Hvordan plassere/bruke pallekarmer

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvordan plassere/bruke pallekarmer

Innlegg miamaria Man Apr 09, 2007 12:54

Jeg har i dag 16 pallekarmer som kjøkkenhage, plassert dønn kjedelig.

Planen min er til våren å gjøre om på hele greiene. Men jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Det er nå mange som har prøvd seg på pallekarmer, jeg håper derfor dette kan bli en "erfaringstråd" man kan titte på når man skal sette i gang. - Tenker spesielt på dere som har fått til å plassere dem fint!

(OBS, lurer du på hvor du skal få tak i karmer, hva det er osv, så se her, ikke vann ut denne tråden.)

TrueT sine pallekarmer
Anne-Maries karmer
Lene i Fredrikstad sitt urtepallekarmbed
Lene sine før de ble fylt oppi...
Her er mine kjedelige kasser
Marosas karmer

Har funnet ut at jeg må ha det sånn at jeg får gressklipperen imellom. Så må de plasseres sånn at ikke de høyeste skygger for de laveste, slik jeg har det nå skygger den høyeste for karmen jeg feiter opp tulipanene i. :roll: Men hvordan få det fint når man skal tenke på slike ting?

Andre erfaringer:
1. Mine er ikke behandlet på noe vis. Foreløpig er det greit nok, men jeg satser på å beise dem når jeg likevel skal tømme dem, rett og slett fordi jeg synes det ser penere ut. (Se Lene i Fredrikstad sine som eksempel) Har noen erfart at dette bedrer holdbarheten i tillegg kanskje?

2. Jeg har erfart at det ikke var lurt å sette bare én pallekarm direkte på jorda, da vokser ugresset inn. (To eller flere oppå hverandre, så kommer ikke ugresset gjennom, her hos meg ihvertfall.) Altså, der jeg skal bruke kun én karm, kommer jeg til å legge duk i bunn for å hindre ugresset.

3. Hos meg er det veldig åpent og dermed mye vind. Jeg mener å merke at der jeg ikke fyller jord helt opp, så får plantene litt le og det trives de godt med. OBS: hvis det blir for høyt opp, får plantene skygge og det trives de IKKE så godt med... Særlig på vinteren ser det ut til at det er en fordel at selve karmen går litt oppfor jorda.

- Flere eksempler på plassering, maling (spesielt farger da) og måter man får dette til å se pent ut og ikke en industribakgård noen har drysset frø på (som det har sett ut hos meg altså), mottas gjerne!

I tillegg til de 16 karmene jeg har nå, kommer 3-4 til som skal være ventebed, de kan gjerne utgjøre en egen "avdeling". Noen som kommer på en "fasong" som kan passe?

(Obs at hovedfokus her er "form, farge og struktur" men andre tips kan snikes inn. ;))
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mokki Man Apr 09, 2007 13:02

Jeg satt å bladde i bilder på Flickr i går og kom over et bilde som jeg syntes var kjempefint - kanskje får du ideer her?

Karmer og trau
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mona O. Man Apr 09, 2007 13:12

Sånn har jeg satt mine pallekarmer, beiset i samme farge som huset. I midten har jeg plantet en løpestikke, og bare jeg får tak i gammel tegelstein skal jeg legge dette i "kakestykker" mellom karmene.

Bærbusker, stikkelsbær, rips, solbær, thaibær og jostabær er plantet i en halvsirkel rundt, slik at dette med tid og stunder skal bære preg av å være et eget "rom".
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lene i Fredrikstad Man Apr 09, 2007 13:47

Det er en del bilder og ideer på Odla.nu. Lenken går til pallkrageklubben. :mrgreen: (pallkrage = pallekarm).
Jeg fikk min ide om urtepallekarmen derfra. Nå skal jeg se om jeg finner bildene....Nei, akurat det bildet finner jeg ikke.
Men bildet som fikk meg på ideen med urtepallekarmen min var av blåmalte pallekarmer som var lagt i hjørne. Men forskjellige høyder på bedene. De var lagt på samme måte som man legger murstein i et hjørne om dere skjønner hva jeg mener. I hjørnet var det 2 i høyden, ellers var det 1 i høyden.

Jeg foretrekker minst 2 i høyden. Det er bedre for ryggen og lettere å holde jorda fuktig (mere jordvolum).
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg miamaria Man Apr 09, 2007 14:04

Ja Lene, det var en kjempefin link! Fant blant annet en link med bilder, her er et lite utdrag:

Bilde 1
Detalj fra bilde 1 før plantet
Pallekarmhage (flere bilder å klikke seg inn på)
Pallekarmbilder, også noen med lokk
Enda flere her
Blå pallekarmer
Anlegging, hel prosess
Pallekarmgrillplass
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anne på Moseplassen Man Apr 09, 2007 14:07

Hva er det du vil med karmene? Er de bare et sted å sette plantene, eller har du tenkt å i tilegg bruke karmene til å skape rom/ begivenhet. Er karmene noe du ønsker at skal ta seg godt ut på avstand, eller ser du for deg å fokusere mest på en romlig opplevelse mellom/ved disse, eller er du ute etter det mest praktiske/fungsjonelle?

Jeg har tittet litt raskt på noen av bildene dine og ser at du har en diger og veldig åpen hage med en fanastisk utsikt. Har du planer om å plante den til? skape noe le? skape et eller flere møtepungt/stoppepungt i hagen (både for blikk og vandring)? Om det var min hage hadde jeg i allefall gjort det, og da kan du vurdere å bruke pallekarmene til dette. Kansje de kranser en platting? Er del av et legjerde? Eller kansje de danner en ornamentalt pungt som du kan se fra vinduet?

Har du en plantegning/skisse av hagen som du kan legge ut? (jeg ser du har begynt på noen stier, så du har tydligvis en plan, kunne være kjekk å få se :D )
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg miamaria Man Apr 09, 2007 14:17

Særdeles gode spørsmål du stiller, markblomst! :) Her er det nærmeste vi har kommet en skisse. Potetlandet (den firkantede flekken nederst til venstre) kommer vel snart til å se slik ut, frem til nå har det gått helt ut til høyre. Det vil si at plassen til høyre for jordbærlandet (firkanten oppfor potetlandet) er ledig, og muligens da til høyre for potetlandet.

Her ser man det kanskje best, dette er jo motsatt vei av skissen, så det er snakk om plassen til venstre i bildet, nede på tomta.

Her er som du sier, veldig åpent. Vi har imidlertid ikke turt å plante særlig med le enda, det må være sånn at vi kan komme til med traktor, f.eks. Pluss at jeg har satt karmene så tett til grøfta at der ikke har vært plass... Det er vel noe av det jeg vil endre på nå.

Hva vil jeg - jeg har til nå bare hatt et sted å sette plantene, men nå ønsker jeg også at det helst skal se litt fint ut også. :) Legjerde var kanskje en lur idé. :) Ornamentalt punkt hørtes også ut som en god idé... Platting har vi, og dette blir såpass ned mot veien at vi kommer neppe til å sitte så mye her - selv om en liten sitteplass kan være aktuelt, når jeg pauser i kjøkkenhagen eller jordbærplukking.

Prioritet:
1. Praktisk/funksjonelt (- haging skal være gøy, vil ikke banne)
2. Rom/begivenhet ved kassene
3. Åssen det ser ut på avstand
4. Ting jeg ikke har tenkt på... ;)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Rita Man Apr 09, 2007 14:46

Jeg har lagd kjøkkenhage av pallekarmer. Den ser sånn ut :)

Sett fra "inngangen" til kjøkkenhagen er det slik

Det jeg er mest fornøyd med, er planke-plattene mellom karmene. De har jeg nemlig snekra helt selv :^: (nesten)
Hilsen Rita

Det viktigste er ikke å legge planer, men å huske hvor du har lagt dem! (Storm P.)
Brukerens avatar
Rita
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg miamaria Man Apr 09, 2007 16:18

Rita, det der så kult ut! Er det noe armeringsnettinggreisings jeg aner i forkant av det ene bildet?

- Akkurat nå har jeg fått en idé med å ha noen karmer lengdeveis etter hverandre mot nord, med minst to i høyden - le for de andre. Kanskje plante et par høye trær mellom der og grøfta, men det bør jo være noen som ikke moser røttene rett inn i pallekarmene - kanskje umulig prosjekt.

Så tenkte jeg kanskje plassere de andre karmene litt rundt, med åpning for gressklipperen ett eller annet sted, sånn at det blir en liten "plass" inni, hvor jeg kan slenge meg ned når det passer.

Har målt en pallekarm nå, så jeg skal jobbe litt videre med denne idéen for å se om den er verdt å satse noe på. Det blir vel ikke akkurat PENT det heller kanskje... :roll:
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Rita Man Apr 09, 2007 16:42

Det er ei armerings-matte du ser i forkant, ja. Den er snekra opp på utsiden av gjerdet til bassenget, og så er det planta klatreplanter der :) Bildet er tatt over gjerdet.
Hilsen Rita

Det viktigste er ikke å legge planer, men å huske hvor du har lagt dem! (Storm P.)
Brukerens avatar
Rita
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg AnneG Man Apr 09, 2007 17:32

Et lite tips til pallekarmer som er plassert i gress:

Ingen gressklippere jeg har vært ute for klipper helt ut i enden, for der er jo hjulene. Jeg irriterer meg grønn over at jeg må luke inntil pallekarmene. Hvis du vil kunne klippe gresset helt inntil, så legg en rad med stein rundt pallekarmene, eller en impregnert planke, gravd litt ned så det ligger i flukt med jorda. Da kan du kjøre hjulet på gressklipperen oppå steinen/planken, og du slipper den lukinga på kne.

Ellers har jeg også lest mye på de svenske pallekarmsidene for noen år siden. Veldig morsomt at pallekarmer kommer til heder og verdighet her også.

Synes egentlig at pallekarmer er ganske kjedelige, og at det blir finest om de settes i vinkel, eller i tripp-trapp-form, samt blir beiset/malt.

Husk at det går ufattelige mengder jord i en pallekarm. Tror jeg trengte 8-10 sekker (50l) jord i en dobbel pallekarm (80x120 cm). Veldig greit om du kan få kjørt denne jorda helt fram, for det blir nokså tungt å måtte bære den.

Ellers er det greit at jorda slutter ca 5 cm under kanten på pallekarmen, da blir det minst klin, litt vindbeskyttelse, men nok lys.

Når det gjelder armeringsjern fikk jeg en tanke... Ta to doble/triple pallekarmer, sett en enkel/dobbel i midten, fest armeringsjern i bakkant/midt i den midterste, og la det vokse bønner/erter/sukkererter/erteblomster eller noe annet fint oppover. Litt le, litt beskyttelse, uten at det blir helt tett. Vet ikke om det lar seg gjennomføre i praksis, men det var en fin tanke synes jeg... :oops: :mrgreen:

:)
Brukerens avatar
AnneG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg miamaria Man Apr 09, 2007 18:41

Nå har jeg gjort noe lurt! Jeg har målt en pallekarm, og laget lapper i samme fasong (som er bare å gange med 10 for å få reell størrelse), så kan jeg flytte rundt og se hva som er fint og ikke fint. Funker jo ikke helt på hvordan ting ser ut i høyden da, men "mønstermessig" var det kjempesmart. :)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg miamaria Man Apr 09, 2007 19:30

Her er forresten ikke så langt fra det jeg har tenkt på. Men jeg tenkte å ha en nærmest også, sånn at det bare blir en "inngang". Så tenkte jeg å ha en benk i bakkant kanskje - muligens et pittelite bed foran de høyeste karmene (de i bakkant), for det blir rett mot sør og der tenkte jeg å plante sukkerertene...

Bortsett fra at jeg tenkte å ha en lengde til i bredden begge veier da.

Hva tror dere om det? Vil en benk skygge for mye for sukkerertene, eller går det bra siden de klatrer såpass oppover?
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg nefertiti Man Apr 09, 2007 20:08

Jeg holder på med pallekarm-prosjekt også.

Jeg har 14 karmer. To i høyden hele veien. Jeg har satt de opp i en 'firkantet' U. Altså 3-1-3 (med bredsidene etter hverandre). Rundt hele arrangementet har jeg gravd kantstein som flukter med plenen. Jeg har beiset de innvendig og utvendig.

I begge endene av U'en har jeg laget bed, de er da 80 cm brede og 30 cm dype. Her hadde jeg tenkt å ha roser, men nå ser det ut til at det blir peoner i stedet.

'Bak' der det står tre karmer etter hverandre i lengden, har jeg laget meg to 'pyramider' hvor det skal få vokse erteblomster.

Klarer dessverre ikke å legge ut bilder.

:)
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg magnolia Man Apr 09, 2007 20:15

Jeg angrer på at jeg ikke festet plast på innsiden av pallekarmene. Jorda tørker fort ut i pallekarmene, men plasten ville ha holdt på fuktigheten. Svart plast kan festes med stifter i overkanten.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg toveve Man Apr 09, 2007 20:21

KJempefin ide Miamaria. Fikk lyst på slik krok jeg også :D
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til