Mathias og gresskar,en stolt hagekar.

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg Line Cathrin Tir Okt 07, 2003 7:58

Min sønn som nettopp fylte 6 år sådde i vår gresskar.jeg tenkte som så at det måtte være noe morsomt for han,for disse vokser jo så man ser det.Og joda,gutten fulgte nøye opp gresskarene sine,plantene vokste fort og etterhvert skjønte vi at de ville bli så store at han ikke vill få plass til alle plantene i sin egen lille hage flekk,så noen av plantene ble satt i kjøkken hagen og noen blandt staudene mine.plantene vokste og trivdes og gutten likeså,gresskarene vokste til uante dimensjoner og mathias passet på.Alle som kom på besøk i løpet av sommeren fikk høyt og tydelig vite at gresskarene som var så fine hadde ham sådd.Og for å ikke gleme de røde solsikkene de var oxo hans mesterverk.Han er jo bare sjønn den gutten min.(sa myrsnipa) Men nå er avlingen høstet inn og både jeg og mMathias lurer fælt på hva vi skal gjøre med alle gresskarene,det har jo tross alt blitt noen kilo av den.Det største skal selvfølgelig skjæres ut,til halloween.det har jeg fått klart og tydlig beskjed om, men hva med de andre?

Så Mathias og jeg lurer på om noen har noen gode oppskrifter på mat som vi kan lage av gresskar.Toppen av lykken for han må være å spise av egenprodusert mat,slikt er viktig for den lille rakkeren min.

Vi har tenkt på gresskar relish og gresskar suppe ol.har noen noe forslag så vil Mathias som mener selv han er litt hagegal(fordi han er født av ei hagegal mor) meget gjerne ta i mot det.

Bilder av Mathias og gresskarene kommer på fotoalbumet.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Frode Tir Okt 07, 2003 8:16

Du kan ihvertfall sylte gresskar, og jeg vet at noen også lager pai med gresskar i. Søk på nettet Lineca, der finner du sikkert noe.

I banken hvor jeg jobber har vi en klubb for våre minste kunder, sparebankKLUBBEN, og i år har vi hatt "gresskarkonkurranse". Vinneren ble en gutt på 5 år med et gresskar på hele 50,8 kg.

(god å "se" deg på tastaturet igjen! ;))
Frode
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Jorunn Tir Okt 07, 2003 8:17

Hyggelig historie! :)

Jeg har noen oppskrifter på gresskarsuppe, men har selv liksom aldri syns den har blitt noe god (og jeg er ikke vanskelig i matveien...) Men det spørs jo hvaslags mat Mathias liker, da! ;)

Prinsippet for suppa er ihvertfall at du deler gresskaret i biter, surrer det i olivenolje med hakket løk, selleristang og hvitløk, heller på nok kyllingkraft/buljong til at det dekker godt (med for lite kraft blir suppa veldig tjukk!) og koker mørt. Salt, pepper og gjerne litt chili/cayenne. Mos det så jevnt med stavmikser o.l., og ha i en god fløteskvett til slutt.

Ellers er jo amerikanerne de flinkeste med dette, "pumpkin pie" og denslags. Hvis du søker på oppskriftsdatabasen Epicurious kan du derfor finne masse idéer (det er den største oppskriftsdatabasen på nettet, og den er amerikansk basert).
Brukerens avatar
Jorunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mona O. Tir Okt 07, 2003 8:28

Har dessverre ikke noe oppskrift men det finnes sikkert 10000-vis der ute i cyber-space ett eller annet sted. For et par uker siden smakte jeg gresskarpai for første gang - og det var overraskende godt! Så hadde vi fått noe ut av avlingen vår her i år tror jeg det hadde stått på menyen.
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Jorunn Tir Okt 07, 2003 8:36

Her er en lenke til Epicurious:

http://eat.epicurious.com/recipes/

Det er et greit nettsted, men dessverre med litt mange reklame pop-ups (men så er det gratis å bruke databasen, slik er det ikke med alle matsteder på nettet :()
Brukerens avatar
Jorunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Berit Tir Okt 07, 2003 9:22

Jeg pleier å sylte gresskar - nydelig til f. eks. kjøtt + i fiskesuppa (!) Det er ganske enkelt, du skreller/renser og deler i passelige munnfull-biter. Koker møre noen om gangen i en lake av vann, eddik og sukker tilsatt en god del hel ingefær, legges på glass, overhelles kokende lake før glassene lukkes. Har ikke oppskrifta i hodet, men dersom du er interessert kan jeg finne den fram.

Har også førsøkt å lage sukat av grønt gresskar, det var noe klin, men resultatet ble egentlig meget bra. Og en gresskar/sitronmarmelade. Unge gresskar kan du dessuten bruke som squash.
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Tir Okt 07, 2003 10:43

Gratulerer til seksåringen din med strålende høst! Jeg foreslår gresskarkake - en vinner her i huset ihvertfall:hair::

Fra "den store bakeboken" Schibstedt 1978. amerikansk gresskarkake:

1 dl. olje, 2 egg, 1 dl. vann, 3 dl. moset, kokt gresskar (ca. 600 gr. helt gresskar), 5 dl. (300 gr) hvetemel, 1/2 ts. salt, 1/2 ts. revet muskatnøtt, 1 ts. natron, 1 ts. kanel, 4 1/2 dl sukker, 1 dl. nøtter, 1 dl. rosiner

Steketemperatur 175-200 grader steketid 1 1/4 time

Smør og mel en avlang (brød-)form, ca 2 liter. (evnt. bruk bakepapir i formen) Bland olje, sammevispet egg, vann og gresskar. Hell dette over de tørre ingredisensene. Rør til alt er blitt gjennomfuktet. Bland tilslutt i nøtter og rosiner. Stek kaken ved 175-200 grader i ca. 75 minutter, men prøv med en kakepinne om den er ferdig. Hvelv kaken på rist. Kan fryses.

Det står i oppskriften at den kan serveres skåret i skiver med smør, gjerne ristet i brødrister.

Jeg laget en tredobbel porsjon etpar ganger i fjor. Og det forsvant gett!

I fjor laget jeg også ristete gresskarkjerner. Husker ikke oppskriften, men jeg fant den på nettet. Skikkelig godt det og.

Men gresskar suppen jeg fant oppskrift på ble mislykket :cry:, så den er jeg nektet å lage igjen ....;) I år kom det ikke ett eneste gresskar på gresskarplanten min - hadde satt den på komposten, den sto kanskje for skyggefullt:cry:. Men jeg har igjen ferdig kokt og most gresskar i fyseren fra ifjor...:big:
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Jorunn Tir Okt 07, 2003 12:08

Det hørtes ut som en knallbra oppskrift, Lene, litt i samme gate som gulrotkake?

Enklere å lage enn gresskarpai også, som jo skal ha paiskall. Og den faller nok mer i smak for en 6-åring enn suppa (som til og med jeg hadde problemer med :oops:)
Brukerens avatar
Jorunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Britt Åse Tir Okt 07, 2003 19:22

http://www.floras-hideout.com/recipes/recipes.html

Her fant jeg nå nettopp mengder med oppskrifter som involverer gresskar (pumpkin) i paier og diverse. Lykke til!
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg Line Cathrin Tir Okt 07, 2003 19:31

Heisann! takk for mange gode tips.sikle sikle.Vi skal prøve både det ene og det andre tenker jeg.:)
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lene i Fredrikstad Tir Okt 07, 2003 19:53

Det hørtes ut som en knallbra oppskrift, Lene, litt i samme gate som gulrotkake?
Ja, men ikke så søt som gulrotkake.
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Øystein S Tor Okt 09, 2003 23:16

Prøv å bytte ut eddik med epleeddikk, blir ikke fullt så skarp og smaker bedre. For oppskrifter se på hageselskapets sider og søk på "gresskar".
Brukerens avatar
Øystein S
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest