Nematoder og ferramol mot snegler......

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Nematoder og ferramol mot snegler......

Innlegg Frode Ons Jun 22, 2005 11:53

I går kveld fikk jeg med meg litt nyheter på TV2, og der var det et innslag om bekjempelse av snegler.....Mattilsynet skal nemlig i dag diskutere om det skal åpnes for import av nematoder for å prøve å få bukt med plagen. Det var tydelig at tilsynet er redd for å gå på en "blemme" ved å åpne for importen.....et positivt signal var at nematoder er funnet naturlig i Norge, men bare to steder, var det Porsgrunn og Skien.

Venter i spenning på Mattilsynet........
Frode
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mariann S Ons Jun 22, 2005 11:58

Fikk også med meg dette, men bare delvis. Hva er egentlig disse nematodene.
Er det noe "levende" som skal "bo" i hagen eller det noe vi skal ha på sneglene?
PS: Er ikke så dum som dette hørtes ut :oops:
Mvh Mariann - Min sunnmørshage på Eiksund, H2 (kanskje H1)
"Ønsker du deg en regnbue - ja då må du tåle litt regn". :)
Brukerens avatar
Mariann S
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Kråkerøy Ons Jun 22, 2005 11:58

På ferie i Danmark for noen år siden, leste jeg en stor artikkel i Jyllandsposten om snegleplagen. Der hadde hele boligområder gått til fellesinnkjøp av sekker med Ferromol for å holde sneglene i sjakk.
det var på kort sikt ganske vellykket, men jeg ikke hvordan tilstanden der nede er nå. Kanskje noen andre vet?
Brukerens avatar
Kari Kråkerøy
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg alfe1 Ons Jun 22, 2005 12:06

Ferromol er en kjemisk forbindelse, mens nematoder er mikroorganismer som kan snylte på snegler.

Jeg har en sterk mistanke om at disse nematodene er utbredt til flere områder enn der den er vitenskapelig påvist. Jeg så flere eksemplarer av syke snegler her i fjor høst, og syntes de liknet på bilder av nematode-angrepet snegl. :evil: :jump:

Det er forresten betydelig mindre brunsnegl her i år, men det kan jo også skyldes kaldværet?

--
Alf
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Ons Jun 22, 2005 12:35

Jeg har heller ikke sett så mye brunsnegl i år, men jeg tør ikke si noe mer høyt før juli og august :roll:
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg hum Ons Jun 22, 2005 13:25

men jeg ikke hvordan tilstanden der nede er nå. Kanskje noen andre vet?

Ferierer hvert år i Sønderjylland - og der hevdes det at alle forsøk med nematoder så langt (2004) - har hadd for dårlig effektivitet.
Hager/uteområder må gjerdes inne med spesielle sneglegjerder for at en i hele tatt skal kunne bruke disse. Har selv sett disse "teppene" med mordersnegler og det er bare helt for jæ...

Håper dette er nematoder som er effektive. Til og med i H5 overvintrer iberia nå
Hilsen
Magne
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg poteten Tor Jun 23, 2005 1:12

Jeg så også dette innslaget på TV. Er det ikke noen som har vært i England eller Tyskland og kan fortelle hvordan dette virker der. Nematodene liker gjerne variasjon i kosten ????
Feramol er vel ganske giftig, det også. Hører at det tar meitemark og annet småkryp. Hva består det egentlig av ?
Noen som vet mer om dette ?
:?
poteten

Innlegg alfe1 Tor Jun 23, 2005 7:35

poteten skrev:Feramol er vel ganske giftig, det også. Hører at det tar meitemark og annet småkryp. Hva består det egentlig av?

Ferramol er en jernforbindelse. Hvor har du hørt at det tar livet av meitemark?

--
Alf
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mariann S Tor Jun 23, 2005 7:36

Det ville jo være tragisk om det også går ut over meitemarken og andre nødvendige småkryp
Mvh Mariann - Min sunnmørshage på Eiksund, H2 (kanskje H1)
"Ønsker du deg en regnbue - ja då må du tåle litt regn". :)
Brukerens avatar
Mariann S
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg hildeG Tor Jun 23, 2005 7:44

Her fant jeg en fin artikkel om ferramol:

http://www.ecostyle.dk/produkter/prof/ferramol.asp

Ferramol er ikke særlig giftig - midlet kan brukes til økologisk dyrking. Det tar ikke livet av annet en snegl, men det tar livet av alle snegler som spiser det, ikke bare Iberia.

har endret tittelen på denne tråden litt - da den ikke lenger handler bare om nematoder.

admin/hildeG
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Tor Jun 23, 2005 8:55

Stoffet Nemaslug, (nematoder) er levende småmark, som leveres i en gelantinblanding. En porsjon skal blandes med vann, og vannes ut og er nok til 40 kvadratmeter. Etter 5 uker må behandlingen gjentas. Effekten på voksne Iberiasnegler er ikke sikker. Andre snegler, og Iberiabarn virker det godt mot. (info fra en pakke i et engelsk hagesenter) Pakken kostet rundt 50 kr.

Det at behandlingen må gjentas betyr vel at nematodene ikke etablerer seg godt nok til at dette kan bli en permanent løsning på snegleproblemet.

Med min vanlige opitimisme, vil jeg håpe at prisen for en pakke i Norge bare vil bli et par-tre hundre kroner. For 40 kvm. Jeg har 5500 kvm....
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg tullerusk Tor Jun 23, 2005 9:01

ble litt frista til å fortelle om min mann sit middel mot snegler, ingen nyoppfinning altså, bare litt morsom.

Han satte i gang på kjøkkenet å skulle prøve å lage øl; dvs det jeg kaller "heimbryggjaøl" alkoholfritt..., men det ble selvfølgelig ikke spesielt velykka, etter å ha stått på benken i en evighet (i mine øyne) :evil: lagde han sneglefelle med øllet som lokkemiddel, (etter å ha fått noen hint) :mrgreen: :mrgreen:

Etter 2-3 døgn er bøtta full xx( xx( xx(

Det ble et øl for snegler, ikke folk :lol: :lol: :lol:

Nå er det mengder av snegler her, det har bare eksplodert så jeg venter å lengter på et effektivt middel mot de f.. b.. beista :x Håper at nematodne blir/er godkjent
Brukerens avatar
tullerusk
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg josefin Tor Jun 23, 2005 11:15

tullerusk skrev:Nå er det mengder av snegler her, det har bare eksplodert så jeg venter å lengter på et effektivt middel mot de f.. b.. beista :x Håper at nematodne blir/er godkjent

Kan bare skrive under på dette, dessverre. Var ute i hagen min på landet (Askøy) og ble helt forskrekket over hvor mye snegler det var kommet bare på de siste ti dagene. Enkelte planter var helt snauspist.:shock: Askøy må være særdeles hardt angrepet, antar jeg...?
Kanskje snegler ikke kan svømme - eller de er lite eventyrlystne og blir hvor de er.
Hei, alle snegler på Askøy: Er det ikke på tide å dra på ferie nå?!! :sur:

På landet selger de Ferromol på nærbutikken. Og jeg kommer definitivt til å kjøpe en pakke. For nå har jeg fått nok.
(Stemorene mine får dere ikke! :evil: )
Brukerens avatar
josefin
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg tullerusk Tor Jun 23, 2005 16:01

josefin skrev:Hei, alle snegler på Askøy: Er det ikke på tide å dra på ferie nå?!! :sur:

Eller så kan vi håpe på at de drukner i alt regne :x :x Da hadde regnet gjort litt nytte for seg :evil: :evil:
Brukerens avatar
tullerusk
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg tullerusk Tor Jun 23, 2005 20:48

er det noen som har fått med seg om mattilsynet har tatt stilling til om hematoder blir tillat i bruk i norge ?

Har plukket en enorm mengde med de forhatte beista i dag xx( xx( jeg er sint, kvalm , lei meg, frustrert og så oppgitt. :cry: :cry:

Lurer på om jeg skal gi opp, asfaltere hele hagen og kjøpe noen kunstige blomster :cry: :cry: :cry: :cry:
Brukerens avatar
tullerusk
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Merete Tor Jun 23, 2005 20:59

Ikke gi opp!

Kjøp Ferramol til ev nematoder kommer på markedet. Ferramol tar kun kverken på snegler, ikke noe annet. Etter regnvær eller kraftig vanning legger du ut nytt.

Ellers kan du jo prøveå få en frosk eller to til å like seg i hagen din... De spsiser snegler! Jeg har - bank i bordet, kryss itaket og alt det derre der - mye færre sengler i år enn i fjor (og jeg har en ukysset frosk hoppende rundt i staudebedet mitt :star: )
Merete :jump:
Mitt album
Brukerens avatar
Merete
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester