Når legger snelglene egentlig eggene sine?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Når legger snelglene egentlig eggene sine?

Innlegg Sine Man Jul 16, 2007 22:57

Jeg har hørt at en må plukke massevis av snegler før St. Hans for etter dette legger de egg. Andre sier de legger egg på sensommeren, august. Ute observerer jeg stadig flere ungdomssnegler og tror jo de er klekket ut i vår. Er det noen som vet noe om dette?
Brukerens avatar
Sine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Monsei Man Jul 16, 2007 23:07

Jeg har også oppdaget små "barnesnegler", så de må nok ha blitt klekket tidligere.
Plukker alle størrelser så jeg tror de legger egg i hytt og pine :?
Å leve er ikke nok.
solskinn, frihet og en
liten blomst må man ha.

H.C.Andersen
Brukerens avatar
Monsei
Har snakketøyet iorden, ja

Første små snegler i april...

Innlegg tessa Tir Jul 17, 2007 0:03

Jeg plukket de første små iberiasneglene :evil: (1-2 cm lange) i hagen i april, det betyr at eggene må være lagt i mars - så jeg tror de legger egg hele sommerhalvåret... xx(
tessa
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Inger Karin Tir Jul 17, 2007 7:54

Noen sier at de legger egg om høsten og at ikke voksne individer overvintrer. Det må være bare tull. Her var det digre snegler i vår, og de finnes i alle størrelser til enhver tid. Jeg tror derfor at iberiasneglen overvintrer i alle størrelser, og at de legger egg til enhver tid bare de har blitt voksne nok.

Hvis du har funnet småsnegler i april, så kan jo eggene godt ha overvintret ;-)
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Snegler i tidlig vår..

Innlegg tessa Tir Jul 17, 2007 17:59

Fant fullvoksne og høyst levende snegler i mars! Dypt i jorden 1/2-1m (gravde ut store steiner i en skråning). Så ingen små da...

I april, var både fullvoksne og"babyer" i full aksjon med å spise i hagen... :x Fant bla. ca 40 stk små oransje i 1 stk løvetann... xx(
Plukket 263 stk på 1 dag (kunne plukket flere, men det var så altfor mange bittsmå - 1cm og mindre), synes det er mye så tidlig - så det kan godt hende eggene har overvintret!
tessa

Innlegg josefin Tir Jul 17, 2007 19:12

" Førsteamanuensis Torstein Solhøy ved Universitetet i Bergen har forsket på brunsneglen siden 2005. Det første han og forskergruppen kartla var sneglens biologi.

? I august og september legger de egg, så skal man bekjempe sneglene må man ta dem før dette. Eggene klekkes mellom oktober og desember for så å overvintre under mose og i sprekker i jorden som to-tre centimeter store snegler, forteller Solhøy.

De som tror at vinterkulden tar knekken på den brune armeen, tar feil. Når sneglene tåler opptil 20 kuldegrader vinner de vinterkrigen uten problemer.
"

Hentet fra denne artikkelen i BT igår.
Brukerens avatar
josefin
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg solfrid Tir Jul 17, 2007 19:16

Jeg har funnet egg tidlig på våren. Egg under steiner som har beskyttet egg og snegler over vinteren. Både i fjor, med kulde over gjennomsnittet hele vinteren og i år, med mild vinter. . Godt vinterdekke av snø gjorde det lunt og godt for sneglene.
Snegler blir kjønnsmodne etter kun kort tid, og har derved mulighet til å legge egg i prinsippet hele sesongen.
Har funnet egg, småsnegler og store snegler gjennom hele året. Ref. til vinterens milde temperaturer. Rundt juletider fant jeg snegler og egg under en stein.
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Maria i Strandhuset Tir Jul 17, 2007 19:28

Finner dere snegleegg nå? Jeg finner store og små snegler, men har ikke sett egg siden tidlig i juni, og da bare en gang.

Siden jeg holder på med dam og bekk er det stadig steiner som skal flyttes, og under dem finner jeg snegler men overraskende ingen egg.

Må jeg lete bedre, eller er dette ikke eggleggingstider?
Brukerens avatar
Maria i Strandhuset
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg solfrid Tir Jul 17, 2007 19:29

Mulig det er for mye nedbør enkelte steder.
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Tir Jul 17, 2007 19:44

Egg-klynger finner jeg hele sommeren, men jeg kan jo ikke si hva slags egg dette er. De små sneglene, med stripe på siden, er lettere å identifisere, og de finner jeg også hele tiden, så dette med en fast eggleggingstid på høsten tror ikke jeg heller noe særlig på.

Det siste jeg hørte av var at sneglene døde etter eggleggingen, og da er vi jo veldig langt fra de 400 eggene som har vært "sannhet" hittil?
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg solfrid Tir Jul 17, 2007 19:49

Det siste jeg hørte av var at sneglene døde etter eggleggingen, og da er vi jo veldig langt fra de 400 eggene som har vært "sannhet" hittil?

Eggene er jo 400 selv om den hersens mor/far dør etter egglegging?

Men, jeg har aldri sett så mange som 400 i "klynge".
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Oddå Tir Jul 17, 2007 20:38

Noen som har et bilde av hva jeg skal lete etter? Hvordan ser eggene ut?

Var svært flink i våres og kverket tusenvis av små en til to cm lange snegler... syns jeg ser resultatet av det nå - har ikke på langt så mange snegler i år som tidligere år. Akkurat i dag har jeg ikke vært ute - det har øst ned i hele dag... håper ikke sneglene kan svømme og da forhåpentligvis drukner de sammen med resten av hagen :( den er et sørgelig syn om dagen. Rosene råtner på stilk uten å ha sprunget ut :cry:
Daglig leder av mitt liv.no
Brukerens avatar
Oddå

Innlegg solfrid Tir Jul 17, 2007 20:44

Her et bilde fra i fjor. Eggene lå mellom dahlia-røtter.

Her et bilde fra mars i år. Lå under en stein.

Jeg har så mye snegler, så jeg orker ikke tenke tanken engang. Men, det reduseres. Effektiv plukking er dog et beste her. Naboen plukker også.
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Oddå Tir Jul 17, 2007 21:01

Takk, da vet jeg hva jeg skal se etter.

Her en dagen kjøpte jeg en staude på Plantasjen. Den hadde flere gule runde kuler spredd rundt omkring i jorda, ikke i klaser men omtrent på den størrelsen som bildet viser. Er dette egg eller er det noe annet?
Daglig leder av mitt liv.no
Brukerens avatar
Oddå

Innlegg solfrid Tir Jul 17, 2007 21:03

Oddå skrev:Takk, da vet jeg hva jeg skal se etter.

Her en dagen kjøpte jeg en staude på Plantasjen. Den hadde flere gule runde kuler spredd rundt omkring i jorda, ikke i klaser men omtrent på den størrelsen som bildet viser. Er dette egg eller er det noe annet?

Det er gjødselskuler. Så du kan slappe av. Har også sett at de har brukt røde kuler. Fornuftig, slik at hysteriet ikke sprer seg. :mrgreen: Mange tror kulene er egg.
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sine Tir Jul 17, 2007 21:18

Hm, jeg har vel heller ingen tro på at det finnes faste tider for egglegging ettersom sneglene finnes i så mange forskjellige størrelser.

Gjødselkulene på blomstene er jeg alltid usikke rpå. Jeg knepper dem, og da kommer det væske ut. Trodde gjødselen var fast eller pulveraktig ,jeg. Men jeg har aldri hørt at den er det, bare liksom tenkt det for meg selv :oops:
Brukerens avatar
Sine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester