Albykringle

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Albykringle

Innlegg solfrid Fre Nov 03, 2006 16:35

For de som husker den fantastiske smaken av Albykringlen, har jeg nå fått tak i noe som skal være oppskriften. Men, ettersom det er tatt patent på den, så garanterer jeg ingenting. Den skal bakes i helgen (kjøkken er oppe og går igjen! :D ). Mye godt smør er vel det som gjør smaken.
Det er lov å kose seg! :^:

Albykringle

800g mel
400g skikkelig godt smør
5 dl melk
100g gjær
2 egg

Blandes, heves i 30 min.

Fyll

250g smør
400g melis
Litt vaniljesukker

Deigen deles i tre, kjevles ut, smør på fyllet. Brett over og legg i langpanne. Etterheves 20 min. Stekes ca 30 min 180 grader.

God helg! :mrgreen:
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg elsinne Fre Nov 03, 2006 16:58

Ohhhh herlig da,den skal jeg prøve ut men det må nok være smøret ja som danner smaken for kaken skal jo være litt klibrig.
Takker Solfrid
Brukerens avatar
elsinne
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg assa Fre Nov 03, 2006 17:20

Gratulerer med nytt kjøkken, det er deilig å komme seg iorden etter en opppussingsrunde.
Og det er nok inspirerende å bake i et "NYTT" kjøkken

Fikk ikke smakt kringla på treffet men nå har jeg jo muligheten alikevel ;) skal fram med "bakehumøret" i helga :star:
Brukerens avatar
assa

Innlegg Gundad Fre Nov 03, 2006 18:02

Som immaterialrettsjurist må eg berre skuffe Alby-folka med at å patentere ei matoppskrift dessverre ikkje er mogeleg. Iså fall måtte vi ha betalt lisens for å lage kvit saus, og det slepp vi, heldigvis. Så bak i vei, det einaste som gjeld viss ein skal beskytte matløyndomar er at oppskrifta er hemmeleg, altså må ein halde kjeft. ;)

Alt godt, Gunda
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg solfrid Fre Nov 03, 2006 18:59

Gundad skrev:Som immaterialrettsjurist må eg berre skuffe Alby-folka med at å patentere ei matoppskrift dessverre ikkje er mogeleg. Iså fall måtte vi ha betalt lisens for å lage kvit saus, og det slepp vi, heldigvis. Så bak i vei, det einaste som gjeld viss ein skal beskytte matløyndomar er at oppskrifta er hemmeleg, altså må ein halde kjeft. ;)

Alt godt, Gunda

Albykringle som varemerke er registrert i Patentstyret, og det gjør vel at oppskriften er hemmelig. Det blir ikke det samme som å ta patent, så takk for oppklaringen. :) Blir ikke det det samme som Cola-resepten? :oops:

Dette er en oppskrift som skal ligne litt da.. :^:
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anita K. Fre Nov 03, 2006 19:17

Interessant det med patentering på matretter! Oppskriften så god ut, skal be kakebakemannen her i huset å sjekke ut den litt nærmere.
Sachertorte er patentert pga at den bare serveres på det berømte hotellet i Wien, men hva finner man ikke på nettet enn oppskriften. Natürlich kein Originalrezept... Og denne på norsk. Den håndskrevne orginaloppskriften ligger innelåst i safen på Hotel Sacher i Wien.
Tenk om det brenner, sier nå jeg. :mrgreen:
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Brukerens avatar
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Fre Nov 03, 2006 19:53

Solfrid - det der ser farlig godt ut. Men - jeg erindrer noen flere smaker enn smør og melis..... kanel kanskje....?
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Charlotte Fre Nov 03, 2006 20:25

Er jeg helt dust nå.. men når jeg klikker på linken så kommer det opp en side med kunsthåntverk eller noe.. hva er det jeg ikke har forstått?
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gundad Fre Nov 03, 2006 20:31

Varemerkeregistrering betyr at ingen andre kan lage ei kringle og kalle den Alby-kringle. Oppskrifta er tydelegvis offentleg kjent, og den er ikkje beskytta. Det er namnet (varemerket) Albykringle som er registrert som eige varemerke hos Patentstyret, og difor ikkje kan brukast av andre.

Alt godt, Gunda
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Tonemeia Fre Nov 03, 2006 21:09

Interessant oppskrift! Den må prøves. :wow:
Tone H6 / H7
Mine bilder
Brukerens avatar
Tonemeia
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg solfrid Fre Nov 03, 2006 21:17

charlotte73 skrev:Er jeg helt dust nå.. men når jeg klikker på linken så kommer det opp en side med kunsthåntverk eller noe.. hva er det jeg ikke har forstått?

Alby-kringla får du på kafeen som hører til galleri F15. :)
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg solfrid Fre Nov 03, 2006 21:19

Lene i Fredrikstad skrev:Solfrid - det der ser farlig godt ut. Men - jeg erindrer noen flere smaker enn smør og melis..... kanel kanskje....?

Det kan du sikkert prøve. Denne har jeg fått av ei venninne, og jeg aner ikke hvor riktig den er. :) Jeg husker bare kringlen som helt fantastisk god, mulig jeg merker at noe mangler når den skal smakes på. :)
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg solfrid Fre Nov 03, 2006 21:49

Anita K. skrev:Interessant det med patentering på matretter! Oppskriften så god ut, skal be kakebakemannen her i huset å sjekke ut den litt nærmere.
Sachertorte er patentert pga at den bare serveres på det berømte hotellet i Wien, men hva finner man ikke på nettet enn oppskriften. Natürlich kein Originalrezept... Og denne på norsk. Den håndskrevne orginaloppskriften ligger innelåst i safen på Hotel Sacher i Wien.
Tenk om det brenner, sier nå jeg. :mrgreen:

Oj, har du en kakebakemann? :mrgreen: Sachertorte er mektig (godt), og skal prøves en gang. En gang med good tid. :^: Jeg innrømmer det, slanking er bortkasta hos meg. De ekstra kiloene blir aldri borte, kake, særlig gjærbakst tar all minus tilbake.. :oops: Trener da.. :^:

(Safen skal vel tåle en brann. :shock: )
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg BjørgS Lør Nov 04, 2006 22:36

Lene i Fredrikstad skrev:Solfrid - det der ser farlig godt ut. Men - jeg erindrer noen flere smaker enn smør og melis..... kanel kanskje....?

Jeg kom for seint til å delta i kringleseansen under siste forumtreff så jeg har ikke smakt "originalen". Men nå har jeg bakt og smakt "Albykringle" laget etter oppskriften i denne tråden, uten flere ingredienser, og den smaker virkelig farlig godt!! :sikle:
Hilsen BjørgS
Velkommen innom bloggen min og Åsane Hagelag sin blogg.

"Hva kan man mer begjære enn en liten hage å spasere i og det uendelige å drømme om."
Brukerens avatar
BjørgS

Innlegg solfrid Lør Nov 04, 2006 23:29

BjørgS skrev:

Jeg kom for seint til å delta i kringleseansen under siste forumtreff så jeg har ikke smakt "originalen". Men nå har jeg bakt og smakt "Albykringle" laget etter oppskriften i denne tråden, uten flere ingredienser, og den smaker virkelig farlig godt!! :sikle:

Jeg har bakt den selv i dag. To uten og en med kanel, og den uten smakte godt - veldig godt! :mrgreen: Savnet ikke noen smaker. :)
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anita K. Søn Nov 05, 2006 0:44

Rapport notert. Kakebakemannen må settes på saken! Han har, i motsetning til meg, talent for å bake. Jeg baker helt greit, men hans kaker blir alltid veldig bra, om du skjønner. :)
Jo, det med safen og Sachertorten. Tenk om noen stikker avgårde med safen om hotellet brenner. ;)
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Brukerens avatar
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester