Lavendeldrømmer

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Lavendeldrømmer

Innlegg solfrid Fre Nov 03, 2006 22:46

I kveld ble jeg sittende å se på matprogram på NRK 2. En kjekk ung mann ved navn Niklas smelte sammen noen kaker som så helt fortreffelig gode ut. Ettersom jeg er i bakehumør om dagen, skal disse også sjekkes ut. De er superraske å lage ifølge den unge mannen - og det er vel mange med en lavendelplante i hagen? :mrgreen:

165 g smør
3 1/2 dl sukker
1 1/2 dl matolje
6 dl hvetemel
3 1/2 krm hjortetakksalt
20 g lavendelsukker = bland strøsukker og tørket lavendel etter smak.

Smør og sukker røres hvitt og luftig, tilsett olje under vispingen. Blad mel, sukker og hjortetakksalt i en bolle. Tilsettes deigen, litt av gangen - til deigen har en konsistens som gjør den lett å forme.

Lag små boller (2-3 cm i diameter) og trykk dem litt flate. Stekes på 180 grader i 20-30 min.
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg ingrid9000 Fre Nov 03, 2006 23:03

Tenk nå slapp jeg å lete opp oppskrifta selv!!!!! For det hadde jeg tenkt meg å gjøre. Tusen takk Solfrid!!

Satt og tenkte på jeg ville ha støtt de lavendlene i morter?? Ikke moro å få mellom tennene??
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg solfrid Fre Nov 03, 2006 23:11

ingrid9000 skrev:Tenk nå slapp jeg å lete opp oppskrifta selv!!!!! For det hadde jeg tenkt meg å gjøre. Tusen takk Solfrid!!

Satt og tenkte på jeg ville ha støtt de lavendlene i morter?? Ikke moro å få mellom tennene??

Niklas blandet det bare med sukkeret, mulig det lønner å knuse dem i morter. Hm, det høres jo ikke godt ut, nesten ala bringebærsteiner mellom som sitter fast.. xx(

Prøver uten å støte dem først, jeg har ikke morter. :oops:
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg ingrid9000 Lør Nov 04, 2006 0:45

Bra at du baker dem!! Og si fra om resultatet da! Også om smaken blir god?? Jeg har hørt om forskjellig mat med lavendel i, men klarer ikke å tenke meg til hvordan det smaker...??

Kanskje det blir helt overraskende, nå som de blir varmet opp???
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg knrasmus Søn Nov 05, 2006 0:36

Fant denne hos Glad i Mat

Norsk høstromanse

Mandelbunn
200 g eggehvite
300 g melis
300 g malte, ristede mandler

Crème-Del 1
125 g rent "kjøtt" av gresskar
0.5 sitron
0.5 liten appelsin i skiver
0.5 vaniljestang
0.5 ss lavendel (eller appelsinvann/konsentrert juice)

Crème-Del 2
1.5 gelatinplater
5 ml Grand Manier
100 g pisket krem
50 g pisket crème fraiche evt seterrømme
1 liten neve fryste bringebær

Pisk eggehviter og melis til mandelbunnen stivt. Vend inn mandler og bland. Sprøyt det i en spiralform på bakepapir-
ark på bakeplate. Stek bunnen i 170 gr varm ovn ca. 25 minutters tid.

Del 1: Skjær gresskarkjøtt i små biter. Bland sammen alle ingrediensene og ha dem i en stekepose. Bakes i ovnen ved 200 gr. varme ca. 45 minutter. Avkjøles i posen, bør helst ligge over natten.
Fjern alle biter av sitron, appelsin, vanilje og kanel i gresskarmassen. Miks den sammen i en food processor eller med stavmikser. Tilsett litt vann hvis massen virker for tykk.

Del 2: Legg gelatin i bløt i en kald vannskvett. Tas opp etter 5 minutter. Smeltes i mikroovn og tilsettes likør. Vend inn 1 ss pisket krem og rør godt. Pisk eggehvite med sukker til stivt skum. Bland sammen pisket egg og crème fraiche. Vend inn gresskarmassen.
Bland inn gelatin med lett hånd. Til slutt vendes pisket eggehvite inn.

Fordeles i kakering/form med mandelbunnen i. Dryss noen fryste bringebær på mandelbunnen før kremen fylles på. Prøv å få kremen jevn og pen. Sett formen i kjøleskapet
6 ? 7 timer.
Glaserer kaken med mørk sjokolade og kakao-
smør (50/50) og sigt kakaopulver over.
Pynt med friske bær og frukt, og server romansen!
Sigrid
---
Somme tider sidder e å tænker
Somme tider bare sidder e
knrasmus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ingrid9000 Fre Nov 17, 2006 16:05

hvordan smakte lavendeldrømmene da, solfrid???
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg solfrid Fre Nov 17, 2006 19:35

ingrid9000 skrev:hvordan smakte lavendeldrømmene da, solfrid???

Sukkeret står her fremdeles med lavendelfrøene i . Albykringla "ødela" hele bakehelga (smakte litt mye på deigen...). :oops: Med andre ord, ingen smak ennu. Men, de skal bakes i helgen (vi har avlastning - litt bedre tid). :^:
Rapport følger! :D
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg solfrid Fre Nov 17, 2006 20:54

Kan du bruke noen av disse, Line?

Lavender Icecream, oppskrift 1
Oppskrift 2
Oppskrift 3

Den siste hørtes ikke så ille ut. :mrgreen:
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg ingrid9000 Lør Nov 18, 2006 15:49

solfrid skrev:
ingrid9000 skrev:hvordan smakte lavendeldrømmene da, solfrid???

Sukkeret står her fremdeles med lavendelfrøene i . Albykringla "ødela" hele bakehelga (smakte litt mye på deigen...). :oops: Med andre ord, ingen smak ennu. Men, de skal bakes i helgen (vi har avlastning - litt bedre tid). :^:
Rapport følger! :D

ok... vi tygde forsøksvis på noen tørkede lavendler her i uka.. :oops: må ha sett snålt ut der vi sto i hagen helt stille og tygde med fortenksom mine... vi mente det måtte kanskje bli et bra, om enn uvant resultat... vi snakket om kanskje med litt vanilje også, eller til og med kanel?? Nok å forske i, men avventer din dom, Solfrid!! ( og resten av dem som smaker på..) ja, den albykringletråden må jeg bortom ja :oops: ...
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg solfrid Lør Nov 18, 2006 18:32

Ja, Ingrid - nå er drømmene i ovnen. Deigen smakte bra, om enn med en smak av hornsalt. Deig er farlig godt.. :? Deigen er lett å jobbe med - neste gang vil jeg prøve med vaniljesmak som du skriver = vaniljedrømmer. :mrgreen: Kanel må da være ypperlig til julebaksten?
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg solfrid Lør Nov 18, 2006 20:21

Rapport: Drømmene var meget gode. Litt seige i midten og en anelse lavendelsmak. Skal ta i litt mer neste gang. Det luktet godt i huset! :star:
Garantert noe å bake en annen gang, da de er meget enkle. :^:
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg ingrid9000 Lør Nov 18, 2006 21:19

smaker du alltid på deigen du... :oops: Gid vi kunne det og, men deig med rå egg i er "forbudt" i DK pga salmonellafaren. Da må en kjøpe pasteuriserte egg og det er dyrt i forhold til vanlige egg, de pasteuriserte eggene er på flaske... Jeg tviler egentlig også på om de har like gode bakeegenskaper som de vanlige, men det er nok overtro. Så da kan vi ikke bruke slikkepotten og slikke skåla eller noenting... vi er også glad i deig... :oops:

Men broren min slår alt, svigerinna mi lagde fyrstekakedeig og satte den kaldt (de hadde spiskammer) , han spiste opp all deigen på småturer ut i spiskammerset så hun måtte lage ny deig! :lol:

Da vil jeg prøve dem da!! (Og en annen gang med lavendel + kanel...??)

Og deig uten egg går fint å smake på men blir det noe igjen til kakene da tro?? ;)
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg solfrid Lør Nov 18, 2006 21:28

ingrid9000 skrev:smaker du alltid på deigen du... :oops: Gid vi kunne det og, men deig med rå egg i er "forbudt" i DK pga salmonellafaren. Da må en kjøpe pasteuriserte egg og det er dyrt i forhold til vanlige egg, de pasteuriserte eggene er på flaske... Jeg tviler egentlig også på om de har like gode bakeegenskaper som de vanlige, men det er nok overtro. Så da kan vi ikke bruke slikkepotten og slikke skåla eller noenting... vi er også glad i deig... :oops:

Men broren min slår alt, svigerinna mi lagde fyrstekakedeig og satte den kaldt (de hadde spiskammer) , han spiste opp all deigen på småturer ut i spiskammerset så hun måtte lage ny deig! :lol:

Da vil jeg prøve dem da!! (Og en annen gang med lavendel + kanel...??)

Og deig uten egg går fint å smake på men blir det noe igjen til kakene da tro?? ;)

Ja - jeg smaker alltid på deigen. :oops:

Broren din er vel hakket verre enn meg ser det ut til... :lol:

Denne deigen synes å være ett godt utgangspunkt for andre typer tilsetninger. Nå har ektemann smakt = gode, og minstesønn smakt = gode. Min mann er ikke en bruker av sterke adjektiver, ergo er god for meg veldig bra.. :mrgreen:
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg ingrid9000 Lør Nov 18, 2006 21:33

ja, dette vil jeg la gå videre til mine "med-tyggere" forleden dag, vi har aldri smakt noe med lavendel i men når vi har det i hagen så var det da dumt å ikke prøve det!

Jeg er en "hund" etter drømmer med potetmel i så kanskje jeg skifter ut den ene dl. hvetemel med potetmel... så blir de så sprø og lette... :D

Fint at du satte inn oppskrifta!! For nå har jeg aldeles glemt hvem det var... nei det var han svensken i det nye svenske MAT- programmet, var det ikke???

P:S: Sa jeg at det var dobbelt porsjon fyrstekakedeig broren min spiste opp??! Kona var temmelig forarget... :lol:
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg solfrid Lør Nov 18, 2006 21:36

ingrid9000 skrev:ja, dette vil jeg la gå videre til mine "med-tyggere" forleden dag, vi har aldri smakt noe med lavendel i men når vi har det i hagen så var det da dumt å ikke prøve det!

Jeg er en "hund" etter drømmer med potetmel i så kanskje jeg skifter ut den ene dl. hvetemel med potetmel... så blir de så sprø og lette... :D

Fint at du satte inn oppskrifta!! For nå har jeg aldeles glemt hvem det var... nei det var han svensken i det nye svenske MAT- programmet, var det ikke???

P:S: Sa jeg at det var dobbelt porsjon fyrstekakedeig broren min spiste opp??! Kona var temmelig forarget... :lol:

Dobbel porsjon må da være lik vondt i magen... :shock: Selv jeg klarer ikke det.

Han svensken ja, en kjekk ung mann, forøvrig! :mrgreen:
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg ingrid9000 Lør Nov 18, 2006 21:41

Ja, svigerinna mi var ikke nådig.. "Nå får du vondt nå! Tilpass for deg det!"

:lol:

ja svensken er kjekk men det går rivende fort når han driver på!! Klarer nesten ikke følge med jeg...
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester