FRØSANKING

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

FRØSANKING

Innlegg knrasmus Ons Aug 30, 2006 17:31

Når vet jeg at blomsterert frøene er modne? Skal de tørkes med eller uten belgen? Tok inn noen frø av en lav sort, tørket de med belgen på og de ser ut som rosiner..... :? :? Frøene jeg bestilte fra inn- og utland var jevnt runde og vakre...
Sigrid
---
Somme tider sidder e å tænker
Somme tider bare sidder e
knrasmus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lissa Ons Aug 30, 2006 17:40

du må ikke plukke dem av planten før kapslene åpner seg. frøene er ikke modne før og det hjelper ikke å tørke umodne frø!
Venter på at en ny hage skal finne meg..... er hageløs!
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg knrasmus Ons Aug 30, 2006 18:48

Takk. Da skal jeg følge godt med, har noen riktig feite belger som har forandret farge..
Sigrid
---
knrasmus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg knrasmus Tir Sep 05, 2006 18:22

I dag dro vi en tur ut på hytta for å binne opp kajakken for vinteren. Været var flott og lyngen blomstert kraftig på alle holmene, vakkert!
Og der ute var frøene blomsterertene ferdig. :oops: Svarte, tørre og trill runde.
Nå vet jeg hvordan det arter seg med dem. Første gang jeg har hatt blomstererter- det skal jeg ha igjen! De er så vakre.
Sigrid
---
knrasmus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Line Cathrin Tir Sep 05, 2006 20:00

Erteblomster er ett must i hagen ja. Favorittenene mine heter Matucana og Windsor. Fantastisk blomstrike. Nå er de over tre meter høye og stappfulle av blomster.

Jeg plukker ikke frø selv fordi jeg vil ha blomstringen til å vare lengst mulig.derfor piller jeg av alle frøstander. Istedet bestiller jeg gladelig nye frø fra www.Lathyrus.com hvert år. De har så mange fantastisk flotte varieteter. :)
Og de har meget god kundeservice. :D
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Frøsanking

Innlegg LoneK Ons Sep 06, 2006 18:35

:D Kjempemorro, men hvor skal alle frøplantene plaseres???

Må snart plukke ned blomsterertene mine da espalien er helt håpløs, lurer i den forbindelse på om belgene skal være tørket inn eller hvordan jeg skal gjøre det med dem for å få tak i frøene? :^:
Brukerens avatar
LoneK
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg calypso Ons Sep 06, 2006 18:49

Frøsanking er en spennende aktivitet. Det er ikke så lett å forklare når frø er modent og er klart for plukking, det varierer veldig mellom forskjellige planteslag. Det er bare å sette i gang, titte på frøstandene, og gjette litt. Prøve seg frem, ganske fort går det mye bedre. Noe frø er bare mikroskopisk bøss, andre er store, runde og svarte. Eller sammenskrumpede, gråbrune og umodne xx( Noe frø må fanges ved hjelp av strømpebuksebiter eller papirposer) Men frøsanking er en del av hagehobbien. Velkommen i klubben...
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg haugtussa Lør Sep 09, 2006 17:15

Hvordan ser en at solsikkefrø kan plukkes? Og hvordan oppbevare de? HAr mange i hagen i år!
haugtussa

Innlegg knrasmus Man Sep 11, 2006 16:55

Når det gjelder solsikkefrø så venter jeg bare leeeenge før jeg tar dem. Lar solsikke hodet tørke godt.
Jeg har solsikker som jeg tar frø fra år etter år og det har gått greit - de blomstrer ihvertfall :)
Sigrid
---
knrasmus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Bjørg 47 Man Sep 11, 2006 19:23

Line Cathrin skrev:Erteblomster er ett must i hagen ja. Favorittenene mine heter Matucana og Windsor. Fantastisk blomstrike. Nå er de over tre meter høye og stappfulle av blomster.

Jeg plukker ikke frø selv fordi jeg vil ha blomstringen til å vare lengst mulig.derfor piller jeg av alle frøstander. Istedet bestiller jeg gladelig nye frø fra www.Lathyrus.com hvert år. De har så mange fantastisk flotte varieteter. :)

Når bestiller du herfra, da? Jeg får jo helt abstinenser :?
Brukerens avatar
Bjørg 47
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Line Cathrin Man Sep 11, 2006 20:16

Bjørg 47 skrev:
Line Cathrin skrev:Erteblomster er ett must i hagen ja. Favorittenene mine heter Matucana og Windsor. Fantastisk blomstrike. Nå er de over tre meter høye og stappfulle av blomster.

Når bestiller du herfra, da? Jeg får jo helt abstinenser :?

:lol: :lol:
Vel det varierer det. En gang mellom november og januar. :D
Sår dem ganske tidlig for å få velutviklede planter. Toppe dem også så jeg får enda flere. :lol:
Nå jeg sådde dem i år husker jeg ikke men frølista mi ligger fremdeles på 14 januar så det er nok oppført der. :D
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg knrasmus Tor Sep 21, 2006 14:58

Gazania, noen som kan fortelle meg hvordan jeg tar frø av den? De jeg tar ut av frøstanden er ikke lik frøene jeg har fra i fjor.
Men i dag fant jeg en tom frøstand, altså ferdig.... De frøene jeg har studert, tørket og igjen studert har svevekropp men det mangler det lille tillegget i enden.
Huff dette er vanskelig å forklare... :oops:
Sigrid
---
knrasmus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ingrid9000 Tor Sep 21, 2006 17:42

Da mangler de selve frøet da? Er ikke bestøvet kanskje??? :?
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester