Formering av planter -deling og avleggere

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Formering av planter -deling og avleggere

Innlegg calypso Søn Jan 11, 2004 14:30

Formering av planter

1. Deling

Dette er jo den enkleste måten å skaffe seg flere planter på.
De fleste stauder som har litt tueformet vekst kan deles.
(Noen planter har en enkelt, lang, pålerot, disse kan ikke deles.)

Del tuen i fire deler med spaden, hvis det er en kraftig plante kan den gjerne deles opp i mange flere biter. Det bør være litt gren og litt rot på hver bit.

Noen planter har så harde røtter, at spaden ikke duger (Gulbambus, Astilber, f.eks) Da må du bruke sag eller øks.

Andre (primula, jordbær) henger ikke fast i hverandre i det hele tatt, da er det best å bare plukke dem forsiktig fra hverandre. En liten primula-tue blir ofte bortimot 40-50 små enkeltplanter!

VIKTIG:
Etter deling skal plantene kuttes kraftig tilbake, ingen blomsterknopper skal være igjen. På planter som har blader i rosett, og ingen stilker (Primuls): Her "vrir" du av den ytterste delen av alle bladene.  Jeg vet at mange oppfatter dette som "barbarisk", men belønningen får du ganske snart, i form av kraftige planter, og blomtene kommer når planten er klar for det. Det er utviklingen av rotsystemet som er viktigst i starten.

Tips:
Når du deler Hosta, blir det gjerne en del blader til overs, som ikke har fått med seg noe av roten, disse stikkes også i jorden, så lenge en del av det lyse "sliret"nederst på stilken er intakt, så dannes det nye røtter herfra, men stikk dem ned i skyggen av de større plantene.

Tips:
Plant de avdelte plantene rett ved siden av hovedplanten, så vet du hvor du har dem, du slipper å tenke på flere etiketter i første omgang, plantene slipper å sture i potter mens du bestemmer deg for hva du skal med dem. (Og du ser lett hvor mange du har å avse når noen kommer på besøk)

Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Trine Søn Jan 11, 2004 16:18

Et poeng er vel også at de fleste stauder trenger å bli delt med noen års mellomrom. Etter noen år uten deling dør gjerne de eldste delene av planten og vi får et tomrom i midten og blomster bare langs kantene. For å holde planten tett og pen er det derfor nødvendig med en deling. Ønsker du en stor tue er det bedre å plante flere planter sammen, enn å vente på at den ene skal bli stor.

Jeg vet at mange, særlig nybegynnere, synes det ser brutalt ut å grave opp en tue for så å gå løs på den med spaden. Men plantene tåler mye mer enn man skulle tro og foruten at man på denne måten får flere planter til egen hage, har man straks bytteobjekter og muligheter til å bytte til seg nye spennende sorter.

Jeg forsøker å dele vårblomstrende stauder om høsten og høstblomstrende om våren. Men ved behov deler jeg også planter midt på sommeren. Det som er viktig da er å passe på at de ikke tørker og kanskje også å gi dem litt skygge for den sterke sola. Stort sett går det bra uansett når på året plantene blir delt. I verste fall ødelegger jeg sesongens blomstring, men neste år kommer de igjen som bare det, mye finere enn om de ikke var blitt delt.
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Søn Jan 11, 2004 16:43

2. Avleggere
Avleggere (blir ofte forvekslet med "stiklinger") Det er noen planter som gjør det enkelt for oss; de danner fiks ferdige planter, som vi kan klippe fra og plante for seg selv. (Grønnrenner, jordbær) Hvis avleggerne er veldig små, og har lite røtter, vil det lønne seg å sette dem i en potte i en plastpose til de har etablert seg litt.

Du kan også "tvinge" en plante til å danne avleggere, ved å ta en lavtliggende gren og bøye den ned mot bakken, begrave en bit av grenen under jorden, legge en sten oppå, slik at den holder seg i ro til det er blitt dannet røtter. Den delen som ligger under jorden, bør få et snitt i barken. (kutt vekk ca en cm.)

Dette er en tungvint metode, som kan ta lang tid, og det blir ikke mange planter av det, men det kan være en løsning for "vanskelige" ting som Magnolia og Rhododendron (kan ta to år før de har fått brukbare røtter) Drue får røtter på 14 dager. En gren av en rose som lå langs bakken her laget en "kjede" av små rosebusker bortetter, omtrent ved hver eneste knopp, det ble mange små rosebusker av det.

Når det er dannet røtter, så graves planten opp, klippes løs fra morplanten, Knoppen i toppen fjernes (for å fremme veksten av roten)
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona O. Søn Jan 11, 2004 23:44

Hva med f.eks. Kornell, jeg har en av den røde typen som jeg kunne tenke meg flere av, de er så fine til kranser, stativ o.l.

Er det en enkel metode å formere denne på?
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Man Jan 12, 2004 1:37

Del 3, stiklingsformering kommer i morgen:)
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Man Jan 12, 2004 8:17

2. Avleggere
Du kan også "tvinge" en plante til å danne avleggere, ved å ta en lavtliggende gren og bøye den ned mot bakken, begrave en bit av grenen under jorden, legge en sten oppå, slik at den holder seg i ro til det er blitt dannet røtter. Den delen som ligger under jorden, bør få et snitt i barken. (kutt vekk ca en cm.)

Dette er en tungvint metode, som kan ta lang tid, og det blir ikke mange planter av det, men det kan være en løsning for "vanskelige" ting som Magnolia og Rhododendron (kan ta to år før de har fått brukbare røtter) Drue får røtter på 14 dager. En gren av en rose som lå langs bakken her laget en "kjede" av små rosebusker bortetter, omtrent ved hver eneste knopp, det ble mange små rosebusker av det.

Når det er dannet røtter, så graves planten opp, klippes løs fra morplanten, Knoppen i toppen fjernes (for å fremme veksten av roten)
Når jeg vet jeg har med slike planter som danner røtter seint å gjøre - og bruker nedleggingsmetoden - bruker jeg å klippe dem fra morplanten en stund før jeg flytter den. Min teori er at jeg da ikke utsetter planten for to sjokk på en gang (avklipping fra "mora" og ny jord). Jeg har aldri toppet "barnet", men neste gang vil jeg toppe og klippe av samtidig og så vente før jeg flytter den.
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Man Jan 12, 2004 8:18

Hva med f.eks. Kornell, jeg har en av den røde typen som jeg kunne tenke meg flere av, de er så fine til kranser, stativ o.l.

Rød kornell formerte vi hjemme med å stikke unge (men vedaktige) avklipp i jorda. Den rota seg lett i moldjord. Såvidt jeg husker var høst eller tidlig vår de beste tidene å gjøre det på.

Men om det er den enkleste måten, vet jeg ikke.
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Man Jan 12, 2004 12:33

Når jeg vet jeg har med slike planter som danner røtter seint å gjøre - og bruker nedleggingsmetoden - bruker jeg å klippe dem fra morplanten en stund før jeg flytter den. Min teori er at jeg da ikke utsetter planten for to sjokk på en gang (avklipping fra "mora" og ny jord). Jeg har aldri toppet "barnet", men neste gang vil jeg toppe og klippe av samtidig og så vente før jeg flytter den.

Helt enig!

På min fars tid som gartner, så brukte de gjerne å snøre inn (kvele) grenen på innsiden for å tvinge den nedgravde delen til å få fart på seg
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona O. Man Jan 12, 2004 14:58

Hvor bør jeg ha de, ute eller inne?
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Tir Jan 13, 2004 11:41

Ta en tynn gren, klipp den opp i 10 cm biter og stikk dem i en potte inne - Med pose over! (se stiklingsformering)
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Britt Åse Tir Jan 13, 2004 17:47

Må man da holde styr på hva som er 'opp' og hva som er 'ned' på disse bitene, eller er ikke det så farlig?
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Tir Jan 13, 2004 18:16

Enkelte ting roter seg selv om de blir satt oppned, men jeg prøver å holde toppen opp! Hvis du kutter opp en lang gren så ser du gjerne hva som er toppen. Begynn nederst, lag skrått kutt nederst på hver bit, og rett kutt øverst, så ser du forskjell selv om de har flytt litt lundt i atamonoppløsningen.

"Skrått nederst og rett øverst" er internasjonal standard (ISO) for kutting av stiklinger
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Britt Åse Tir Jan 13, 2004 21:34

Det var lurt :)
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Ons Jan 14, 2004 18:43

Noen som kan brukes som "huskeregel" er at liten snittflate øverst, reduserer fordampingen.

STOOOOR snittflate nederst, gir plass for mer røtter....:lol:
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Berit Tor Jan 15, 2004 14:32

Dette er virkelig nyttig, Ståle! Om du synes du får dårlig respons på trådene er det bare for at vi mindre erfarne sitter omkring og suger i oss kunnskap uten å ha særskilt mye å tilføye. Samt at mye av uka ble spolert av dårlig tilgjengelighet.

Til deling med spade: En av mine oppslagsverk anbefaler å bruke to spagreip "rygg mot rygg" og så bende delene fra hverandre. Kanskje litt mindre brutalt, i alle fall for noen typer røtter. Hvis en da eier to spagreip! Jeg gjør, og synes det virker fint.

Men noen ganger er det bare spaden som duger.
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg reidunn Tor Nov 17, 2005 22:35

Takk for informative innlegg. Jeg lærer og forstår hvor mye flaks jeg har hatt :?
Kanskje jeg ble utstyrt med noe :mrgreen:
reidunn
Brukerens avatar
reidunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Majestic-12 [Bot] og 0 gjester