Planen min er til våren å gjøre om på hele greiene. Men jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Det er nå mange som har prøvd seg på pallekarmer, jeg håper derfor dette kan bli en "erfaringstråd" man kan titte på når man skal sette i gang. - Tenker spesielt på dere som har fått til å plassere dem fint!
(OBS, lurer du på hvor du skal få tak i karmer, hva det er osv, så se her, ikke vann ut denne tråden.)
TrueT sine pallekarmer
Anne-Maries karmer
Lene i Fredrikstad sitt urtepallekarmbed
Lene sine før de ble fylt oppi...
Her er mine kjedelige kasser
Marosas karmer
Har funnet ut at jeg må ha det sånn at jeg får gressklipperen imellom. Så må de plasseres sånn at ikke de høyeste skygger for de laveste, slik jeg har det nå skygger den høyeste for karmen jeg feiter opp tulipanene i.

Andre erfaringer:
1. Mine er ikke behandlet på noe vis. Foreløpig er det greit nok, men jeg satser på å beise dem når jeg likevel skal tømme dem, rett og slett fordi jeg synes det ser penere ut. (Se Lene i Fredrikstad sine som eksempel) Har noen erfart at dette bedrer holdbarheten i tillegg kanskje?
2. Jeg har erfart at det ikke var lurt å sette bare én pallekarm direkte på jorda, da vokser ugresset inn. (To eller flere oppå hverandre, så kommer ikke ugresset gjennom, her hos meg ihvertfall.) Altså, der jeg skal bruke kun én karm, kommer jeg til å legge duk i bunn for å hindre ugresset.
3. Hos meg er det veldig åpent og dermed mye vind. Jeg mener å merke at der jeg ikke fyller jord helt opp, så får plantene litt le og det trives de godt med. OBS: hvis det blir for høyt opp, får plantene skygge og det trives de IKKE så godt med... Særlig på vinteren ser det ut til at det er en fordel at selve karmen går litt oppfor jorda.
- Flere eksempler på plassering, maling (spesielt farger da) og måter man får dette til å se pent ut og ikke en industribakgård noen har drysset frø på (som det har sett ut hos meg altså), mottas gjerne!
I tillegg til de 16 karmene jeg har nå, kommer 3-4 til som skal være ventebed, de kan gjerne utgjøre en egen "avdeling". Noen som kommer på en "fasong" som kan passe?
(Obs at hovedfokus her er "form, farge og struktur" men andre tips kan snikes inn.