Hva skal jeg gjøre med Pelargoniaen nå?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva skal jeg gjøre med Pelargoniaen nå?

Innlegg nefertiti Ons Sep 06, 2006 15:58

Kan noen gi meg oppskriften på hva jeg skal gjøre med mine Pelargonia nå? De tåler vel ikke å ha det kaldt (hvor kaldt?)?
Tar gjerne teskje-varianten.
8)
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Christine Ons Sep 06, 2006 16:29

De tåler nok noen uker til ute, ihvertfall pleier jeg å ta dem inn senere(rundt 1.okt) når det begynner å krype ned mot 0 grader på nettene.

De jeg setter kaldt (rundt 5 grader)og mørkt klipper jeg ned, mens de som overvintrer i vinduskarmene lar jeg være, til de begynner å se triste og halv-vissne ut. Da fjerner jeg det stygge, men klipper dem ikke ned som de andre.
De som har dem kjølig, men under plantelys hele vinteren, vet jeg ikke hva gjør.
Men jeg skulle vel tro at du kan ha dem lengre utendørs du som bor på Sotra. Er vel ikke fare for kuldegrader ennå?
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Ons Sep 06, 2006 16:31

Hvorfor skal man egentlig klippe ned?
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sissel Ons Sep 06, 2006 17:44

Inne på dette nettstedet får en all mulig hjelp til pelargonier og hvordan overvintre.
Pelargonianettet
Det er bedre å ha jord under neglene, enn i hodet. (P.A.)
Brukerens avatar
Sissel
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Amy Ons Sep 06, 2006 18:01

Hei!
Jeg bor også på Sotra, og mine pelargonier har jeg tenkt kan stå ute lenge ennå. De foretrekker å stå under tak da, siden det regner sånn om dagene. Men jeg synes de er veldig fine i år, siden vi har hatt en sånn ualminnelig fin og varm sommer, uten den kalde vinden fra nord. Men blir det veldig ufyselig med mye regn og vind, tenker jeg at jeg flytter dem inn sånn litt etter litt.
Brukerens avatar
Amy
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Christine Ons Sep 06, 2006 18:14

markblomst skrev:Hvorfor skal man egentlig klippe ned?
Tja, det er vel ikke sånn at man skal klippe dem ned, men jeg gjør det fordi; bladene vissner og blir stygge og tar for mye plass. Jeg har ikke plass til svære planter i hyllene på kjølerommet mitt. Om våren når de skal frem, så må det vissne klippes bort uansett.

Jeg setter også de fleste pellisene under tak nå. De blir så stygge i regnet.
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg nefertiti Ons Sep 06, 2006 19:13

Takk for svar :)
Så jeg kan klippe de ned, sette de i en isolert garasje og? Skal de ha noe vann i løpet av overvintringen?
:oops:
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Christine Ons Sep 06, 2006 21:19

nefertiti skrev:Takk for svar :)
Så jeg kan klippe de ned, sette de i en isolert garasje og? Skal de ha noe vann i løpet av overvintringen?
:oops:

Hvis det ikke blir minusgrader, så kan de godt stå i en isolert garasje. Jeg pleier å vanne mine en skvett i måneden vinteren gjennom. (En skvett= ca 1 dl for en medium terracottapotte)Glemmer jeg det en måned, tåler de det og! De er ganske så tolerante planter. Heldigvis :mrgreen:
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Bjørg 47 Ons Sep 06, 2006 21:32

Jeg har nettopp vært på hagemøte, der formannen kom med sine egne erfaringer når det gjaldt overvintring av Pelargonia og Fuchsia, og hun sa at man burde vente med å klippe ned Pelargoniaer til våren. De trang kraften ettersom jeg forsto. Hun har utallige planter av begge slag selv, og jobber i hagesenter.Ikke vet jeg :oops:
Brukerens avatar
Bjørg 47
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Christine Ons Sep 06, 2006 21:49

Bjørg 47 skrev:Jeg har nettopp vært på hagemøte, der formannen kom med sine egne erfaringer når det gjaldt overvintring av Pelargonia og Fuchsia, og hun sa at man burde vente med å klippe ned Pelargoniaer til våren. De trang kraften ettersom jeg forsto. Hun har utallige planter av begge slag selv, og jobber i hagesenter.Ikke vet jeg :oops:

Det er nok flere måter som går bra, antar jeg. Jeg har ikke plass til svære planter, så jeg har ikke så mye valg. Men jeg har erfaring med begge deler, og ser ingen forskjell.
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg hannesam Tor Sep 07, 2006 18:15

hvis du har plass (og lys nok) kan du ta stiklinger nå på høsten. Hvis de likevel skal klippes, kan du jo stikke det i jord... ;) Da får du ekstra planter, så har du noen i reserve hvis du skulle miste noen i løpet av vinteren.
Hanne
hannesam
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg nefertiti Tor Sep 07, 2006 20:06

Hvordan skal jeg gjøre det da, hadde vært gøy å prøve.
:)
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Gundad Tor Sep 07, 2006 20:30

Eg har brukt raell si oppskrift, som er å sette stiklingane i vatn i 8-10 dagar, og så sette dei i lett jord. Halde jorda fuktig, men ikkje våt. Dei er ganske lette å formere på denne måten.

Alt godt, gunda
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg hannesam Tor Sep 07, 2006 20:34

Du skjærer av en frisk del av planten (husk å bruke ren og skarp kniv), ca 15 cm synes jeg er passe. Deretter fjerner du de nederste bladene, og de småbledene (som jeg ikke husker hva heter... :oops: ) som sitter der bladstilken går ut fra "stammen". Poenget er at det ikke er noe annet enn stilken som er i kontakt med jorda du stikker i. Noen lar stiklingen tørke litt før de stikker, jeg setter den bare rett i jorda...

Jorda bør være porøs, noen foretrekker å blande inn perlite eller vermicullit. Sand kan også fungere, jeg har til og med lest at kattesand (av typen som ikke "smelter") kan fungere...

Noen dekker deretter potten med plast for å holde på høy luftfuktighet. Jeg gjør ikke det, for jeg synes stiklingene har en tendens ti å råtne da, men du får prøve deg fram. Dusjing er sikkert ikke dumt. Best rotsetting får man hvis temperaturen i jorda er noe høyere enn i lufta. Man kan bruke varmematte, sette stiklingene på et akvarium e.l. Mitt inntrykk er at pelliser er svært villige selv uten slike remedier :star: Jeg er derimot nøye på at de ikke blir for våte og at de får nok lys. Vanlige sparepærer har jeg hørt at gir godt plantelys, og det har fungert fint her...

Og husk å merke! Det er utrolig hvor lett man glemmer hva som er hvor etterhvert ;)
Hanne
hannesam

Innlegg hannesam Tor Sep 07, 2006 20:36

Og jeg glemte å si: Hvis du har lange grener så er det ingen ting i veien for å kutte den flere ganger og lage flere stiklinger av samme gren :D
Hanne
hannesam

Innlegg Teodora Søn Des 17, 2006 2:39

jeg har mine i garasjen. Litt lys fra et vindu. Har ikke klippet de ned. Litt vanning en skjelden gang. Så far jeg se til våren da, hvordan det går. er ganske fersk på dette :D
Teodora

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester