Er dette en iberiasnegl?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Er dette en iberiasnegl?

Innlegg kirsitn Tir Apr 19, 2005 17:22

Da jeg tok min vanlige runde i bakgården på vei til jobb i dag, kom jeg over en snegl som så langt mer mistenkelig ut enn de vanlige små gråbrune som jeg ikke gidder å bry meg med.

Kan dette være en iberiasnegl? Den er ca 3 cm lang og litt mer grålig enn på bildet med ei mørkere stripe langs hver side og vekselvis blankt og gul-oransje slim. Har aldri sett noe lignende i bakgården før, men inntil i fjor høst var det bare et digert vindelkratt og annet ugress der jeg fant den, så det kan jo ha gjemt seg mye rart der uten at jeg har sett det. (Det er heldigvis det eneste bedet som er fuktig nok til at snegler trives der om sommeren.)

Får vel ta en litt grundigere inspeksjonsrunde i tilfelle det er flere av dem der ute.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alfe1 Tir Apr 19, 2005 17:32

Det kan det utmerket godt være, ja. Evt. en krysning mellom Iberia og en av våre hjemlige arter.

--
Alf
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Tir Apr 19, 2005 17:39

I så fall er neste spørsmål... Hvor i all verden kommer den fra? :x
De eneste plantene jeg har kjøpt med jord, stammer fra hagesenter her i Oslo, og jeg har ikke lagt merke til verken snegler eller egg på de plantene jeg har satt i jorda. :?

Men, men, det er jo godt at bakgården er så tørr at snegler ikke trives noe særlig. Noe skal jeg jo ha igjen for alt strevet med å finne planter som tåler ekstrem tørke. ;)
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Marit Tir Apr 19, 2005 17:53

Jeg tror man utmerket godt kan få snegler fra norske hagesentre. Eggene er litt vanskelig å oppdage, så de kan komme med uten at man ser dem. Jeg fant en snegl fra et plantested på Østlandet et sted. Den ble fjernet, det ble all jorda også, og planten vasket. Men jeg bor så langt nord at den ville muligens ikke ha trivdes her uansett.
Hilsen Marit
Brukerens avatar
Marit
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Ingar Tir Apr 19, 2005 18:41

bilete var ikkje heilt klart, men det ser ut til at den ikkje har ein kjøl på bakkroppen og at pusteholet er langt framme og då peiker det heller imot ein boasnigel enn ein iberiasnigel. Så du kan senke skuldrane litt. :). Her er ein nøkkel til dei vanlege artane du kan treffe i Noreg:
http://www.planteforsk.no/dokumenter/en ... okkel.html

Og her er litt meir utfyllande om dei ulike artane og sniglar generelt:
http://www.planteforsk.no/dokumenter/en ... egler.html
Her står det litt meir generelt om overvintring og sant også.
Brukerens avatar
Ingar
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Ylva Tir Apr 19, 2005 18:52

Nei, det der er ikke en iberiasnegle. Iberiasneglen har ikke de kantene som sneglen "din" har og er ikke lik i fargen heller. Meget bra for deg...

hilsen Ylva
som har myrdet fire iberiasnegler allerede, så tidlig i sesongen.
Ylva

Innlegg alfe1 Tir Apr 19, 2005 19:17

Ylva skrev:Nei, det der er ikke en iberiasnegle.

Jeg vil ikke være så sikker. Iberiaen krysser seg vilt med norske sneglearter nå, og viser stor variasjon i utseende. Jeg bekjemper alle snegler uten hus nå for tiden. :x :evil: Jeg har myye boasnegl også her, men viser ingen nåde.

--
Alf
Som har drept minst 100 snegler til nå i år. xx( :shock:
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Tir Apr 19, 2005 20:57

Siden iberiaen er den eneste som står oppført med oransje slim og min snegl har nettopp dette, får jeg vel anta at det er en utypisk iberia og foreta en grundig sjekk av alle bedene en dag det regner.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Ylva Ons Apr 20, 2005 7:10

Mener du virkelig at Iberiasneglen nå kan se ut som på Kirsitns bilde, Alfe1? Det er jo veldig forskjellig fra dens opprinnelige utseende?

Hvordan kan dette ha seg? Når f.eks. en hundetype blander seg med en annen, pleier jeg å se trekk fra begge typene i avkommet. I den avbildede sneglen her ser jeg ikke karakteristika fra Iberiasneglen... Kan du si noe mer?
Ylva

Innlegg calypso Ons Apr 20, 2005 7:42

Vi hadde et møte med en fra Planteforsk nylig, og han hadde mange bilder av forskjellige Iberia-varianter. De "antar" at den kan krysse seg med andre norske snegler, men det er ikke så mye de egentlig vet, foreløpig. Det sikreste kjennetegnet på yngre snegler var en tynn stripe på hver side. Boa har alltid (?) synlige tverr-bånd. Andre store brune snegler finnes det ikke i Norge, så det er bare å klippe ivei.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg alfe1 Ons Apr 20, 2005 7:50

Ylva skrev:Kan du si noe mer?

Jeg vil absolutt ikke være absolutt. :oops: Men det er best å være føre var. Jeg skal prøve å ta bilde av en del snegler jeg mener er Iberia, og legge dem inn her etter hvert. Jeg har et stort utvalg her å ta av, fra lyst "babybæsjebrune" til nesten helt sorte.

Når det gjelder Kristins bilde, så er det jo mye som minner om boa, men som hun sier har den oransje slim.

--
Alf
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Ylva Ons Apr 20, 2005 8:25

Jeg synes fremdeles det er rart at to såpass forskjellige skapninger skulle være samme type. Det blir interessant å se bildene dine og å følge med på drøftelser om dette.

Boasnegler har jeg ikke personlig erfaring med, spiser de like glupsk som Iberia - og er det veldig mange av dem rundt i hagene?
Ylva

Innlegg kirsitn Ons Apr 20, 2005 9:46

I den ene linken som Ingar la inn, var det bilder av baby-iberia, og de var ikke så ulike sneglen min. Ser ut til at de blir mer rødbrune og ensfarga når de blir større. Er vel bare en ting å gjøre... Fore den opp på salat i et lukka glass og se hvordan den blir som voksen. :D Hvis den ikke har dødd av luftmangel oppi syltetøyglasset sitt over natta... :oops:
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akoen Fre Apr 29, 2005 14:53

Eg la inn samme lenk på ein annen tråd, men finner den ikkje.Arion lusitanicus - Iberiaskogsneggelen, er brun i diverse nyanser som voksen. Som ung har den eit bond på kvar side av kroppen og kan variere frå grå til gyllen. Det var ikkje så mange bilder av dei unge på lenken. Personligt så har eg hatt Iberia i hagen i fleire år og trudd det var ein annen art pga. stripene.
Det som kjennetegner Iberia er: brunt slim og eit skjørt heilt ned mot bakken.
Boasniggelen Limax maximusligner ikkje i det heile. Den har eg hatt i hagen sida eg flytta inn for over 20 år sida. Den gjer lite skade, men trivest i drivhuset. Der gjer den skade.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg Iris Fre Mai 13, 2005 16:57

I dag fant jeg boa snegle i hagen.Jeg fikk helt angst,trodde det var iberia som var kommet på besøk.Men etter å ha sett på bildene her er jeg litt beroliget.Uansett så ble den ikke gammel :evil: Liljebiller,lus og snegler får frem det mest morderiske i meg :roll:
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg Christine Søn Mai 22, 2005 15:16

Jeg har funnet 4 av tilsvarende som Kirsitn i hagen i dag :o :x Hvordan oppdager man hvordan slimet er? Må den klippes for å finne det ut?

Må ærlig innrømme at jeg la dem i kokende vann sporenstreks, og tok en svært grundig runde i hagen etterpå. Fant heldigvis ikke flere...denne gangen...
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester