dahlia, når skall disse ut av jorden og in i overvintring...

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

dahlia, når skall disse ut av jorden og in i overvintring...

Innlegg RoyBergen Lør Okt 07, 2006 12:56

Hei, jeg tror dahlia sesongen er på hell, hva er beste tiden for å grave disse op? Har minst 15 store, og det meste blomstrer fremdeles..... specielt dahlia 'tonka' er full i gule stjerne, er rett for å være bortreist når frosten kommer........ men dette er jo bergen.....

Hilsen.....
Roy
RoyBergen
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg alt Lør Okt 07, 2006 13:48

Ehh ... Dahlia og Georginer - det er det samme det ..? Venter i så fall spent på svar på spm ditt, RoyBergen! ;)
/alt

Be the change you want to see in the world
Brukerens avatar
alt

Innlegg signe Lør Okt 07, 2006 14:55

Jeg pleier å la mine stå ute til etter første frostnatt.

Og ja, Dahlier og Geroginer er det samme.
For en sunn sjel er godhet en naturlig ting.

min blogg
signe
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

dahlia er bedre en georginer.

Innlegg RoyBergen Lør Okt 07, 2006 15:27

signe skrev:Jeg pleier å la mine stå ute til etter første frostnatt.

Og ja, Dahlier og Geroginer er det samme.

Jeg synes alle bør bruke dahlia, det er jo det latinske navn, som man kjønner i hele verden, lurer på hvem har funnet på georgine da....sikker noen her inne som vet....
Roy
RoyBergen

Innlegg magnar Lør Okt 07, 2006 15:52

Kopiert fra Havenyt.dk

Georginer eller Dahlia
I mellemtiden har de skiftet navn til det irriterende »Dahlia«, der ærlig talt lyder mere som navnet på et trusseindlæg end som den sjofle overdådighed blomsterne er. De er opkaldt efter en af Linnés elever, Andreas Dahl, som altså har ret til navnet, fordi det kom før de russere, der mente, at planten skulle opkaldes efter en berømt russisk planteforædler prof. Georgi. Planten hedder stadig Georgine i hele Østeuropa.

Ja. sånn var det altså ;)
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg hajal Lør Okt 07, 2006 15:56

Eg meinar å ha lese ein stad at dei ei tid hadde Georgine som latinsk slektsnamn, utan at eg skal hevde at det har riktighet.

hajal.

Tillegg :
Ja der var Magnar før meg med ei fagmessig riktig forklaring ! ;)

D.S.
Alt ned til mauren i mold !!
Brukerens avatar
hajal
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

takker magnus for en god dansk forklaring

Innlegg RoyBergen Lør Okt 07, 2006 22:58

Hei,

Vel den er den litt mer opklart, holder meg til dahlia jeg, synes dettte er et pent navn.... Men det var jo intressant å lese, takker magnus for dette innleg.
Nå ser det ut til å være masse regn, som tar siste gleden av disse lojal blomstrende vakre blomster. Min system er ,dahlia ut, tulipane in, og omvent igjen til våren.....så blir det en del blomstring på samme stedet.

Hilsen fra Bergen
Roy
RoyBergen

Innlegg Anne på Moseplassen Søn Okt 08, 2006 10:59

Jeg er ingen ekspert, men så vidt jeg hvet så tar ikke Dahlia/georgine skade av å få seg en frostnatt (noen mener sågar at dette er godt for planten/knollen).

PS: Jeg synes nok det er hyggelig at vi har norske navn, og foretrekker å bruke disse, men som det har blitt påpeket tidligere så er det av og til litt tull med de norske navnene (samme plante flere navn, samme navn flere planter og mange planter uten navn). Jeg setter alikevell pris på de tilfeller hvor trådstarter bruker både norsk og utenlandsk navn, så er det lettere å henge med når en kun kan det ene, og lettere å lære det andre :D
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Charlotte Søn Okt 15, 2006 11:17

Jeg begynt å grave opp mine dahlia/georiner i dag. Fytti for noen store knoller det var blitt??? !!! Må ut på manda å få tak i større kasse gitt.
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg signe Søn Okt 15, 2006 11:37

Jeg har bare to, de kom opp av jorda i går. Kunne sikkert stått ute mye lenger, vi har ikke hatt frost enda. Men de var blitt litt misserable, siden de nok har vært i veien for snekkerne som driver å jobber her.

Så nå er de inne, og snekkerne blir sikkert glade for å slippe å snuble i den potta mer :)

min blogg
signe
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg magnolia Søn Okt 15, 2006 14:34

Min eneste georgine står i potte og hadde masse knopper da jeg tok den inn i stua for noen dager siden. I stuevarmen springer blomstene ut og jeg kan ha glede av den noen uker før det ikke er nåde lenger.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Christine Søn Okt 15, 2006 18:55

I dag tok jeg opp 75 % av georginene mine. De hadde fått enorme knoller, som nå ligger til tørk- før de blir lagt på kjøla i papirposer. Jeg klippet av en svær bukett, som nå pryder kjøkkenbordet! :mrgreen: De siste 25 % får jeg ta opp i løpet av uka. Det er meldt nattefrost fremover.Sommer'n er definitivt over. :(
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lena Man Okt 16, 2006 13:44

I fjor hyppet jeg jord opp over der knollene var og lot de være der så lenge jeg syntes det var trygt. Leste et sted at knollene legger på seg etter at planten er visnet og denne metoden var altså anbefalt.
Da jeg skulle grave opp dem var de blitt til noen svære monster. Problemet var hva jeg skulle potte de største i i vår :shock:
Respekt for fjær, pels og den spede spira!

Hilsen Lena.
Brukerens avatar
Lena

Innlegg Anne på Moseplassen Man Okt 16, 2006 13:48

Jammen, den visner jo ikke frivillig? Her så blomstrer den til frosten tar den, så er det det du mener med å visne? Og i såfall hvor mange frostnetter tåler den?
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Charlotte Man Okt 16, 2006 13:55

Lena skrev:I fjor hyppet jeg jord opp over der knollene var og lot de være der så lenge jeg syntes det var trygt. Leste et sted at knollene legger på seg etter at planten er visnet og denne metoden var altså anbefalt.
Da jeg skulle grave opp dem var de blitt til noen svære monster. Problemet var hva jeg skulle potte de største i i vår :shock:

De blir vel en del mindre etter å ha tørket inn en hel vinter vil jeg tro?
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg signe Man Okt 16, 2006 14:47

markblomst skrev:Jammen, den visner jo ikke frivillig? Her så blomstrer den til frosten tar den, så er det det du mener med å visne? Og i såfall hvor mange frostnetter tåler den?

Vet ikke hvor mange frostnetter den tåler. Men jeg tror fint den kan stå til etter første frostnatt.

min blogg
signe
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 9 gjester