Forsvar mot Iberiasneglar

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Forsvar mot Iberiasneglar

Innlegg iduns Tor Apr 28, 2005 21:05

Sneglane har ikkje vore så hissige på plantene mine hittil i år. Ryktene går i snegleland om at ho mor er morderisk med rosesaksa - "Ho er hard mort dei blaute" (gammalt jungelsnegleordtak.) Dei har knaska litt dagliljeblad, men ikkje alvorleg. Har høyrt eit nytt triks eg tenkte eg skulle dela med dykk - STÅLULL! Altså ein krans stålull rundt den vesle planta du er livredd for skal bli spist opp - f.eks den vesle meconopsisen, den aller kulaste hostaen medan dei endå er spede spirer og delikatesser for sneglane. Nokre andre som har høyrt det, prøvd det? Kan tenkja meg det er ubehageleg å skrubba magen mot det der.
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg HuiSvingen Tir Mai 03, 2005 8:07

Ja - det bør jo absolutt virke, vil jeg tro :mrgreen:
Hilsen Thea ~ Hu i Svingen

Galleri oppdatert 20. juni '06
Brukerens avatar
HuiSvingen
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Forsvar mot Iberiasneglar

Innlegg Lene i Fredrikstad Tir Mai 03, 2005 9:40

iduns skrev: Har høyrt eit nytt triks eg tenkte eg skulle dela med dykk - STÅLULL! Altså ein krans stålull rundt den vesle planta du er livredd for skal bli spist opp - f.eks den vesle meconopsisen, den aller kulaste hostaen medan dei endå er spede spirer og delikatesser for sneglane. Nokre andre som har høyrt det, prøvd det? Kan tenkja meg det er ubehageleg å skrubba magen mot det der.

Det høres smart ut! Om det stopper dem, vet jeg ikke, men det er jo absolutt verdt å prøve. Jeg skal ihvertfall prøve å legge ut stålull.
Jeg har ikke iberiasnegler her (bank i bordet), men de små, grå
åkersneglene spiser jo litt inimellom de også.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Bosted: Fredrikstad - flatmark på leire. H2 på det nye sonekartet.

Innlegg iduns Tir Mai 03, 2005 13:58

Førebels har ingen av dei brune hordar knaska på meconopsisen min. Vi får sjå.
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg oxalislover Tor Aug 17, 2006 12:36

Gled dere til mandagen og Familien, :) Der står det også at planter en Løvemunnplanter innimellom de andre blomstene, så vil sneglene fordufte :o så jeg tenkte å reise på hagesenteret imorgen å kjøpe denne planten,ja, vi plukker snegler , har aldri hverken hørt eller sett denne planten,men dette skal prøves ;) ;) Er det noe spesielt med denne Løvemunnplanten som gjør snegler holder seg unna,noen som vet ? Håper bare de ikke er utsolgt for planten :( mvh oxalislover
alltid ærlig,pålitelig og glad i familien, er husmor,voksne barn god tid å hjelpe andre!
oxalislover

Innlegg Inger Karin Tor Aug 17, 2006 12:48

Jeg har løvemunn i den ene blomsterpotten på trappen, og iberiasnegl i den andre (ved siden av). Tror neppe dette har så mye for seg dersom man ikke skal plante hele hagen full av løvemunn :-)
Det kommer mange "nye" løsninger hver eneste sommer, men de aller fleste har lite for seg. Den som virkelig fant det gode og ufarlige middelet mot iberiasneglen ville jo blitt steinrik ;-)
Jo flere metoder det finnes for å få bukt med et problem, jo dårligere virker de vanligvis. Man trenger jo bare én metode bare den virker godt nok :^:

Forøvrig: Løvemunn sår du om våren, de aller fleste er sommerblomster.
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona Tor Aug 17, 2006 12:52

Ikke vet jeg hva slags løvemunn det er, for hos meg er det snegler løvemunnen som står i bed.
De som står i potte har så langt klart seg
H3
Brukerens avatar
Mona
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Britt Eva Tor Aug 17, 2006 15:04

Når jeg var ute og strødde ut Katt deg vekk eller hva det heter det som skal få katter til å holde seg unna så strødde jeg det rett foran noen Iberiasnegler også og de snudde med en gang og krøp bort fortere enn jeg har sett noen gang. Ikke vet jeg om det virkelig vil være effektivt men det er jo en enkel ting å prøve. Det består vel stort sett av hvitløk (det lukter i alle fall sånn xx( ) så kanskje hvitløksplanter også kan hjelpe?
Hageanalfabet i bratt læringskurve.
Britt Eva

Innlegg Ann Tor Aug 17, 2006 16:56

Inger Karin skrev:Den som virkelig fant det gode og ufarlige middelet mot iberiasneglen ville jo blitt steinrik ;-)

Jeg har en hage full av iberisaskogsnegle som er så tam at den legger egg der- uten å spise opp noe som helst. Fordi jeg har planta storkenebb.
Men jeg har ikke merka noe til rikdommen ennå ;) Bortsett fra stipendiet fra Lånekassa da :mrgreen:
Ann
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Inger Karin Tor Aug 17, 2006 17:09

Ann skrev:
Inger Karin skrev:Den som virkelig fant det gode og ufarlige middelet mot iberiasneglen ville jo blitt steinrik ;-)

Jeg har en hage full av iberisaskogsnegle som er så tam at den legger egg der- uten å spise opp noe som helst. Fordi jeg har planta storkenebb.
Men jeg har ikke merka noe til rikdommen ennå ;) Bortsett fra stipendiet fra Lånekassa da :mrgreen:

Du får lansere geraniumsuppe! Mot iberiasnegler...
(her er det masse stankstorkenebb, men det ser ikke ut til at de går utenom bedet likevel :roll: )

Kan forresten trøste med at de elsker Thalictrum...
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg alfe1 Tor Aug 17, 2006 18:38

Ann skrev:Jeg har en hage full av iberisaskogsnegle som er så tam at den legger egg der- uten å spise opp noe som helst. Fordi jeg har planta storkenebb.

Eller fordi det ikke er iberia? De på bildet lignet da mystisk på svarte skogssnegl, Ann?
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Iris Tor Aug 17, 2006 18:47

alfe1 skrev:
Ann skrev:Jeg har en hage full av iberisaskogsnegle som er så tam at den legger egg der- uten å spise opp noe som helst. Fordi jeg har planta storkenebb.

Eller fordi det ikke er iberia? De på bildet lignet da mystisk på svarte skogssnegl, Ann?

Der er jeg enig med alfe1,for jeg fant iberia hjemme hos meg i går.En velvoksen mursteinsfarget ekkel snegle med slimspor der den hadde sneglet seg frem.Den var ikke svart,nei.
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mariann G Tor Aug 17, 2006 19:02

Iberiane kan vel variere noe i farge. Synes de på bildet ser ut til å være helt mørk brune. De kan også være lysere, spesielt unge snegler.
Brukerens avatar
Mariann G

Innlegg Ann Tor Aug 17, 2006 19:05

alfe1 skrev:Eller fordi det ikke er iberia? De på bildet lignet da mystisk på svarte skogssnegl, Ann?

Ser hva du mener, men de var ikke svarte. På bildet kanskje, men ikke i "virkeligheten". Dessverre :(
Ann
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg oxalislover Tor Aug 17, 2006 20:21

Bra det kom ett bilde av egg, jeg ante ikke hva det var som lå under en rot, masse små, hvite og runde kuler :o har nå vært ute og tatt de opp i bøtta som står klar med salt i! :) Må nok kikke mer etter for da er det vel flere plasser denne eggleggingen foregår ;) oxalislover
alltid ærlig,pålitelig og glad i familien, er husmor,voksne barn god tid å hjelpe andre!
oxalislover

Innlegg Sax Tor Aug 17, 2006 20:45

Jeg vet ikke hva disse snilene elsker, men etter mengden egg så elsker de iallefall MYE.
Sax

Neste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester