Hvilke blomster liker sommerfugler?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvilke blomster liker sommerfugler?

Innlegg Yngve Lør Jan 08, 2005 12:46

Har lyst til å prøve å få flere sommerfugler til hagen. Har funnet ut at de elsker rosenkålplanter (larvene) og det er bare hyggelig. Men har noen noen gode forslag til hageplanter som de ser ut til å sette ekstra stor pris på? Tenker både på når de er på larvestadiet og når de er voksne.
Yngve

Innlegg Britt Åse Lør Jan 08, 2005 12:57

Det første som dukker opp i hodet da, er Buddleia/ sommerfuglbusk. Ellers får du sikkert massevis med tips etterhvert som folket ser tråden din.

Jeg forsøkte å google litt nettopp. Brukte søkeordene butterflies plants nectar, og fikk 108000 treff. En rask sjekk, så fant jeg feks dette stedet (det finnes sikkert mange flere som er minst like gode):

http://www.blossomswap.com/butterfly/butterfly_garden.html

Lykke til :D
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg Inger Karin Lør Jan 08, 2005 12:58

Brennesle :evil:
Synd, men sant...
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Britt Åse Lør Jan 08, 2005 13:06

Inger Karin skrev:Brennesle :evil:
Synd, men sant...

:lol:
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg AnneG Lør Jan 08, 2005 13:18

Jeg har tonnevis med brennesle i en krok i hagen, men svært få sommerfugler. Hvorfor kommer de ikke til matfatet mitt??? :cry: Skulle gjerne hatt flere sommerfugler i hagen, jeg...
Brukerens avatar
AnneG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg josefin Lør Jan 08, 2005 13:26

Brukerens avatar
josefin
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Lør Jan 08, 2005 14:31

Sommerfuglene foretrekker visstnok brennesle som vokser i sola... Men det er vel de færreste som har lyst å sette av den mest solrike kroken i hagen til brennesle :lol:

Men det viktigste for å tiltrekke seg sommerfugler, er at man har både næringsplanter og nektarplanter. De vanligste artene i Sør-Norge som har brennesle som næringsplante, er neslesommerfugl, admiral, dagpåfugløye, tistelsommerfugl og hvit c. Som nektarplante liker disse særlig tistler, sommerfuglbusk og på høsten: råtnende nedfallsfrukt (særlig admiralen).

Her er ei fotoside hvor du kan finne ut hvilke sommerfugler som har de ulike plantene som næringsplante. Det går stort sett på latin både for planter og sommerfugler, men det regner jeg med at hagegale tar på strak arm. ;)

Her er ei side om norske sommerfugler hvor det også står litt om næringsplanter for hver art.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Planter som tiltrekker sommerfugler

Innlegg calypso Lør Jan 08, 2005 15:02

De plantene som er mest attraktive for sommerfuglene (voksne) hos meg er Kuletistler (Echinops), Inula, Telekia, Liatris (alle) Budleia.
Det er mye forskjellige småstauder her, og jeg har intrykk av at fiolette blomster blir foretrukket. Et område med våt torvmose er også populært.
Brennesle har jeg nok av, til larvene, og hos meg har de mest soleksponerte fått stå i fred, mens det er larver i hauger på en delvis skygget, men lun og varm krok. Sommerfugllivet varierer veldig fra år til år.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg BjørgS Lør Jan 08, 2005 17:20

Jeg kan absolutt anbefale kuletistler for å få sommerfugler i hagen.
Utenfor blondehuset i Arboretet på Milde står en slik plante, litt stor og fin, og der telte jeg ca. 30 sommerfugler på en gang en varm sommerdag. :o :D
Etter å ha sett det gikk jeg selv til anskaffelse av en Echinops, og den er svært populær ho sommerfuglene.
Hilsen BjørgS
Velkommen innom bloggen min og Åsane Hagelag sin blogg.

"Hva kan man mer begjære enn en liten hage å spasere i og det uendelige å drømme om."
Brukerens avatar
BjørgS
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg fransine Lør Jan 08, 2005 18:16

da jeg var liten brukte vi å fange sommerfugler i en have som var stappfull av reinfann. sommerfuglene var gale etter denne reinfannen. jeg vet ikke om dette er det riktige navnet på blomsten. den er ca 1 meter høy og har gule små knappeblomster. lukter litt sterkt og husker jeg. min mor brukte å farge garn med denne.
Brukerens avatar
fransine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Embla Lør Jan 08, 2005 18:30

Her trives sommerfuglene på Agurkurt, Bergmynte/Oregano og på Isop.

Kanskje de liker fargen ? ;) Blå,blålilla og VELDIG blå ?

Er det noen som vet noe om sommer fugler og (yndlings)farger?

Kirsten
Brukerens avatar
Embla
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg BjørnNorman Lør Jan 08, 2005 19:16

hos mej lika humle og sommerfuglar Praktbergknapp og Lavendel...
a local Carnivorous plant frike in Sunnmøre
H4/3

Blomsterdekoratør elev på Vea gartnerskole, Moelv
Brukerens avatar
BjørnNorman

Innlegg kirsitn Lør Jan 08, 2005 19:57

Embla skrev:Er det noen som vet noe om sommer fugler og (yndlings)farger?

Såvidt jeg vet, har ikke dagsommerfugler noen spesielle preferanser når det gjelder blomsterfarge, det går nok mer på hvilke planter som har mye nektar å tilby. Nattsommerfugler har derimot ofte en forkjærlighet for hvite (eller lyse) blomster, men sommerfuglbusk og syrin er også veldig populær blant nattfly og tussmørkesvermere selv om de er alt annet enn hvite. Skjermplanter tiltrekker seg vanligvis lite sommerfugler, men er populære blant bier og veps. Men til gjengjeld så lever larven til svalestjert på ulike skjermplanter.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Christine Lør Jan 08, 2005 20:03

Jeg har inntrykk av at lavendel tiltrekker seg sommerfugler, ihvertfall er lavendelbedet mitt det stedet jeg har sett mest flest av dem. Der er også noe salvie, og en rose, men mest lavendel. :D
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sirikit Lør Jan 08, 2005 21:30

Hos meg er det buddleia (sommerfuglbusk) og zinnia som er sommerfuglfavorittene. De er også veldig glade i blåknapp og (satser jeg på) scabiosa. Humlene (insektene) liker blant annet malva, mens gaillardiaer er blomsterfluefavoritten.

Balkongen min er av en eller annen grunn veldig populær blant larver av nattsvermere (har ikke insektboka her, så jeg har ikke artsnavnet). Der er de altetende xx( .

Jeg har også registrert at sommerfuglmengden varierer fra år til år. I 2004 var det ikke sommerfuglår (her i alle fall), mens det derimot i 2003 var drøssevis av sommerfugler.
Siri (avatar kommer... men det står ikke noe om når...)
Sirikit

Innlegg smg* Lør Jan 08, 2005 22:49

Her har jeg sommerfulger på bergknapp og alt av rudbeckia. De var også veldig glad i georginene og den rosa solhatten.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 6 gjester