Hage design og Gyldne regler.

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hage design og Gyldne regler.

Innlegg Line Cathrin Tor Sep 16, 2004 13:38

Tenkte å starte en tråd her om design i hagen.

Det finnes ett hav av muligheter som vi hagegale har , til å skape det vakkert rundt oss. Ikke bare i form av duft og farger. Men det finnes så mye mere man kan spille på.

Vi hagegale har en tendens til å få tak i mest mulig planter og pakke dem inn en eller annen plass i ett eller annet bedd vi har plass. Slik trenger det ikke å være.

Man kan gjerne begynne med å klassifisere plantene sine i lister.

1:sol elskere kontra skygge elskere.

2:Surjords planter kontra kalk elskere.

Disse faktorene og hvor du faktiskt har passende forhold til en viss gruppe planter i hagen. Er etter min mening, de mest grunnleggende faktorer man må legge vekt på før, man gjør noe som helst i det hele tatt.

dernest kommer kategoriene:
høye og smale planter,planter med utpreget edel form som krever mye oppmerksomhet.Eremurus er et godt eksempel.

Planter som er lykkelig med mange andre som nabo ,en gjerne har en halvhøy rund form. og kan klare seg alene i oppmerksomheten eller sammens med mange.Alchemilla mollis er ett godt eksempel.

Til sist har man gruppen med planter som er bærerne og sammen føyeren i ett blomster bedd el. kanplantene eller sti plantene.de er gjerne teppedannende eller små runde tuer av ett eller annet slaget. Gode eksempler på dette er Heuchera og Festuca.
ingen regler finnes uten unntak. Lavendel er ett godt eksempel på dette. Man kan gjerne finne den som kantplante eller som en plante i ett cottage inspirert bedd.

Til sist så har vi fargene:

varme eller kalde hva liker du?
Som plante samler, vil jeg tro at du har ett himla stort virrvarr av alt. Det blir fort slik, hvis man med tiden også mangler plass.

For å få en beplanting til å fungere, må alle fakorene spille med hverandre og ikke mot.
Vi har alle forskjellig smak når det gjelder farger, men det finnes noen lure regler som man kan følge. De kommer neste gang.
:)
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg toja Tor Sep 16, 2004 16:35

Flott, Line Cathrin, Gleder meg til fortsettelsen :big:
La ikke tanken på å nå målet skygge for gleden ved å være underveis

Toril J. D.
Brukerens avatar
toja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg AnneG Tor Sep 16, 2004 18:05

Flott tema, LineCa. Trenger slikt. :oops: :)
Brukerens avatar
AnneG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Campari Tor Sep 16, 2004 18:30

Flott Line Cathrin!

Dette er noe for meg! :D
Som holder på å samle planter og planlegge hage...
Jeg venter med STOR glede på resten :jump:
Hilsen Karin
Over skyene er himmelen alltid blå!
Brukerens avatar
Campari

Innlegg Line Cathrin Fre Sep 17, 2004 13:46

Farger:

Vi som bor så langt nord har en intes lengsel etter farger når våren endelig kommer. Dette har resultert i blandt annet helt sinnsyke farge kombinasjon er på sammenplanteninger, med spesifikt stemor.
dette er greit det så lenge man holder til ei krukke på trappa, som hilser på deg når du kommer hjem fra jobben. Du verden så hyggelig :)

MEN! Når vi har meter på meter med samme virrvarret og skrikende kombinasjon er i beddene vår gjerne katastrofalt. Vi som er så glad i hver enkelt plante ser gjerne skjønnheten i hvert enkelt bla og blad nerve. Men i ett slikt virrvarr forsvinner fort disse gledene, og det er hovedårsaken til problemene.

Før man kan tenkte på å nyte hver enkelt plantes skjønnhet bør planten få partnere som enten harmonerer eller som kontrasterer fullstendig.

Harmoni:
hva er egentlig det?definer det? ikke så veldig enkelt. For hvert enkelt menneske kan ha ulike oppfatninge hva som er det det.Noen tenker automatisk duse farger,altså ingen utropstegn av farger.men faglig begrep er:
Farger som holdes innen for samme farge skala. Vil gi en harmonisk og beroligende utrykk, å se til, enten det være seg varme eller kalde farger.

Kontrast:
hva er det da? jo man kan jo tro at gult og oransje er kontrast.men nei. de hører inn under samme farge skala og er derfor harmonerende eller ton i ton som mange sier. Kontrast derimot er: når man blander kalde og varme farger. Ett meget vanskelig prosjekt kan det være. Men jeg bruker som liten gylden regel. Har den oransje fargen omtrent like mye svart eller hvitt i seg som den rosa.Da går det bra. Dette er viktig å huske!

Noen farger er populære.Som feks. røde roser og hvitt brudeslør.nei men tenk så kjedelig. Enda verre oransje liljer eller oransje roser sammens med brudeslør.her er det noe alvorlig galt.De kræsjer fullstendig. grunnen? Jo fordi: Det hvite brudesløret er en ren "farge" og den oransje har gjerne noe svart i seg. Så husk regelen like mye hvitt/ svart i fargen da fungerer det gjerne.

Noen farge kombinasjoner holder vi oss her opp automatisk langt unna. Som feks cerise roa og oransje sammens. Noen sier det er fordi det ser tropisk ut og dermed passer ikke inn her. Hvor ble det av trangen til farger henne nå da? Forsvant den eller hva?
Første bud om man skal få til noe TØRR! Ikke vær skeptisk, fungerer det ikke,neivel, da flytter man den ene planten og finner en annen istedet, ikke verre enn det.

ikke alle kan eller har hørt om fargehjulet.
Dette er fargene satt i system.
Dette skal jeg ikke si så mye om, men gul, blå og rød er grunnfargene i hele universet. alt unntatt svart og hvitt kan blandes ut fra disse tre fargene. Svart og hvit er supplemeneter som mørkner eller lysner en farge og som duser dem ned. de kan ikke forsterke en farge.

kontrast farger: dette er farger som står rett ovenfor hverandre i hjulet. Lilla og gult er en kontrast. Fungerer utmerket sammen og viser hverandre fram,De er likeverdige. Bland dem og du får noe som kalles optisk grått. det er ofte den fargen som opptrer hyppigst på 5 åringenes vannmalerier. da vet dere hva jeg mener. Dette kan ikke kalles en farge.

Ton i ton farger er farger som ligger etter hverandre i farge skalaen innen for enten den varme eller kalde halv delen.

Slik ser hjulet ut,nevnt med klokka fra klokka 12:

Gul- gul oransje-oransje-rødoransje-rød-rødfiolett.(varme farger)
Lilla-blåfiolett-blå-blågrønn-grønn-gulgrønn, og til sist gul igjen.hvis man lager seg ett slikt kart.Det finnes også å få kjøpt på hobby/male bytikker med godt utvalg. Så kan man gjøre seg god nytte av dette.

Forståelsen av farge er forskjellig fra menneske til mennesket,og definasjonene også. knall rosa kan like gjerne være definert som magenta eller cerise. Egentlig ulike farger hvis man er veldig nøye.

Når du går ut nesta gang se på fargene på blomsten.prøv å se etter svart og hvitt i fargen og om du klarer å finne en annen farge med noegenlunde samme innhold.

Lite tips til blomsterbuketten neste gang. knallrosa og dyp rød kan være en god kombinasjon.fordi de inneholder like mye blått i hver seg.

gode farge kobinasjoner kommer snart.
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lene i Fredrikstad Fre Sep 17, 2004 17:45

Lærerikt. Takk for grundig gjennomgang av noe jeg ikke kan noe særlig om. Dvs. jeg følger det muligens utifra en følelse av hva jeg ser at funker, men hvorfor det funker - det vet jeg mer om nå, etter å ha lest dette. Så takk igjen.

(Jeg regner med at dette var innlegget du trodde var forsvunnet, men som var der allikevel..? - Jeg skjønenr godt at du ikke hadde lyst til å måtte skrive det om igjen. Godt at det ikke forsvant., se tråden: "blir så sint atte")
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Taleia Fre Sep 17, 2004 20:08

Hjelp! Det ser så enkelt ut når jeg leser dette , men hva gjør jeg i praksis? :oops: Ikke noe rart at jeg har ommøblering både titt og ofte. Men nå er det da håp? :mrgreen:
Hilsen
Taleia
Brukerens avatar
Taleia
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Line Cathrin Ons Sep 22, 2004 8:03

Vi har alle forskjellige farger på huset vårt. det gjør at vi har forskjellige krav til plantene også, for å få plantene til å henge i hop med huset. mange hus har en tendens til å se ut som en lego kloss midt ute på ei grønn plen. Nå er ikke det så veldig store fare for at det skal skje hos oss, med plantesamlemani oppetter ørene. men det finnes regler hvor hvordan vi best kan inkorporere huset i oppgivelsene.

ett hus blir lunere og mere innbydende å se til ,med større beplantning ved hus veggene. Bare for å ha sagt det. første bus her er å sørge for at jorda holder på fukten , men at huset ikke lider under dette. det har jo en tendens til å være veldig tørt inne ved veggen i mangel på regn vann.

Ikke alle er så sprø som meg, som velger farge på huset etter plantene, men det har jeg altå gjort nå. Ideelt sett burde man tenke ut slikt før man i hele tatt setter opp ett hus.lett sagt vanskelig gjort.

plantene nærmest huset bør harmonere med husets farger. dette for å få huset til å gli inn i sine omgivelser. man kan velge kontrast også, men da blir huset fort en liten legokloss igjen.

det er mange faktorer å ta hensyn til:

man må tenke på at en rabatt/ vegg med mye sollys krever planter med sterke farger som synes i sol lyset og på en skygget plass kreves det planter som lyser opp.

Det kan være lurt å ta med seg en farge prøvebit fra huset når man skal kjøpe vekster til husveggen. Dette gjør det mye enkelere å se om planten faktisk passer til veggene.

Man kan også prøve seg frem med ettårige klatrerere ett år før mang kjøper inn dyre busker. Da har man mulighet til å se om fargene fungerer eller ikke ,og det er store forskjell på en frø pose i pris og en klatrehortensia til eksempel.

Når man endelig har kjøpt en plante , kan man plante den i en kruke først, og flytte den rundt omkring for å finne ut hvor planten passer best. dette gjelder jo forøvrig hagen ellers også.

hvis du vil flytte en plante.ta med deg ett blad eller to og grå rundt å se med bladet om du kan finne en bedre plassering.

eksempler på farger og planter til hus med forskjellige farger:

Blå hus:

i sol:

Clematis blue angel,blekt blå lila.
salix arter,gråbladede busker.
calamintha og andre mynter.
allium,diverse prydløk i alle fasonger og farger, men hold deg unna dem med antydning til varme i seg.
eryngium.Disse tåler jo til og med litt tørke.
Arthemisa. mange fasonger ,tåler og noe tørke,grått bladverk.
Thalicthrun arter, knall rosa,den lille piffen som gjør alt så spennede.

i skygge:

Flere hosta sorter.spesielt de med blågrønne blader og de med hvite kanter.
løytnantshjerter.
cimcifug racemosa,vit. ormedrue.
helleborus orientalis, helst hvite de lyser opp i skyggen.
Hvit blomstrende rhodedendroner.

Rødt hus.

I sol:

kremfargede roser.
Digitalis purpurea,revebjeller i hvitt.
Solhatt,hvite.
bondepeon,hvit.
Blek gule roser.
alle mulige hvitblomstrende løker.

I skygge.

Hosta med hvite kanter.
Anemoner,hvite.
helleborus,hvite.
buksbom.

grønne hus:

I sol:

Alchemilla mollis,stormarikåpe.
alium atropurpureum eller andre planter som er lillarøde, planter sammens med marikåpa.
iris sibirica, blå varianter.
Gule klatre roser.
Clematis lilla varianter, eks jackmanii.
eller c.rhapsoddy som er intenst blå.

I skygge:

Taxus.kule klippes.
Blegule dagliljer.
haquetica epipactis.
Benved ,gul broket.
Hosta guacomole, spesilt lekker gulgrønn variant.
Hakonchloa gress,gulstipet gress.meget flott.
Kirengeshoma koreana, voksklokke.

hvite hus:

I sol:

rød tonede vekster.
sanguisorba officinalis, blodtopp.mørk okeserød.
angelica giga.rød kvann.
rødlige alliumer.
Cimcifuga simplex. rødt bladeverk hvite blomster.
purpur røde roser.
heuchera, plum pudding eller chocolate ruffles.

blåtonede vekster:
nepeta x fassenii
perovskia.
lavendula
blådogget hosta (pass på at jorden må innholde ekstra fukt hvis hosta skal stå i solen.

gultonede planter:
rosa lykkefund.
svovel peon.

skyggesiden:

alunrot.
trillium erectum,røde blomster.
rhodedendron ,vin røde arter.
hosta grått blåe varianter.
meconopsis quinterplinerva,blå
brunnera macrophylla.blå
alla slags bregner.

flere planter vil bli skrevet inn etterhvert. :)
Bilde
Vrooom.....

Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Ons Sep 22, 2004 8:50

Hus og sånn og praktiske løsninger... (Som også vil tilfredsstille mannen i huset. ;) )
Med hensyn til hus og drenering og sånt - så er det veldig greit å legge en stipe med veiduk og stein innerst ved huset og ca 50 cm ut. Underlaget i denne stien bør skrå ut fra huset og være litt høyere enn jordsmonnet utenfor der igjen. På yttersiden av dette feltet kan man så ha busker eller blomsterbed (legger man flate steiner eller gjør seg litt flid med leggingen kan dette bli en ypperlig sti for å komme til beplantningen utenfor fra begge sider). Fordelen husmessig sett er at huset får puste - dvs bordkledning blir ikke tildekket av busker - og vannet ledes bort fra muren. Videre får plantene mer vann 'der ute'. På avstand vil det se ut som beplantningen er inne ved huset. Ulempen er at man ikke kan plante klatrere inn til veggen sånn. Klatrere bør forøvrig settes på hushjørner (eller på "værsiden") for å sikre at de får vann nok. Man bør også forsikre seg om at klatrere får 'avstand nok' i forhold til kledningen. Enkleste måten å gjøre dette på er å benytte avstandsklosser bak espalje'et. Ved montering av avstandsklosser må klossene monteres slik at det ikke blir stående vann og bøss oppå klossene. I praksis er en skrå montering best. Det er også lurt å feste espaljet på en sånn måte at det kan løsnes og legges framover - i tilfelle man bestemmer seg for å bytte farge på huset... :mrgreen:
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg AnneG Ons Sep 22, 2004 9:39

Flott, her får jeg mange gode tips. :)
Brukerens avatar
AnneG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Birgit Ons Sep 22, 2004 10:20

Helt nydelig Line Cathrin at du tar opp denne tråden. Dette er vel et tema som de fleste av oss har i tankene, men det ligger kanskje litt dårlig an med kunnskapsnivå. Dette med mengde svart og hvit i fargene kommer jeg til å jobbe med å trene meg opp i. Synes forresten at min hvite legokloss kan være vansklig å finne gode kombinasjoener til....
Gleder meg til fortsettelsen :star:
Plen: 7 milliarder helt like planter som vokser fortere enn du ønsker.....
Birgit :-)
Brukerens avatar
Birgit
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mona O. Ons Sep 22, 2004 10:26

Det med husfarge og hagefarge burde mange flere tenkt på før de bestemmer seg for farge. Du binder deg veldig fast med enkelte farger rødt f.eks begrenser valgene veldig. Jeg har klødd meg i hue flere ganger over det... tilslutt malte jeg huset svart - det funker knallbra. Stort sett alt lar seg kombinere!
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Helene Ons Sep 22, 2004 11:41

Men det er ingenting i veien for å plante rosa roser på en rød husvegg bare rosafargen går mot gult og ikke mot blått!
Selv har jeg 'Emelie', en rose klatrerose fra Mellbye, på rød uthusvegg. Det fungerer kjempebra! :)
Helene, Stavern, H2
"Norges Smilehull" (sitat: Herman Wildenvey),
Brukerens avatar
Helene
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Jorunn Ons Sep 22, 2004 12:37

Ellers så finnes det jo mange ulike nyanser av røde husvegger også, fra de som har mye gult i seg og går mot det oransje til de som har mye blått og tenderer mot lilla fargetoner, det spiller jo også inn... :roll:
:) Jorunn, H2

"Il faut cultiver notre jardin." Voltaire
Brukerens avatar
Jorunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Ons Sep 22, 2004 14:47

Mona O. skrev:Det med husfarge og hagefarge burde mange flere tenkt på før de bestemmer seg for farge. Du binder deg veldig fast med enkelte farger rødt f.eks begrenser valgene veldig. Jeg har klødd meg i hue flere ganger over det... tilslutt malte jeg huset svart - det funker knallbra. Stort sett alt lar seg kombinere!

Og jeg har fått gjennomslag for mellomgrått hus :jump: Det gir uante muligheter. :D
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg torill Ons Sep 22, 2004 15:11

Jeg vil også skifte farge på huset.Neste gang det skal males blir det mosegrønt med røde karmer... :) Nå har det vært rødt i snart 30 år...
Hilsen Torill
H3/4 Sunnmøre. En visdom som ikke kan leses i bøker,kan leses i roserBilde Fotogalleri oppdatert 30/12 07
Brukerens avatar
torill
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester