Er det mulig å få til dette om en ikke har gressklipp?
Hilsen Sine :)

Hageblogg: http://sineshage.blogspot.com/
Brukerens avatar
Sine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Man Aug 07, 2006 14:58

Har man hage, så må man nesten ha en, eller helst tre binger å hive avfall i. Hvor fort det komposterer er avhengig av hvor mye man kaster der, og hvor fuktig det er. Rotugress er ikke så stort problem, hvis det blir kompostert. Frøugress er verre. Hos meg går "problemavfall" via dunken med brenneslevann. Etter litt gjæring der er både røtter og frø uskadeliggjort. Det er ikke nødvendig med gressavklipp, alt hageavfall blir til jord uansett. Vær obs på at hageavfall aldri blir til "gjødsel" det er som jordforbedring det har betydning. Innblanding av animalsk kjøkkenavfall må til hvis det skal bli noen gjødseleffekt.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg kersti a Man Aug 07, 2006 15:07

Ståle sier :
Frøugress er verre. Hos meg går "problemavfall" via dunken med brenneslevann. Etter litt gjæring der er både røtter og frø uskadeliggjort.

Vil det si at alt jeg ikke vil ha spredd frø av blir oki å ha i komposten på denne måten ?? Brenneslevannet dreper altså røttene og frø ?
... Etter litt gjæring = 1 uke ? eller lenger ?

Og alt ugrss, uansett ??

Fortsatt teskjedmetoden ja :oops:
Kersti A
--------------------------------------------
For mye av det gode er enda bedre
Brukerens avatar
kersti a

Innlegg calypso Man Aug 07, 2006 16:12

Jeg vet ærlig talt ikke hvor lang tid som er nødvendig. Jeg heller gugga over i komposten med svært ujevne mellomrom. Den er tøff nok til å ta spirende ugress der også.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg kersti a Man Aug 07, 2006 17:50

Jammen da er det greit :D
Først gjære det skikkelig, så helle det over komposten skal jeg da greie, og om jeg heller over slik gugge mange nok ganger i løpet av sommeren MÅ det jo bli bra til slutt :D
Kersti A
--------------------------------------------
For mye av det gode er enda bedre
Brukerens avatar
kersti a

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest