Skvallerkål grateng

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg Malva Tor Mai 08, 2003 17:52

Det er vel ingen her som har skvallerkål i hagen sin, bortsett fra meg da. Men dere kan kanskje få litt av naboen ?

Denne oppskriften har jeg fått nyttevekstfantast Inger Lise:

SKVALLERKÅLGRATENG
- If you cant beat them - eat them!

2 liter skvallerkål
1 liter vann
2 ss smør
litt buljong
osteskiver

Kok skvallerkål i vannet, ta den opp og la renne av. Ha skvallerkål, smør og buljong i en panne og la det putre til væsken er fordampet. Legg ost på toppen. Gratiner under grillelementet i stekeovn eller mikrobølgeovn. (Retten også bare ligge og putre over kokeplaten med ost på toppen). Når osten er smeltet eller blitt gylden er maten klar - legg over på en brødskive, og nyt!

(mer å lese her: http://www.nyttevekstforeningen.no/)
Malva
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Malva Tor Mai 08, 2003 18:01

Nyttevekstforeningen har dessuten kurs (jada dette er reklame) i mat av ugras og andre ville vekster i ulike deler av landet. Jeg har gått et sånt kurs og syns det var kjempegøy. Det er ledige plasser på kurset som begynner i Oslo mandag 12. mai kl 18-21. Det går over fire mandagskvelder, tur, forelesinger og skolekjøkken (nam nam, kjempegøy). Hele kurset koster 500,-

Mer om aktivitetene her: http://www.nyttevekstforeningen.no/aktivitet/

Jeg kan anbefale strutseving og ramsløk turen i Bærum, men den er desverre 1. juni , da skal vi jo til Botanisk hage. Jeg er skikkelig i skvis...
Malva

Innlegg Malva Tor Mai 08, 2003 18:04

Jeg også legge til når det gjelder den skavllerkål som mat at Inger Lise som jeg har fått oppskriften av, bestemt mener at hun har utryddet sin skallerkål, med å plukke den til mat.
Malva

Innlegg Ann Tor Mai 08, 2003 18:14

Jeg kan anbefale strutseving og ramsløk turen i Bærum, men den er desverre 1. juni , da skal vi jo til Botanisk hage. Jeg er skikkelig i skvis...

Tja, hvorfor ikke ta deg en tur til Nesoddlandet i stedet, og få både ramsløk og strutseving her? Kanskje ikke like mye selskap i meg (som flere andre på et kurs), men mye godt ugress kan du få :-)

Jeg lagde forresten strutseving i fjor. Tja, hva skal jeg si? Litt vassent? Men jeg prøver igjen i år. Kjenner du til noen god oppskrift (eller - det er kanskje det dere skulle lære på kurset)?

Og skvallerkålgratengen er kveldsmat!
Ann
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Malva Tor Mai 08, 2003 18:30

Turen til Bærum (Kjaglidalen) er ikke en del av kurset. Det er bare en vanlig tur. Jeg kommer gjerne til Nesodden.

Jeg har oppskrifter på strutseving (bl.a fra Stephen som dere kjenner fra hagepraten). Men jeg har ikke fått testet det. Jeg kan legge det ut, både her og der.

Strutseving er forresten en flott hageplante. For dere som ikke vet det, så er det en stor bregne som er vanlig og viltvoksende i Norge. Særlig mye er det på vestlandet. Det er de sammenrullede bladene man spiser før de har foldet seg ut. Særlig er strutseving populært som mat i USA og i Canada, der det selges som "fiddelheads".
Malva

Innlegg smg* Fre Mai 09, 2003 6:58

Skvallerkål og brennesle kan også brukes til å lage "blomkål"-suppe...

Slik lages c-vitaminbomben:

Du koker den (nyskudd/friske blad) godt, blander kraften med litt buljong og jevner den med mel, melk og en skvett fløte. Krydder etter smak. :)

Du kan også kjøre den gjennom en foodprocessor for å få den jevn. (Ikke alltid like spennende å spise de kokte bladene.)

Ellers kan iallfall skvallerkål brukes til salat... sammen med de yngste løvetannbladene.
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Malva Fre Mai 09, 2003 9:41

Hvorfor kaller du det blomkålsuppe? Åja du mente vel grønnkålsuppe kanskje ? For det ligner jo.
Malva

Innlegg smg* Fre Mai 09, 2003 10:23

Nei, jeg mente "blomkålsuppe" fordi jeg lager den på samme måte.... (Er ingen kokk, forstås, så supperepertoaret er kort... pose&pose&blomkålsuppe... [her skulle det være en smily, men så ville ikke vinduet, gitt])
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anne-Marie Man Mai 19, 2003 18:03

Nå har jeg nettopp spist gratinert skvallerkål: deilig! Jeg byttet ut smøret med hvitløksolje, og krydret godt med salt og pepper. Det ble virkelig godt.

:)
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester