Krig mot Iberiasneglen !!!

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Krig mot Iberiasneglen !!!

Innlegg Tinkabell Søn Jun 05, 2005 16:24

Nå er den kommet i min hage også! :x

Den har ikke vært så langt borte, - observert på ca 25 meters avstand fra grensen forrige sesong, - men nå er den altså kommet seg 'over' hagegjerdet.

Ferramol er innkjøpt, lommelykten har fått nye batterier, pølseklypen ligger klar, likeså pose med saltlake. Krigen er startet og jeg skal vinne! :evil:
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Britt Åse Søn Jun 05, 2005 19:02

Heia Tinkabell, heia Tinkabell!!! :jump:

Jeg har hatt en pause med de brune en stund, men oppdaget noen i går og i dag. De ble oppdaget på steder hvor jeg ikke skal ha planter, så jeg gjorde kort prosess med saltbøssa :evil: . Håper inderlig at det ikke er så mye i det der med karma som - er det buddistene? -holder seg med :? ;) .
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg Maritfri Søn Jun 05, 2005 19:13

Nesten så det er godt å få det overstått :mrgreen: ? Det høres ut til at du er godt rustet :lol: Dessverre er det nok en "krig" vi ikke kan vinne, men det vil nok hjelpe på... med gift og pølseklype.

Hun venninnen min du hilste på, på hagelagsmøte i Åsane, plukket 900 sneiler på 2 timer i en rekkehushage på Nestun... (Den var litt ond :oops: ) Jeg har ikke mistet en eneste plante i år, vi har vel litt sånn stillingskrig.. sneilene og jeg..

God kveldstur i hagen og lykke til med fangsten! (Du kan få gode råd med på kjøpet når du får priklepantene :D )

Hilsen Marit
Brukerens avatar
Maritfri
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Knoll Søn Jun 05, 2005 19:41

Finnes det noe oversikt over utbredelsen av denne dritten eller?? :x
Tror ikke den er kommet hit eller??? :shock:
Hege
Brukerens avatar
Knoll
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Tinkabell Søn Jun 05, 2005 22:54

Maritfri skrev:
Hun venninnen min du hilste på, på hagelagsmøte i Åsane, plukket 900 sneiler på 2 timer i en rekkehushage på Nestun...

Må tro jeg har tenkt på henne... Nesttun er nabolag... :?
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Det nytter å kjempe!

Innlegg eple Man Jun 06, 2005 9:07

Første året i hagen vår for tre år siden ble alt spist opp av de hersens slimklattene. Hagen så ikke ut.

Året etter startet jeg bekjempelsen tidlig i sesongen, så snart jeg så det første sneglababyene som lå og lurte under vissent løv. Kverket absolutt alle jeg så, gikk runder om kvelden med saltposen og kastet krekene oppi etterhvert som jeg fant dem.

Likevel ble det gnafset både her og der... Da kjøpte jeg Ferramol og strødde i bedene. Det eliminerte ikke problemet fullstendig, men hold det i sjakk.

Så jeg har fortsatt med denne taktikken - begynne krigen tidlig i sesongen (få tatt flest mulig før de får formert seg), og kjøre en kombinasjon av Ferramol og manuell kverking av alle eksemplarer som viser seg. (Rosesaksen er et hendig redskap...)

Problemet er faktisk mye mindre nå enn det var. I år har jeg bare hatt minimale angrep. Så det nytter! Har ikke så dårlig samvittighet for at jeg tar livet av disse dyrene. De representerer tross alt et økologisk problem i og med at de er en innført art som ikke har noen naturlige fiender her.
Det gjelder bare å se praktisk på saken, ikke filosofisk...
Hilsen eple
Stavanger (H2)
eple
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Inger S Man Jun 06, 2005 9:21

Jeg føler med dere!!! :?

Har heldigvis ikke sett noe i vår hage, men min mann ble skremt forleden da et stort brunt "beist" lå like utenfor skjemveggen. Men jeg tror det var en stor skogsnegle, håper det............
Brukerens avatar
Inger S
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Det nytter å kjempe!

Innlegg tott Man Jun 06, 2005 9:33

eple skrev:De representerer tross alt et økologisk problem i og med at de er en innført art som ikke har noen naturlige fiender her.

Jo da. De har sine naturlige fiender ;) ;)
De hagegale!!!! :lol: :lol:
Tommy
Dagbok 2006
Bilde
Festina lente
Brukerens avatar
tott

Re: Det nytter å kjempe!

Innlegg Line Cathrin Man Jun 06, 2005 9:43

Tott skrev:
eple skrev:De representerer tross alt et økologisk problem i og med at de er en innført art som ikke har noen naturlige fiender her.

Jo da. De har sine naturlige fiender ;) ;)
De hagegale!!!! :lol: :lol:

:evil: :lol:
Og vi er jordas verste rovdyr, så der har den kanskje tatt på seg problemer mer enn den bergnet tror jeg. ;) :mrgreen:
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Man Jun 06, 2005 9:58

Joda. Jeg er absolutt enig i at de bør bekjempes med nesten alle midler. Men dog ... Er det ikke bedre å bruke gjødsel å kverke dem med enn salt? Og så kompostere dem? Det er en viss poetisk rettferdighet i at de ender sine dager som plantekompost, synes jeg. Salt er ikke særlig bra... Jeg er klar over at jeg er på veldig tynn is her som lykkelig snileløs (bank i bordet). :oops:
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg tullerusk Fre Apr 14, 2006 13:46

Jeg fortsetter på denne tråden ettersom det allerede eksisterer svært mange snegle tråder.

Jeg trenger noen synspunkter og råd.

I en totalt hjernedød periode i høst samlet jeg sammen masse løv i en haug og dekket med en presenning. Hva hjernecellene mine gjorde på det tidspunktet vites ikke. Jeg laget altså det perfekte overvintringssted for de :x sneglene. Etter noen få sjekk i haugen nå, så openbarte et seg mengder av små snegler xx(

Nå har jeg tatt alt løvet med alle sneglene å puttet opp i svarte plastsekker. Men hva nå?? Jeg har jo ikke lyst til å kjøre de på fyllinga heller, det vil jo bli bra kompost. Hva gjør jeg?? Noen gode råd???
Brukerens avatar
tullerusk
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Fre Apr 14, 2006 14:04

På slike utsatte steder virker det bra å legge ut Ferramol. Så slipper sneglene å krype så langt for å finne "giften" xx( :mrgreen:

Jeg har en teori om at det nettopp er slike steder også nematodene vil ha størst sjans til å leve og formere seg, så jeg vil bare dusje dem ut på slike plasser. Der er det snegler og fuktighet.

Forøvrig viste fjorårets forskning (på Ås) at det var de hagene hvor aktiv snegleplukking var gjort i 2004 som hadde færrest snegler ved tellingene gjennom sommeren 2005, så aktiv manuell bekjemping har nok mye for seg.

Anbefalingen om å "holde hagen ren for gjemmesteder for sneglene" er etter min mening like nyttig som forslaget om å dekke hagen med grønn asfalt.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Snegler

Innlegg Randine Fre Apr 14, 2006 14:55

Jeg gidder ikke bruke mer tid i hagen på å irritere meg over sneglene.
Klipper alle jeg kommer over i to med saks (brutal kolonist). Går over hagen hver gang og klipper alt nådeløst. Så kan slimet bare bli liggende.
De tørker inn og forsvinner. Snegleegg saltes. Har også noen små brunsorte snegler med hus, de knuser jeg med fingrene. Ekkelt.

Randine
Sol ute, sol inne......
Brukerens avatar
Randine

Aske mot snegler?

Innlegg Iris Fre Apr 14, 2006 15:13

I Aftenposten i dag leste jeg en artikkel om snegler,og der sto det at en kunne bruke ake i bedene for å redusere bestanden.Er det noen som har prøvd ut dette?
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg Idefix Fre Apr 14, 2006 19:09

Jeg har nå fått hørt antakelig den ultimate løsningen på snegleproblemet. Som dere fleste vet er mordersneglen tvekjønna. Løsningen da må jo være bruk av kondom! Ps! Husk å slå knute etter plassering. Burde ikke den kunnskapen spres blant de små sleipe jævlene?? Formeringen skaper jo tross alt bare problemer for dem selv!
Fortis et Liber!
Brukerens avatar
Idefix

Innlegg Knoll Fre Apr 14, 2006 19:40

Idefix skrev:Jeg har nå fått hørt antakelig den ultimate løsningen på snegleproblemet. Som dere fleste vet er mordersneglen tvekjønna. Løsningen da må jo være bruk av kondom! Ps! Husk å slå knute etter plassering. Burde ikke den kunnskapen spres blant de små sleipe jævlene?? Formeringen skaper jo tross alt bare problemer for dem selv!

:lol: :lol:
Hege
Brukerens avatar
Knoll
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester