Hvordan ta stiklinger av pellis?

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvordan ta stiklinger av pellis?

Innlegg Britt Åse Søn Feb 06, 2005 16:25

Dette begynner å bli litt pinlig :oops: - sånn som jeg spør og spør, men jeg har altså en 'Frank Headly'som har stått i stuevinduet i vinter og vokst og kost seg, og nå tenker jeg at det kan passe å ta stiklinger når jeg skal potte om. Og så er jeg kjempeusikker på hvordan man gjør.

Noe som kan gi anvisning? Please?
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nina Søn Feb 06, 2005 16:42

Jeg pleier å ta stklinger samtidig med at jeg beskjærer. Og da tar jeg toppskudd, ca. 10 cm (?), fjerner de nederste bladene og setter den i en potte med såjord. I starten vanner jeg veldig forsiktig.

Du kan også sette den i vann en periode først, hvis du ikke får gjort noe med den med en gang. Dessuten tror jeg at jeg har lest at noen mener det er gunstig for rotdanningen at de ligger å tørker opp litt først før de settes i jord, men dette har jeg ikke prøvd selv.

Uansett; selv for en amatør som meg pleier det å gå fint å ta stiklinger av pelargoner! :)
Nina
Brukerens avatar
Nina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Noor Søn Feb 06, 2005 16:53

Og hvis du har veldig lite pellis material, har jeg med hell stukket blader. Bare 1 blad i potten, og voila, en ny plante. :)
Noor :)

Fyllingsdalen, Bergen (Sone 2)
Brukerens avatar
Noor
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Britt Åse Søn Feb 06, 2005 19:07

Ja, da går jeg i gang, da! Jeg lurte egentlig på om det går an å ta stiklinger av hovedstamme uten blader, så lenge det står et sånt voksepunkt i jordoverflaten. Men - det koster da svært lite å prøve.

Britt Åse Grimstad H2
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg AaseG Søn Feb 06, 2005 19:28

Håper du leser engelsk, for her er ei bra "oppskrift" :D

http://www.holtgeraniums.com/HOW%20TO%2 ... TTINGS.htm
Frøhode
Fauske/Nordland
H/5-6
Galleri
Brukerens avatar
AaseG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Britt Åse Søn Feb 06, 2005 21:04

Jeg leser engelsk. Tusen takk for lenken :mrgreen:

Britt Åse Grimstad H2
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg Ann Søn Feb 06, 2005 22:06

Ja, her var det mange, fine stiklingsemner :mrgreen: Og det så ut som den ville ha godt av litt nedskjæring også, at du vil få en mer buskete form på den. Du kan jo la det følge med ett blad eller to selv om du tar fra hovedstammen, kan du ikke?

Noor skrev:Og hvis du har veldig lite pellis material, har jeg med hell stukket blader. Bare 1 blad i potten, og voila, en ny plante.

Har du prøvd dette med pelliser før? Jeg kjenner den metoden fra andre planter, men har aldri prøvd med pelargoner.
Ann
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg josefin Søn Feb 06, 2005 22:27

Noor skrev:Og hvis du har veldig lite pellis material, har jeg med hell stukket blader. Bare 1 blad i potten, og voila, en ny plante. :)

Hva dere får til, altså!! :o

Slenger meg på med et pellisstiklingspørsmål, jeg også:
Jeg har en duftpellis stående i kjelleren, den heter 'Pine' og ligner denne her - om enn mye spinklere. Den må jo klippes ned etterhvert, og spørsmålet er om jeg kan ta stiklinger av avklippet? Dvs; jeg antar jo at det går an - men er det lett?? :oops: Den har veldig stive og opprette stilker, annerledes enn vanlige pelliser.

Dette er ikke mitt område, altså! Men jeg er litt kry etter å ha fått til stiklinger av 'Lady Grey' og så en helt vanlig sånn sitron-greie. Og selvfølgelig fått vann på mølla og lyst på flere pelliser. :mrgreen: :star:
Brukerens avatar
josefin
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Britt Åse Søn Feb 06, 2005 22:30

Så er første 5 potter med stiklinger satt på badegulvet, med et klart plastlokk over. Brukte rotningshormon, og håper det slår til.

Nå ser jeg på morplanten, at der den deler seg ved jordoverflaten liksom, der er den ene greina rotten. Vi dette spre seg, slik at jeg kan regne planten for tapt, og bør ta så mange stiklinger jeg bare klarer, eller hva?

Britt Åse Grimstad H2
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg Iris Man Feb 07, 2005 7:58

Britt Åse skrev: Brukte rotningshormon, og håper det slår til.

Hva slags rotningshormon bruker du Britt Åse?
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg Noor Man Feb 07, 2005 9:51

Yepp, jeg har 2 pelliser i vinduet mitt som er laget på den måten. Du skjønner, da jeg begynte å samle stiklinger i fjor, så var det slik jeg trodde man skulle ta stiklinger av pelliser! :oops: Men, jeg to jeg blad, med bladstilken, og det funka helt fint.

Brukerens avatar
Noor

Innlegg Ann Man Feb 07, 2005 9:54

Noor skrev:Og hvis du har veldig lite pellis material, har jeg med hell stukket blader. Bare 1 blad i potten, og voila, en ny plante. :)

Da må det prøves :star: Ikke fordi jeg har lite plantemateriale, men fordi jeg syns det alltid er morsomt å prøve ut nytt.

Satte du dem i vanlig blomsterjord eller brukte du spesialjord (såjord? briketter? annet?)
Ann
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Clorinda Man Feb 07, 2005 11:09

josefin skrev:
Noor skrev:
Slenger meg på med et pellisstiklingspørsmål, jeg også:
Jeg har en duftpellis stående i kjelleren, den heter 'Pine. Den må jo klippes ned etterhvert, og spørsmålet er om jeg kan ta stiklinger av avklippet? Dvs; jeg antar jo at det går an - men er det lett?? :oops: Den har veldig stive og opprette stilker, annerledes enn vanlige pelliser.

Pine er kjempelett å rote selv om den har stive stilker. :) Jeg roter mine stiklinger i såjord blandet med sand/grus eller perlite/vermiculite. Jeg setter dem under lysrør på kjøkkenbenken og gir undervanning. Her får de både varme og lys.
P. denticulatum 'Pine' er en flott og dekorativ plante som under gode forhold untendørs får søte små blomster. Ellers er den fin i samplantinger. :)

Ingrid
Clorinda

Innlegg Noor Man Feb 07, 2005 11:42

Jeg bruker bare vanlig veksttorv til alt jeg sår og stikker! Hvis det ikke overlever, så er det egen skyld det. ;)

Brukerens avatar
Noor

Innlegg Clorinda Man Feb 07, 2005 12:29

Noor skrev:Jeg bruker bare vanlig veksttorv til alt jeg sår og stikker!

Ja, " det enkleste er ofte det beste". 8) Før brukte jeg bare såjord til alt, men jeg synes det går raskere med litt veldrenert jord.

Veksttorv går sikkert bra det også, men jeg synes den blir for tung. :mrgreen: I briketter f.eks. er det jo bare veksttorv, og mange bruker disse. Jeg tror egentlig enhver må finne sin egen form. :D

Ingrid
Clorinda

Innlegg Britt Åse Man Feb 07, 2005 17:19

Iris skrev:
Britt Åse skrev: Brukte rotningshormon, og håper det slår til.

Hva slags rotningshormon bruker du Britt Åse?

Jeg brukte det jeg kjøpte hos Impecta. 'Stiklingshjelp' tror jeg det heter. Littegranne i en liten pose, sikkert nok til store mengder stiklinger. Jeg skulle sikkert ha forsøkt med bakepulver på noen av stiklingene også, men det ble nå ikke denne gangen, da.

Britt Åse Grimstad H2
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest