Høste rabarbra - og lage hva?

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Høste rabarbra - og lage hva?

Innlegg Idun Tor Mai 13, 2004 14:36

Rabarbraen holder på å vokse over alle breddegrader og er kjempestor nå... ( I midten er det en diger knoppeliknende sak...)
Hva gjør jeg, og når blir det for sent å høste den?

Hvordan lager jeg f.eks. syltetøy? Kan jeg fryse den rå?

Synd om all den rabarbraen skal gå til spille...
Idun
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Lene i Fredrikstad Tor Mai 13, 2004 14:46

Ja. du kan fryse den rå, gjerne delt i biter, så de er bare å lage av fra fryseren. Knoppen i midten er blomsterknopp. Jeg fjerner blomsterknopper hos meg - blir mere stilker = mat når planten er uten blomster.
Jeg lager: rabarbragrøt eller kompott eller fruktkake. Nå eller av nedfrosset. Syltetøy og fruktkake er godt i blanding med f.eks plommer.(Plommene ferske, rabarbraen fra fryseren). Følger vanlig oppskrift til syltetøy som står f.eks. på certopulver-pakker. Høster den bare før st.hans. Resten av sommeren får stilkene (med blader) stå og samle næring til røttene og neste års vårhøst. Det året jeg planter nytt lar jeg være å høste, så planten kan samle krefter i roten.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona O. Tor Mai 13, 2004 15:10

Her er en tråd fra tidligere med en iskake jeg skal lage, bare avlingen blir stor nok (plundrer litt med å få til rabarbra her jeg :? )

viewtopic.php?t=2870

og her er en til

viewtopic.php?t=778

og enda en

viewtopic.php?t=366
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Iris Tor Mai 13, 2004 17:33

Mona:
Jeg bor også i Buskerud,og her er rabarberaen kjempestor.Den gror nesten som ugrass her.Har den på nordsiden av huset,men det ser ikke ut til å dempe den...Den trives i litt god jord,gjerne kompost.Prøv å plant den om og gi den masse næring.
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg isrose Tor Mai 13, 2004 17:39

Da jeg var liten spiste jeg opp all rabarbraen i min tantes hage fordi hun hadde lært meg å dyppe den i sukker. Bedre en sjokolade syntes jeg. Satt på trappa og dyppet rabarbra i en kopp med sukker. Introduser ideen til barn/barnebarn/barn i nabolaget og svusj. Rabarbra borte :D
Hilsen isrose,
med veranda i Oslo

Bildene mine
Brukerens avatar
isrose
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg hildeG Tor Mai 13, 2004 18:28

Rabarbravin er godt, og kan anbefales for tålmodige sjeler. I min ungdom hakket jeg rabarbra til jeg så mannen med ljåen, satte 60 l vin og etter ett år regnet jeg den for mislykket og gav bort med rund hånd til folk som skulle på fyllefest og ikke var så nøye med hva de helte ned. Det fortsatte jeg med i tre år - da var det fire flasker igjen, og de var aldeles nydelige :D Dersom jeg kommer over dette noen gang, skal jeg prøve igjen :D
Never be afraid to try something new.
Remember that a lone amateur built the Ark.
A large group of professionals built the Titanic.
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona O. Tor Mai 13, 2004 19:01

Iris skrev:Mona:
Jeg bor også i Buskerud,og her er rabarberaen kjempestor.Den gror nesten som ugrass her.Har den på nordsiden av huset,men det ser ikke ut til å dempe den...Den trives i litt god jord,gjerne kompost.Prøv å plant den om og gi den masse næring.

Var nok litt feil formulert, det er vel ikke stedet, men "bonden" det er noe galt med i dette tilfelle. Jeg har pådratt meg et rabarbrakompleks - den blir bare liten og stranten her uansett hva jeg gjør. Min mor som har bidratt med avleggeren, og aldri engang har sett grønne fingre har tuer så store som så..... Det begynner faktisk å plage meg litt ;)
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Torhild Tor Mai 13, 2004 19:40

Det går ikke store mengder rabarbra til dette, men er kjempegodt på lunkne rundstykker!

Kok noen rabarbrstilker i lite vann med mye sukker (som til kompott)
Avkjøles litt. Mos i en banan og spis som syltetøy. Kan ikke lagres, men
det gjør ikke noe for det får ben å gå på.

Frys noen stilker til bruk utover vinter'n....
Torhild (made in Toten)
Mine bilder
Brukerens avatar
Torhild

Innlegg Idun Tor Mai 13, 2004 20:17

Tusen takk for gode tips. :)

Rabarbraen trives visst kjempegodt - har gjødslet den med tørket tang tidlig i vår. I fjor ble den visst ikke høstet i det hele tatt.
Skal begynne å høste den, blir en god del grønne blader til komposten, ser jeg.
Idun

Innlegg Line Fre Mai 14, 2004 7:12

Jeg skal lage kvannelikør med rabarbra i år! Og så bruker jeg rabarbra istedet for eple i eplekaka, med litt mynte er det aldeles nammenam!

Tror man bør fjerne blomsterstilken når den kommer, så holder rabarbraen seg fin lenger.

Line
Brukerens avatar
Line
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Fre Mai 14, 2004 9:29

Siden jorden hos oss er ganske fet, blir rabarbraen ganske stor og jeg greier aldri å bruke opp alt. Men en sak MÅ jeg bare lage hvert år og det er en dessert som kan serveres ved de fleste anledninger. Her er oppskriften:

Skjær opp ca 10 rabarbrastilker i terninger . Skrell to epler( gjerne av den grønne syrlige typen)og fjern kjernehuset. Skjær eplene i skiver og legg rabarbra og epler lagvis i en smurt ildfast form. Dryss en barneskje potetmel og noen spiseskjeer sukker over(4-6 alt etter som hvor søtt du vil ha det - rabarbra er surt..) Rør lett sammen. Strø en neve rosiner over. En pakke vaniljekrem av den ferdige typen smøres over slik at det dekker det hele. Til slutt strøs hakkede mandler oppå .

Stekes ca. 40-50 min i ovnen ved 175 grader. Kjenn gjerne etter med en gaffel om rabrabraen har blitt myk før formen tas ut av ovnen.
Serveres lunken med krem.God fornøyelse!
Solveig
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Jorunn Fre Mai 14, 2004 9:32

Denne rabarbrapaien har jeg laget i årevis, varm rabarbrapai med is er noe av det beste som fins! :star:

6 dl hvetemel
1 dl sukker
2 ts bakepulver
190 gr mykt smør
2 egg

1/2 kg rensket, oppdelt rabarbra
1 1/2 dl sukker
2-3 ss potetmel

Arbeid sammen ingrediensene til deigen (det kan gjøres for hånd med smuldring etc, eller i foodprocessor), klem ut 2/3 av den i en springform. Legg rabarbraen i deigskallet, bland i sukker/potetmelblandingen. Lag gitter og kant rundt av resten av deigen. Stek paien på nederste rille ved 200 grader i ca. 45 min. Server med vaniljeis e.l.

(Det blir rikelig med deig, forresten, dette er nemlig 1 1/2 porsjon deig i forhold til den opprinnelige oppskriften, som var litt snau)
:) Jorunn, H2

"Il faut cultiver notre jardin." Voltaire
Brukerens avatar
Jorunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester