pæresyltetøy/eplesyltetøy/fructose

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg Lene i Fredrikstad Fre Okt 03, 2003 14:41

Pærene mine er veldig søte og jeg innbiller meg at fructose er sunnere enn sukker. Oppskriften er som følgende:

Vask ca. tre store syltetøy-glass og sett dem og lokkene i stekeovnen på 100 grader i minst 10 minutter.

2 kg. rent pærekjøtt i biter koker med 3-5 dl. vann og 1 ss. sitronsaft til de er møre (10-15 min). Mos lett med en potetmoser, eller ikke - alt etter ønske om konsistens.

Bland 75 gram fructose, 1 pose certo syltepulver, 1/2 ts c-vitaminpulver, 1 ts. atamon-pulver.

Ta kjelen av platen og rør i certo/fructose osv.- blandingen. Fyll glassene fulle, la avkjøle oppned. Du ser om lokkene har blitt dratt inn (ned) at lokket er helt tett.

Dette syltetøyet som kan spises med god samvittighet holder i over ett år.

Til eplesyltetøy (som fra naturen av er syrligere) bruker jeg dobbelt så mye fructose (altså 150 gram pr. 2 kg. frukt) og hopper over sitronsaften - ellers samme oppskrift. Men dette er en smakssak.

Ifjor laget jeg mange forskjellige syltetøy-varianter uten hvitt sukker (suketter, flytende hermesetas, fructose). Men og uten atamon. Varianten med atamon og bare litt fructose gikk av med smaks- seieren. Men alle sammen holdt seg glimrende gjennom vinteren - og helt til nå.
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mme de Crecy Man Okt 06, 2003 12:48

Sånn apropos hvitt sukker: Uraffinert fullrørsukker er såklart også et godt alternativ i saft og syltetøy. Men OBS det smaker mye søtere enn hvitt sukker, så pass på mengden!
Brukerens avatar
Mme de Crecy
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester