Hvordan få vellykket nybakt brød (med oppskrifter)

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg mario Lør Nov 04, 2006 22:05

Og når det skal heve 3 ganger bruker jeg å ha det i suppekonsistens for da er det lett å slå ned,Tar resten av melet i til slutt.Dette var triks Barmen brukte ;)
Mario
Bilde
Brukerens avatar
mario
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg audh Lør Nov 04, 2006 22:09

Vil gjerne legge til en liten ting som egentlig er på siden av ditt spørsmål . Enkelte ganger hever brødene seg opp til dobbel størelse og noe gjør at du ikke kan steke dem da ,trill dem bare ut på nytt.Blir de heva til de nesten faller sammen kan det bli gjærsmak på det ferdige resultat.Det er så koselig når det lukter ferskt brød i huset . Hyggelig at så mange unge baker brød .Lykke til med baksten.
Brukerens avatar
audh
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Lissa Lør Nov 04, 2006 22:36

skal det IKKE heve til dobbel størrelse?
har jo lært det bestandig.... :shock:
( jeg vil at brødet skal være så luftig som mulig da...)
Venter på at en ny hage skal finne meg..... er hageløs!
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg audh Lør Nov 04, 2006 23:02

:oops: Nå skrev jeg vist utydelig . Jo de skal naturligvis heve til dobbel størelse . Det jeg mente var viss det hevet seg MER enn det ,er det bedre å trille dem ut en ekstra gang,før de stekes.Det hender at de står så lenge at de faller sammen. Brødene skal ha en myk , men spenstig konsistens.En prøve kan være å sette fingeren mot brødet , da skal det komme ut igjen når du trykker det lett inn.Håper det ble mer forståelig nå. Det går litt fort enkelte ganger og skal jeg da skrive om noe litt vanskelig så kan det bli utydelig. :oops: :)
Brukerens avatar
audh

Innlegg Lissa Lør Nov 04, 2006 23:04

ok. da er jeg med! :mrgreen:
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg AaseG Søn Nov 05, 2006 11:49

Mine brød ryr aldri, og er grove med mye smak. Jeg bruker ikke ferdigblandinger. Ingrediensene er hvetemel, grovt rugmel, olje og mye solsikkefrø.
til 5 store brød:

2 l lunken væske vann/ev. rester av kefir hvis jeg har
1 pk tørrgjær - løses litt opp i den lunkne væsken
- så mye solsikkefrø du vil ha - i alle fall minst 1/2 pk
3/4 -1 ss salt
Ca. 1 del olje (mer/mindre..)
Ca.3/4 kg grovmalt rug - has i
- la maskinen "gå" litt
Ha så i hvetemel, til deigen blir passe fast.
- tror nok jeg har i +/- 2 kg.
Forheves lunt, til deigen er "gått opp" (3/4 t eller så)

Fordelen her er at du sper med det fine melet til du får en brukbar fast deig.
Jeg fordrar ikke å ta i mel :? - helt sant! så jeg elter til en ganske fast deig med kjøkkenmaskina, og baker ut med olje på underlaget og på hendene.
Denne deigen lar jeg heve kun èn gang, etterhever i formene/med håndkle over, dusjer lett med lunkent vann, klipper hakk med saksa /ikke for dypt, da!) og steker på varmluft ved 200 grader, til de er så mye stekt som jeg vil ha de. Her kan jeg ikke oppgi tid, men tror kanskje en time.. vi liker godt stekte brød :)
Tips: ved bruk av gjær, skal man aldri doble gjærmengden - om man dobler ei oppskrift
:^: - nå ble dette innlegget litt langt, så jeg skal komme tilbake senere med oppskrift på solsikkebrød jeg baker til jul. De er såkalte "sikkerstikk" :star:
Frøhode
Fauske/Nordland
H/5-6
Galleri
Brukerens avatar
AaseG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lissa Søn Nov 05, 2006 16:06

takk for oppskriften nalle, jeg skal prøve ut alle sammen etterhvert :mrgreen:
solsikkefrø er favoritten min, men har ikke det i hus for øyeblikket ( må skrives på handlelisten)

ang ovn så har jeg desverre ikke varmluft... har en gammel arvet stekeovn av dem gammeldagse sorten, laget tidlig åttitall tror jeg :(

også gjær... hvor mye skal jeg øke gjærmengden når jeg dobler deigen da? har bestandig bare puttet oppi to pakker isteden for en jeg... :? [/quote]
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Tinkabell Søn Nov 05, 2006 16:31

Lissa skrev: hvor mye skal jeg øke gjærmengden når jeg dobler deigen da?

Jeg øker med 50%, d.v.s. at ved dobling av en deig med 50g gjær i grunnoppskriften, bruker jeg 75 g gjær.
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Cherie Søn Nov 05, 2006 18:46

Eit anna tips til å få brøda til å henge meir saman er å elte deigen veldig godt. Viktigare jo meir grovt mjøl du har i deigen :)
Med helsing Cherie

"Dersom du vil at draumane dine skal bli verkelege, må du først og fremst sørge for å vakne!"
Cherie si dagbok
Brukerens avatar
Cherie
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Christine Søn Nov 05, 2006 20:58

Cherie skrev:Eit anna tips til å få brøda til å henge meir saman er å elte deigen veldig godt. Viktigare jo meir grovt mjøl du har i deigen :)

Og dermed er det ideelle en kjøkkenmaskin ala Kenwood, som elter for deg! :star: Hadde jeg ikke hatt den er jeg redd det ikke hadde blitt like mye brødbakst her i heimen... :oops:
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Søn Nov 05, 2006 21:39

Og her kommer tipset mitt:
Jeg tar det groveste av melet, har i en bolle og heller over kokende vann (vannet må tas av vann-mengden som skal være i deigen). Lar stå - gjerne over natten, men ihvertfall til det er lunkent.
Deretter har jeg i resten av væsken, gjær, salt, olje, eventuelle smaker osv. og resten av melet. Det fineste melet tilslutt. Jeg kjører i maskin og har i mel til deigen slipper bollen.
Jeg bruker ikke oppskrift.
Hever en gang i bollen, baker ut og hever på plate, klipper eller skjærer hull, drysser på litt mel, steker til de er ferdige (til brød istore former ca en time på 200 grader, til små brød på plate ca. 220 grader i 40 minutter.

Når jeg skolder det groveste melet på denne måten henger brødet alltid godt sammen uten å smuldre.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Bosted: Fredrikstad - flatmark på leire. H2 på det nye sonekartet.

Brød-oppskrifter

Innlegg KristinO Søn Nov 05, 2006 21:43

Ser at du har fått mange gode tips her, men ett tips synes jeg mangler. Viktig at deigen må ELTES GODT (5-10 min) for at brødet skal sitte godt sammen. Ellers så syns jeg at pakken med havrebrød-melet gir veldig gode brød.
Kristin

Å plante frø er å føre livet videre........
De beste gavene kommer i de minste pakkene....
Brukerens avatar
KristinO

Innlegg ingrid9000 Søn Nov 05, 2006 22:02

Den framgangsmåten Lene snakker om, med å skålde det grove og la stå natta over, ga i årevis det beste brødet jeg har smakt... lærte det i Tyskland hvor vi brukte økologisk "Weizenschrot"... :D
Exen bakte det flere ganger i uka... Og det hang så fint sammen!!
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Søn Nov 05, 2006 22:29

Lene i Fredrikstad skrev:
Når jeg skolder det groveste melet på denne måten henger brødet alltid godt sammen uten å smuldre.

Med et viktig unntak: Når jeg skjærer i brødet, glovarmt, rett fra ovnen, uten at det har fått tid til å "sette seg" og bli avkjølt etter stekingen, smuldrer det. Men det gjelder bare de første nyttbrødgodteriskivene.
Det er også lurt å avkjøle brødet under klede.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Bosted: Fredrikstad - flatmark på leire. H2 på det nye sonekartet.

Innlegg AaseG Man Nov 06, 2006 0:00

Det spørres om øking av gjærmengden, når man dobler en oppskrift.
I min gamle "Kokebok for statens lærerinneskole i Husstell" står det uttrykkelig at man Ikke skal øke gjærmengde om man dobler en oppskrift.
Dette har jeg erfart som helt riktig.
jeg bruker 50 gram tørrgjær for 5 brød. en annen ting som står i den boka, er at man ikke skal elte for lenge, for da blir deigen for seig og hever seg dårlig. I den boka står forøvrig veldig godt forklart om gjærbaks, hvorfor brød ryr, sprekker e.l. :) :)
Lykke til!
Frøhode
Fauske/Nordland
H/5-6
Galleri
Brukerens avatar
AaseG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

2 forsøk

Innlegg Lissa Man Nov 06, 2006 0:47

ok...
bli mer og mer forvirra jeg... :?
jeg skal elte så lenge som muligm men ikke for lenge for da vil ikke brødet heve seg? :? :? :? luftig brød er viktigere enn om det henger sammen for min del...

og jeg har aldså min gode venn majoren til å hjelpe meg :mrgreen: uten ham hadde jeg ikke klart meg. :mrgreen:

noen sier at deigen skal være linn og andre at den skal slippe bollen...???

jeg prøvde meg igjen i dag, og brødene blir like gode fremdeles. jeg eltet i 15 min og lot dem heve 3 ganger. brukte 2 kg grovbakst, 2 nev :mrgreen: r hav :mrgreen: regryn og ca 1,7 l vann og 1 dl olje. 2 pakker tørrgjær (det var før jeg leste her, skulle vel hatt 1,5 pk) og litt salt.
brødene blir kjempegode, men om de henger mer sammen i dag enn fordagen... det vet jeg ikke faktisk mulig noe, men det ble enda luftigere, så 3*heving fortsetter jeg med :D
denne oppskriften ble 3 store brød ( store som butikkbakte)

foreløpig fortsetter jeg med grovbakstmelet, for jeg synes dette har blitt utrolig godt..., da er det vanskelig å skålde det grove... men skal gjøre det med havregrynene og div frø jeg kommer til å helle oppi.

tusen takk for alle gode tips her! :gruppe:
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

ForrigeNeste

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester