Tapas Kylling

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Tapas Kylling

Innlegg annes Fre Nov 10, 2006 22:56

Hei.

Er det noen som kan hjelpe meg med ei knakande god oppskrift?
Skal i spleiselag hvor vi skal ha tapas,og jeg skal ha med en kylling rett.
Jeg har ikke svart belte i matlaging,og kunne trenge noen gode tips.
Er det noen som kan hjelpe? :mrgreen:
--------
Hilsen fra annes

In the spring, at the end of the day, you should smell like dirt. ~Margaret Atwood
Brukerens avatar
annes
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Gundad Fre Nov 10, 2006 23:17

Hei!

Kylling er ein veldig utypisk tapas-ingrediens, og i farta kjem eg ikkje på noko form for kyllingrett som eg har sett i klassisk tapas-samanheng. Kanskje må eg gjere eit unntak av enkelte rettar med kyllingvingar, men det blir lett veldig grisete. Tapas bør ein jo kunne spise nokolunde elegant utan at ein blir ståande å sleike seg på fingrane etterpå. :?

Men det går jo an å lage spyd, eg har ofte servert kyllingfilet eg har strimla på langs, surra bacon rundt med eit salvieblad imellom kylllingen og baconet, og så tredd det på spyd. Dette har eg grilla i steikepanne. Eg kan også tenke meg at bitar av filet steikt i smør og vendt i raud pesto etterpå kan settast med ein tannpirkar på ei rund, lita loffskive, kanskje med ein cherrytomat på toppen og eit basilikumblad imellom.

Kjøttbollar av kyllingdeig er jo godt, men nokon andre kjem sikkert med vanlege kjøttbollar. Eit alternativ er å variere dei, ha riven ost i farsen for eksempel, og servere dei med ein "kvit" dipp basert på snøfrisk, urter og honning, spedd ut med litt mjølk. Det blir sikkert godt, men det ligg langt utanfor den klassiske tapas-tradisjonen. Pyttsan, det viktigaste er jo at det smakar godt! Husk berre på å salte farsen viss du lagar kjøttbollar, eg har vore på fest der det sto eit delikat, stort fat med kjøttbollar, som smakte ingenting, fordi dei som lagde dei hadde gløymt å salte... :?

Alt godt, Gunda
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Britt Åse Lør Nov 11, 2006 0:42

Denne har jeg brukt et par ganger. Den er lettvinn å lage, og fatet blir fort tomt for å si det slik:

Kylling i sitron og hvitløk (6-8 personer som del av tapasmåltid)
4 store kyllingfileter
(du kan også bruke kyllingvinger, eller erstatt kyllingkøttet med skiver av ferskt kanin-, kalkun- eller svinekjøtt).
5 ss spansk olivenolje
1 finhakket løk
6 finhakkede hvitløksfedd

revet skall av en sitron
finsnittet skall av en sitron
og saften av begge sitronene

4 ss frisk, hakket bladpersille, samt litt ekstra til pynt

salt og pepper

sitronbåter og godt brød til servering

Skjær kyllingkjøttet i tynne skiver på tvers. Varm olivenoljen i stor, tykkbunnet stekepanne. Tilsett løken og stek til myk, men ikke farge. Tilsett hvitløken og la den frese med i et halvt minutt.
Legg kyllingskivene i stekepannen, og la dem steke over middels varme i 5-10 min., så ingrediensene blir lett brunet og kyllingkjøttet mørt. Tilsett revet sitronskall og sitronsaft og la putre litt. Samtidig koker du ut pannen ved å skrape langs bunnen og røre, så alt som har lagt seg ved løsner. Trekk pannen av varmen, rør inn persille og smak til med salt og pepper.
Legg innholdet i pannen over i et varmt fat. Dryss med snittet sitronskall og server med sitronbåter til å presse over. Sett også fram biter eller skiver av godt brød til å suge opp sitron- og hvitløksjyen med.

Jeg har oppskriften fra boka 'Tapas' (isbn 82-7822-182-0), utgitt på Spektrum forlag. Anbefales, -det er oppskrift på mye godt som er helt greit å lage, og som man kan spinne litt videre på sjøl, også :D .
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg ingrid9000 Lør Nov 11, 2006 1:09

Enda en gang får jeg svar på hva jeg skal med kyllingen jeg har tatt opp av fryseren, ved å sjekke Hagegal! Takk Britt Åse!
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Britt Åse Lør Nov 11, 2006 1:12

Så hyggelig :D !
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg ingrid9000 Lør Nov 11, 2006 1:20

Ja, jeg har fått masse bladpersille av MarianneDK, så nå mangler bare et par sitroner!! nam nam! :D
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg annes Søn Nov 12, 2006 0:26

Tusen takk for gode tips :star: ,dette så både godt og lettvint ut, fikk vann i munnen nå :wow: ..mmm.
Får teste ut litt på hjemmebane først.
Tusen,tusen takk
--------
Hilsen fra annes

In the spring, at the end of the day, you should smell like dirt. ~Margaret Atwood
Brukerens avatar
annes

Innlegg ingrid9000 Man Nov 20, 2006 2:33

Da mine kyllingbiter var med bein i måtte de surre i lengre tid, og jeg hadde hatt i mye mer bladpersille enn her. Da det var ferdig og vi smakte på trodde vi ikke våre egne smaksløker for å si det slik!

Da smakte det fullstendig som en arabisk rett som heter Molochie! Så jeg tør påstå at denne tapasoppskrifta er en arv etter maurerne som var i Spania... Molochie (eller hvordan man nå kan stave det) er en plante som ligner, muligens ER, vill kattost. Det er i hvert fall samme familie, og man kan nok bruke vill kattost... (Malva) Den selges i tørket tilstand i innvandrerbutikker, de arabiske altså... Ellers er ingrediensene som her når man lager retten, masse sitronsaft osv og hvitløk, og spises med jasminris.

Men for en oppdagelse at man faktisk kan bruke bladpersille i steden! For vi er veldig glad i den retten.. :D
.
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester