Pasta med rucola og tomat

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg Jorunn Fre Okt 10, 2003 19:18

I en tidligere tråd ble det diskutert bruk av rucola sent i sesongen, dvs. når den har begynt å blomstre og bladene er grovere og strammere i smaken. Jeg har de siste ukene brukt "gammel" rucola i en pastarett fra Jamie Oliver. Når rucolaen varmebehandles, er det ikke så farlig at bladene er grove og litt beskere enn ellers. Retten er enkel og rask og lage, og veldig god, synes jeg! :)

<U>Pasta med rucola og tomat (2-3 porsjoner)</U>

250 gram spaghetti, 1 båt hvitløk, 1/2- 1 chili, olivenolje, 4-5 tomater eller 1 boks hermetiske, svarte oliven (helst med stein), 2-3 never rucola (grove stilker fjernet og bladene grovhakket).

Kok spaghetti. Surr imens hvitløk og chili raskt i oljen, tilsett tomater og oliven, la koke 5 min. Smak til med salt og pepper. Bland inn den ferdigkokte pastaen og, til slutt, rucolabladene. Rør litt rundt noen sek. til bladene er myke.

Server med noen dråper extra virgin olivenolje på toppen, og litt revet ost. Et godt forslag er oppsmuldret, fersk hvit geitost (chèvre)! (En håndfull norske småprodusenter har startet med lokal produksjon av denne type geitost, og de fortjener å bli lagt merke til!) Den litt stramme chèvre-smaken passer flott til den lette bittersmaken i rucolaen. Nam nam! :D
Brukerens avatar
Jorunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Hild Lør Okt 11, 2003 14:07

Uhmmmm. takk skal du ha, Jorunn
Brukerens avatar
Hild
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet