Din erfaring med sommerblomster.

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Din erfaring med sommerblomster.

Innlegg Line Cathrin Man Aug 08, 2005 11:51

Vi har en tråd gående hva du garantert skal så videre. Men jeg synes det er kjekt med en tråd som vi forteller erfaringer med diverse sorter på.Fordeler ulemper, Hva har vi oppdaget at de blir bedre av, eller svakere av.

Petunia:
Alt for mye kjåk med disse plantene synes jeg. De vokste veldig sakte og ikke før langt uti juli ble det noe dreis på dem,Enda jeg sådde tidlig.
Disse kjøper jeg neste år.

Bilde

Blodbeger:
Er som en molefonken og grinete unge å ha med å gjøre. Men tror jeg har løst litt av problemet.
Har hatt den i tre år. Første året sto den i potte med halvblanda kukompost og ble 4 meter høy.Gedigen.Ett syn
I fjor sto den i bedd. Både en kjøpt plante og mine egne. Lite tilvekst. (jeg har sandjord) Og alt gikk temmelig tregt.
I år.Har jeg en ynkelig plante, i ett bedd hvor jeg faktisk har blanda i mere kompost fra hagen. Gull jord for andre.Men for lite for blodbegeret.Det er 30 cm høyt. :roll:
Konklusjon: Neste år skal de tilbake i diger potte med kukompost. Aller helst på en lun plass i hagen.
Bilde

Ricinus communis:
Har hatt denne i fire år. Blir aldri som på bildene. Den har fått både varme og god plass til å vokse men neida.
Altså jeg trekekr den konklusjonen at ejg bør plante disse også i kukompost. Det vil kanskje erstatte noe av den varme sommeren hvor de egetlig kommer fra (trenger mere gjødsel å vokse på når det ikke er så varmt)
http://images.google.com/images?q=ricin ... rt=20&sa=N

Salvia Viridis:
Fantastisk plante. lang utviklings tid, men oj for ett syn.Stor trives i sandjorda mi, uansett om den er luftig eller litt mere kompakt.
Kan bli litt slengete i veksten. Men sett noe grønne heucheras foran feks. Så fikser man på det.
http://images.google.com/images?q=salvi ... a=N&tab=wi

Cerithe major.
Ett must åkke som. lett odlade som svenskene sier. Har du plante ut å plukk frø.Det er rikelig. Fint bytte emne også.
Det eneste galt er at de blir VELDIG slengete og legger seg. Plante støtte å vokse opp igjennom fra tidlig av lønner seg.

http://alba.web.infoseek.co.jp/blueseas ... major1.jpg

Nicandra:
Disse plantene blir voldsomt store. Når varmen først kom i slutte av Juni sa det pang.De har vokst over meteren på en måned. Mange har sagt, de sprer seg med frø. Men jeg regner ikke med at det er særlig vanskelig å pelle opp de småplantene til våren. Frisk og fin plante ellers.
http://images.google.com/images?q=nican ... a=N&tab=wi

Prydbønner:
Venter dupå at klatre rosene og Clematisene skal ta fart og bli store. Plante disse i mens. Vokser kjapt opp til tre fire meter bare de får litt varme og litt gjødsel. Fantastiske planter.Finnes tre forskjellige utgaver. grønn med hvit eller rosa blomster og gulgrønn med rødoransje blomster. Sistnevnte ett must i kjøkkenhagen. De andre to utmerket i prydhagen.

Bilde
Rosaprydbønne med Hagley hybrid.

Brassica 'Nero di Toscana' Svartkål/grønnkål.
Mget resident mot udyr og sykdommer. Vokser kjapt opp og når sommervarmen kommer, får den rakketfart. Blågrønnsvart farge på bladverket.Utmerket solitærplante, eller plante for å gjøre bed eksotiske. Utmerket i kjøkkenhagen og god som mat. Tar man av de nederste bladene ser den ut som en palme.

Bilde

Ingen av disse plantene er utsatt for spesielle sykdommer.

Har du noen plante erfaringer du og?

:D
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg kirsitn Man Aug 08, 2005 12:19

Favorittsommerblomster:

Stemorsblomster: Fordi de blomstrer absolutt hele sesongen og kommer i så mange forskjellige farger.

Vanlig tagetes: Fordi de overlever i tørr, sørvendt sand der de fleste andre sommerblomster tørker ut hvis jeg ikke gidder å vanne.

Kryddertagetes: Fordi den er søt og villig...

Prakttrompet (Salpiglossis sinuata): Fordi den har så nydelig farge. I år har jeg sådd 'Kew blue' som bare gir mørk lilla blomster, og unngår dermed fargekaoset som vanligvis oppstår med disse.

Linaria maroccana: Yndige småtasser i sukkertøysfarger som overlever mye tørke. Ser ut til å selvså seg litt også. Bør ikke såes for tett, for da får de lett rothalsråte.

Heliotrop: Fordi den dufter så godt. Vokser tregt i starten og må såes samtidig med stemorsblomster for å bli til noe.

Middagsblomst: Lekre blomster, men jeg får den aldri til å virkelig trives. Enten så tørker den ut, eller så råtner den bort...

Petunia og million bells: Fine på steder med en del sol, million bells ser ut til å også tåle en del skygge. Men gidder ikke å så dem selv...

Sommerrudbeckia (Rudbeckia hirta): Har blomstra fint hos meg i hele sommer, ser ut til å bli finest med litt kraftig jord. Bør knipes underveis for å ikke bli lang og slengete...

Rød lin (Linum grandiflorum): Veldig søte blomster, men trenger en del planter sammen for å synes.

Jomfruen i det grønne (Nigella damascena): Tåler en del tørke og kan brukes for å fylle ut steder med vårløk som visner sent ned. Selvsår seg.

Romersk kamille: Friskt grønt bladverk og nyyyyydelig duft!
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mariann S Man Aug 08, 2005 12:46

Er kjempefornøyd med femtunge, blåstråle og solknapp i sammenplanting.

De har vokst godt og blomstret hele sommeren fra jeg plantet de tidlig i juni.
De er like fine enda, og det beste er at en trenger ikke knipe blomster.

Hvit margeritt i sammenplanting er jeg mindre fornøyd med,
de blir aaalt for store sammen med de andre. Men flotte alene.

Den gule her, vet jeg ike hva heter, men den er også like fin endå.
Klipper blomster av og til. Den har ikke blitt så stor.
Fin sammen med lave sommernellik.

Ellers har jeg en potte på veggen med blå lobelia og flerfarget petunia.
Den er også fin, kanskje fordi den henger under tak.

Så har jeg margeritter (hvit og rosa), blå lobelia i sinkbøtter, sammen med en terrakottekrukke med en rød georgine.
Mvh Mariann - Sunnmørshage, H2/H3
"Ønsker du deg en regnbue- ja då må du tåle litt regn". :)
Sunnmørshagen min på facebook.
Brukerens avatar
Mariann S
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Man Aug 08, 2005 13:57

Jeg vil slå et slag for sommerlupinene, jeg. De står lenge og dufter aldeles uslåelig.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Line Cathrin Man Aug 08, 2005 14:03

Jeg minner om at det er ikke hva man har man skal skrive her. ;) Det er erfaringene med hva man har man skal skrive. Gjerne litt systematisk slik som jeg gjorde det,(hvis man har flere å skrive om da vel og merke)
Da blir det lett å finne fra senere til når du skal sette deg å bestille fra frøkatalogene. Og det er jo praktisk ikke sant. ;)

Skriv gjerne med hvilken jordtype du har.For ikke alle sommerblomster skal i potter. Og hvordan de oppfører seg i denne typen jord. det er av stor betydning for andre som leser tråden og kan bestille litt etter hva slags jord og anbefalinger folk har gitt .
Ta gjerne med bilde av planten du snakker om også.
Kan bli ett aldri så lite oppslagsverk denne tråden på det viset. Jeg tenkte iallefall det. :)
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Wenche Tir Aug 23, 2005 21:38

Jeg følger opp Linnecas oppfordring til å få en erfaringsoversikt over sommerblomster. I år har jeg faktisk ikke kjøpt en eneste sommerblomst (det er første gang) :o , men til gjengjeld har jeg sådd ganske mange forskjellige sorter. I tillegg har jeg byttet til meg noen. Som dere sikkert ser av lista ble det mange sorter ? altfor mange sorter ? og plantene fikk etter hvert for lite lys og det ble altfor trangt (det var jo andre planter i drivhuset også). Det resulterte selvfølgelig i at mange av plantene har brukt veldig lang tid på å bli store og kraftige planter. Så til neste år skal jeg prøve å få gjennomført forsettet jeg hadde i år (og ikke gjennomførte :oops: ) ? alle sorter som kan direktesås blir direktesådd og ikke forkultivert!

Antirrhinum majus alba ? Løvemunn
-----------------------------------------------------------------------------
Fra: Eirunn
Sådd: 07.01.05, Spirt: 11.01.05
God spiring. Enkel å ta frø av. Enkelte ble gule, men de aller fleste ble hvite. Kjempefin plante som blomstret tidlig og fortsatt kommer med mange nye blomster. Jeg har den både i krukker og i bed og synes den gjør seg veldig bra begge steder. Står både i sol og halvskygge. Krever ikke noe spesielt stell. Kan den sås direkte? Kommer helt klart til å så den til neste år også, men da blir det ikke så tidlig. Mars holder sikkert.

Bidens
Fra: Egne frø samlet i 2004
Sådd: 07.01.05, Spirt: 13.01.05
Dårlig spireprosent, men det kan jo skyldes at jeg har tatt frøene for tidlig. Synes det er vanskelig å finne frø på denne planten. Blomstrer hele sommeren og langt ut på høsten. Passer både i krukker og i bed ? jeg har den bare i krukker. Krever ikke noe spesielt stell. Trenger ikke å knipe av visne blomster, men den blir finere og mer buskete dersom man tar jobben med det. Blir nok sådd også til neste år.

Calibrachoa - Million bells
I følge "bøkene" skal det ikke være mulig å få til denne fra frø. Så vidt meg bekjent er det ingen som har fått til den lilla fra frø, men jeg fikk altså en del planter fra den rødlilla (og noen få fra den gule, men de døde) jeg hadde i fjor. Ingen ble som morplanten, noen ble ensfarget rosa (litt blass og ekkel), mens flesteparten ble rosalilla med mørkere årer. Krever ikke noe spesielt stell, renser seg selv.

Calibrachoa gul
Sådd: 07.01.05, Spirt: 19.01.05, de få som spirte døde

Calibrachoa lys lilla
Sådd: 07.01.05, Spirt: Ingen spiring

Calibrachoa dyp rødlilla
Sådd: 07.01.05, Spirt: 16.01.05

Centaurea cyanus Black Boy - Kornblomst
Sådd: 12.03.05
Spirt:14.03.05
God spiring. Enkelt å samle frø. Pene helt mørke, men litt små blomster. Planten har vært litt "slengete". Tror nok kanskje jeg prøver igjen til neste år med mer kniping av planten ? kanskje det hjelper. Kanskje direktesåing gir bedre resultat? Har den stående både i sol og halvskygge uten at jeg ser noe forskjell på hvordan plantene oppfører seg.

Chrysanthemum pausosum - Puslingkrage
Sådd: 23.02.05, Spirt: 26.02.05
Meget god spiring. Enkelt å samle frø. Det er egentlig ikke nødvendig å forkultivere denne, fungerer like greit med direktesåing. Planten selvsår seg. På hytta "popper" det opp sånne planter både her og der. Det er ikke noe problem, den er enkel å luke bort på uønskede steder. Blir finest om man kniper av de visne blomstene. Har vært et fast innslag i store potter gjennom flere år og kommer nok til å være det fremover også.

Cobea scandens ? Klokkeranke
100% spiring. Kjempefine planter på de bildene jeg har sett, men de knuppene jeg har sett til nå (kun den hvite) har bare visnet og ikke kommet med blomster. De vokser som "ugress" oppover veggen, men har foreløpig altså ingen blomster. Plantene står lunt, varmt og solrikt. Hvis jeg ikke får blomster på noen av plantene tror jeg ikke at jeg gidder et forsøk igjen neste år. Jeg har alle plantene stående i store potter, trives de kanskje bedre i bed?

Cobea scandens
Fra: Torill
Sådd: 08.01.05, Spirt: 17.01.05

Cobaea scandens alba
Fra: Torill
Sådd: 08.01.05, Spirt: 17.01.05

Cosmos - Pyntekorg
Veldig god spiring. Enkel å ta frø av. Cosmos'en har blitt en av mine favoritter blant sommerblomstene. Nydelige blomster som fyller ut og gjør seg veldig godt i bedet, fin å bruke til snitt er den også. Krever ikke noe spesielt stell. Kommer helt klart til å så den til neste år, men antagelig ikke så mange varianter. Denne skal vel fungere godt (bedre?)med direktesåing også?

Cosmos bipinnatus Purity
Fra: Impecta
Sådd: 12.03.05, Spirt: 15.03.05

Cosmos bipinnatus Versailles Tetra
Fra: T&M
Sådd: 12.03.05, Spirt: 14.03.05

Cosmos rosalilla
Fra: "Ryddet opp" i noen planter nær jobben i fjor.

Cosmos lys lilla
Fra: "Ryddet opp" i noen planter nær jobben i fjor.

Cosmos sulphureus Ladybird Scarlet
Sådd: 12.03.05, Spirt: 17.03.05
Denne skulle være mørk rød, men den ble orange ? frister ikke til gjentagelse.

Cosmos surphureus ?Lemon Twist?
Sådd: 12.03.05, Spirt: 18.03.05
Synes denne er litt puslete, blir nok ikke sådd til neste år.

Crepis rubra - Kinahundetunge
Sådd: 23.02.05, Spirt: 24.02.05
God spiring. Enkelt å ta frø av planten. Jeg fikk ikke noe dreis på denne, men har jo sett at andre har fått flotte planter. Nydelige, rosa prestekragelignende blomster. Har satt den både i potter og bed, både i sol og halvskygge ? ser ikke ut til å gjøre noe forskjell. Gir meg ikke så lett så jeg prøver nok igjen til neste år, men da venter jeg til ut i mars med såingen ? eller kanskje den blir finere med direktesåing?

Cynoglossum amabile 'Mystery Rose'
Fra: Britt Åse
God spiring. Enkelt å ta frø av planten. Massevis av nydelige, små, rosa blomster oppover på stilken. Fin snittplante som fyller godt ut i buketten. Har den stående i bed i sola. Den kan vel også kan sås direkte? Tror jeg sår den til neste år også.

Heliotropium x Hybrid Marine
Sådd: 08.02.05, Spirt: 14.02.05
God spiring. Nydelige, duftende, blå blomster i klaser. Jeg har den både i krukker og i bed. Fikk ikke til spiringen i fjor, men i år gikk det veldig mye bedre. Krever ikke noe spesielt stell. Kunne tenkt meg at den begynte blomstringen tidligere (blomstret ca. midten av juli), men det kan kanskje skyldes at den ikke har fått bra nok forhold i drivhuset? Har den stående både i potter og bed (i sol). De som står i potte har blitt absolutt finest og blomstret først. Den kan visstnok stammes opp, det var kanskje noe å prøve. Planten kan overvintres, tror nok jeg prøver et par planter. Blir helt klart sådd til neste år også.

Resten av "alfabetet" kommer etterhvert. :mrgreen:
Brukerens avatar
Wenche
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Line Cathrin Tir Aug 23, 2005 21:51

Tusen takk Wenche. :star: Det var akkurat sånn jeg mente. Hvis folk bare gidder så kan det bli en veldig bra tråd dette. :D
Bilde
Vrooom.....

Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Wenche Tir Aug 23, 2005 21:51

Her kommer neste del av mine erfaringer med sommerblomstene. :)

Ipomoea ? Praktvindel
God spiring. Enkel å ta frø av. Hvert år gjør jeg den samme bommerten, sår for mange frø og for tidlig (i år ventet jeg faktisk en måned lenger enn i fjor). Resultatet blir selvfølgelig at jeg får en kjempejobb med "Ipomoea-tvinning". I år var jeg faktisk flink og satte en pinne ved hver plante med allikevel klarte de rakkerne å tvinne seg godt inn i hverandre. Jeg utsatte uttvinningen så lenge at det er få planter det har blitt noe ordentlig greie på i år. Neste år blir det sådd færre frø senere! For så skal jeg, plantene er jo så vakre og gjør seg godt både sammen med andre blomster i krukker og som klatrere på vegg, espalier etc. Synes det blir finest i potte i halvskygge.

Ipomoea alba
Sådd: 13.03.05, Spirt: 16.03.05

Ipomoea nil Kniola?s Black
Sådd: 13.03.05, Spirt: 15.03.05

Ipomoea purpurea Heavenly Blue
Sådd: 13.03.05, Spirt: 14.03.05

Ipomoea purpurea 'Milky Way'
Fra: Fra 2004

Ipomoea purpurea 'Scarlet O'Hara'

Ipomoea purpurea 'Split Personality'

Ipomoea quamoclit cardinalis

Lathyrus odoratus ? Erteblomst
Meget god spiring. Enkel å ta frø av. En annen av sommerfavorittene, erteblomster må jeg bare ha. De lukter jo så godt og gjør seg så godt i sommerbukettene. Visne blomster må knipes av for å få god blomstring (hvis du ikke trenger frø til neste års dyrking). Høye sorter trenger klatrehjelp og må bindes opp. Selvskreven også til neste år. I tillegg til den vanlige mix som jeg har samlet selv sådde jeg disse sortene:

Lathyrus odoratus Apricot Sprite
Sådd: 08.02.05, Spirt: 15.02.05

Lathyrus odoratus Chatsworth

Lathyrus odoratus King Size Navy ?blue
Sådd: 08.02.05, Spirt: 12.02.05

Lathyrus odoratus Alan Titchmarsh

Lavaterea trimestris ? hagepoppel
Lavatera trimestris
Fra: Egne frø fra 2004
God spiring, enkel å ta frø av. Jeg sådde den altfor tidlig ? den blomstret nemlig i drivhuset i april! Nydelige, rosa blomster på rake stengler. Fin både i bedet, i krukker og fin som snittblomst. Visne blader bør fjernes. Blir sådd også til neste år, men ikke før i mars/april.

Lavatera trimestris 'Mont Blanc'
Fra: Nelson
Sådd: 12.03.05, Spirt: 16.03.05
God spiring, enkel å ta frø av. Denne prøvde jeg for første gang i år. Mont Blanc er en noe lavere sort enn den vanlige rosa. Planten har mange, nydelige, helt hvite blomster som er kjempefin i krukker eller i bedet. Visne blomster bør fjernes. Blir helt klart sådd til neste år.

Lobelia
God spiring, enkel å ta frø av. Den vanlige blå hengelobeliaen har vært fast innslag i diverse krukker i flere år ? også i år. Til neste år tror jeg at jeg skal prøve å få tak en blå variant uten det hvite "øyet". I år prøvde jeg også en rosa variant ? Rosamund. Den var like enkel å få til som den blå. Lobelia trenger ikke noe spesielt stell. Blir nok til at jeg sår både blå og rosa lobelia til neste år også. Finnes det en hvit hengende utgave?

Tips
Ellers må jeg få slå et slag for blyantmetoden når det gjelder såing av Lobelia (tipset fant jeg her på hagegal), det gjør alt så mye enklere når de er blitt store nok til å prikles. Dypp enden på en blyant ned i frøposen, trykk blyanten ned i jorden. 5-7 "blyantmerker" med frø pr. 8cm potte har jeg pleid å så.

Lobelia erinus ?Saphir?
Sådd: 31.01.05, Spirt: 03.02.05

Lobelia erinus compacta ?Rosamund?
Sådd: 31.01.05, Spirt: 04.02.05

Malva ? Kattost
God spiring, enkel å ta frø av. Ble sådd altfor tidlig, de blomstret allerede i april i drivhuset. De kan kuttes tilbake og så komme med ny blomstring litt senere (det gjorde jeg i år). Plantene har mange, vakre blomster og krever ikke noe spesielt stell. Jeg trodde at Braveheart og Zebrina var stauder (hadde lest det på nettet), men har etter hvert skjønt at jeg skal få problemer med å få de til å komme igjen til neste år. Staude eller ikke, jeg synes blomstene er veldig fine og kommer nok til å så de også til neste år, men da blir de nok ikke sådd før i mars/april.

Malva ?
Sådd: 07.01.05, Spirt: 09.01.05

Malva sylvestris 'Braveheart'
Sådd: 07.01.05, Spirt: 10.01.05

Malva sylvestris 'Zebrina'
Sådd: 07.01.05, Spirt: 01.02.05

Mimulus ? Gjøgler
Veldig god spiring, enkel å ta frø av. Gjøgleren har også vært et fast innslag i flere år. Har stort sett bare hatt en krukke av hver farge, men de hører liksom med. Planten blir finest dersom man kniper vekk visne blomster og frøstander, men det er ikke nødvendig. Planten er ikke så glad i mye regnvær, da blir den litt glissen og stygg. Når sola titter frem igjen tar det ikke lang tid før planten igjen er full av blomster. Skal sås til neste år, bl.a. er det noen i familien som har den på ønskelista.

Mimulus lutra
Sådd: 31.01.05, Spirt: 02.02.05

Mimulus rubra

Nemesia strumosa KLM
Veldig god spiring, blomstret i april i drivhuset. Av en eller annen grunn klarte jeg ikke å holde den i live lenge nok slik at jeg fikk plantet den ut (synes ikke den er spesielt fin heller, så det var vel kanskje grunnen til at den avgikk med døden). Synes den var litt puslete og det frister ikke med såing til neste år.

Nicotiana ? Tobakksplante
God spiring, enkel å ta frø av. Også en favoritt blant sommerblomstene, spesielt 'Lime Green' som dufter nydelig og gjør seg veldig godt i bedet, for eksempel sammen med blå blomster. Alle sortene passer både i bedet og i krukker. På de lave sortene (x sanderae) bør man plukke bort visne blomster for at planten skal holde seg pen, mens på de høye er det ikke nødvendig. I mye regnvær kan blomstringen stoppe opp for de lave sortene. Det eneste jeg ikke liker ved disse plantene er at de er "litt klissete" å ta i når man fjerner visne blomster. Blir sådd til neste år også.

Nicotiana x sanderae dyp rød
Sådd: 31.01.05, Spirt: 04.02.05

Nicotiana sylvestris
Fra: "Ryddet opp" i noen planter ved Kirkeristen i fjor.

Nicotiana x sanderae hvit

Nicotiana x sanderae 'Lime Green'

Osteospermum pluvialis Glistening White
Sådd: 08.02.05, Spirt: 11.02.05
God spiring. Nydelige hvite blomster med blått i midten. Egner seg godt både i krukker og i bedet som for eksempel kantplante. Osteospermum er flerårig og kan tas inn om høsten. Den må overvintre på et lyst sted i en temperatur på under 10C. Prøver nok igjen til neste år.
Brukerens avatar
Wenche

Innlegg Petunia Tir Aug 23, 2005 22:01

Det eneste jeg kan klage ltt på er stemoren, denne ble sådd i begynnelsen av januar, men var ikke i blomst til rett tid.
Denne skal jeg nå så bare jeg får tid og prøve og overvintre plantene i drivhuset.

Petunia kan jeg jo ikke klage på, den har jeg dreisen på, så Line-Cathrin
Jeg kan sende deg småplanter til våren hvis du ønsker..

Ellers sådde jeg : praktsalvia, tagetes,mirakler,pelargonium,sølvkrans,spanske margeritter,amaranthus,blomkarse,lobelia, og en del annet, men det er kun stemoren som er treg synes jeg.

Wenche: Hvordan gikk det med de jeg sendte?(petunia)
Audhild
Brukerens avatar
Petunia
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Wenche Tir Aug 23, 2005 22:05

Puh, endelig her kommer siste del. Hvis jeg får tatt noen flere bilder blir de lagt inn etterhvert. :)

Papaver ? valmue
God spiring, enkel å ta frø av. Disse egner seg absolutt best med direktesåing. Plantene som ble sådd inne ble lange og strantne, mens de jeg sådde direkte ble mye finere. Trenger ikke noe spesielt stell. Selvsår seg så det skulle kanskje ikke være noe grunn til å så flere frø til neste år?

Papaver hvit m/lilla flekker
Fra: Heidi
Sådd: 13.03.05 + direktesåing, Spirt: 16.03.05

Papaver rosa m/lilla flekker
Var vel ikke akkurat rosa, men nærmere rød ? fin var den uansett!

Papaver somniferum: hvit,fylt
Søt, dobbel utgave (dessverre litt uskarpt bilde)

Pelargonium zonale 'Maverick Star' F2
Sådd: 31.01.05, Spirt: 08.02.05
100% spiring, men du verden så treg den har vært til å "bli til noe". Det er først nå i august at den begynner å få litt størrelse og de første knuppene har begynt å vise seg.

Petunia (mini)
Fra: Petunia som småplanter
Enkel å ta frø av. Jeg fikk mix-planter som viste seg å være 1 rosa, 2 mørk lilla og 3 lys lilla. Alle de lilla har vokst enormt, mens den rosa er noe mer beskjeden. Søte planter som blir finest om man fjerner visne blomster, men det er ikke nødvendig fordi den "renser seg selv". Kommer til å ta frø for å så til neste år.

Petunia (dobbel)
Fra: Petunia som småplanter
Jeg fikk 2 lilla/hvite (husker ikke navnet) og 4 mix-planter. De 4 mix-plantene viste seg å være både ensfargede og "marmorert". Den ene rosafargede planten er blass og søtsuppefarget, mens de andre er klare i fargen. Når det gjelder formering er jeg usikker mht til frøsetting, men det skal i allefall gå bra med stiklingsformering. Mr. Fothergill og Viette's selger Petunia 'Double Purple Pirouhette' F1

Rhodochiton atrosanguineus Purple Bells - Klokkeranke
Fra: Randi M.
Sådd: 08.01.05, Spirt: 22.01.05
God spiring, enkel å ta frø av. Kjempefin, hurtigvoksende klatreplante med nydelige purpurfargede blomster. Den begynte blomstringen tidlig i drivhuset ? for tidlig til å sette den ut. Etterpå fikk den dessverre litt dårlige vilkår her hos meg (i sandblandet jord) og dermed har den ikke vokst noe særlig, men jeg kommer nok til å prøve igjen til neste år.

Salpiglossis ? Prakttrompet
Veldig god spiring, enkel å ta frø av. Flotte, traktformede blomster som kan minne om orkideer. Lang blomstringstid. Visne blomster bør fjernes. Passer både i krukker og som utfyllingsplante i bedene. Blir nok sådd til neste år også (i allefall 'Chocolate').

Salpiglossis
Sådd: 16.01.05, Spirt: 19.01.05

Salpiglossis sinuata F1 ?Chocolate R.?
Fra: Impecta
Sådd: 16.01.05, Spirt: 19.01.05

Salvia
Salvia farinacea Silver - Ullsalvie (tror jeg)
Sådd: 16.01.05, Spirt: 22.01.05
Middels spiring, enkel å ta frø av. Jeg synes at denne planten er ganske lekker med de blå og sølvgrå stilkene. Enkel å få til og krever ikke noe spesielt stell. Det blir nok noen planter til neste år også.

Salvia patens Cambridge Blue
Sådd: 16.01.05, Spirt: 20.01.05
God spiring, enkel å ta frø av. Blåfargen på disse blomstene er bare helt nydelig. Planten er enkel å få til og krever ikke noe spesielt stell. Men jeg skjønner ikke hvorfor den ikke begynte å blomstre (noen har ennå ikke blomstret) før i begynnelsen av august. Den ble jo sådd tidlig og har hatt bra vilkår i drivhuset. Krever ikke noe spesielt stell. Så vidt jeg vet kan planten overvintres, så det er jo verdt et forsøk.

Salvia splendens Splendissima
Sådd: 16.01.05, Spirt: 21.01.05
God spiring, enkel å ta frø av. Nå er ikke røde blomster helt min greie, men denne planten er faktisk veldig fin - for de som er glad i rødt. Jeg har satt den ved siden av pallekarmene (grønnsaksbedet) og der passer den faktisk ganske godt. Krever ikke noe spesielt stell. Tror nok ikke det blir noen av denne til neste år.

Scabiosa atropurpurea Magic Night - Sørgeskabiosa
Middels spiring, enkel å ta frø av. Store, tette, doble mørkt purpurfargede, duftende blomster med hvite flekker. Super som snittblomst. Kan ha tendens til å bli litt "slengete" og kan trenge oppbinding. Passer godt i rabatten, bør plantes flere i en gruppe for å oppnå en fin effekt. Blir sådd også til neste år. Når jeg sådde i fjor ble alle lik "fasiten", men i år ble enkelte slik som dette.

Surfinia
God spiring, enkel å ta frø av. Hvorfor noen påstår at man ikke kan få frem Surfinia fra frø, men at den må stiklingsformeres skjønner jeg bare ikke. Jeg har sådd denne flere år på rad og spiringen har vært like god hvert eneste år ? plantene blir til og med lik morplanten. Plantene vokser seg raskt store og kraftige og gir meget rik blomstring. Passer best i ampler og balkongkasser. Plantene blir finest dersom de plasseres i delvis skygge. Trenger ikke noe spesielt stell, men plantene ser absolutt finest ut dersom man tar en runde av og til og fjerner visne blomster (men det er ikke nødvendig iom at den "steller seg selv"). Det jeg misliker med planten er at den er "klissete" å ta på når man fjerner visne blomster, men jeg sår den nok til neste år også.

Surfinia gul

Surfinia lilla

Surfinia lilla dobbel
Sådd: 16.01.05, Spirt: Ingen spiring

Surfinia lilla med mørkere årer
Sådd: 16.01.05, Spirt: 30.01.05

Surfinia rosa
Sådd: 16.01.05, Spirt: 21.01.05

Surfinia rosa med mørkere årer
Sådd: 16.01.05, Spirt: 22.01.05

Tagetes ? Fløyelsblomst
Tagetes vanilla
Sådd: 23.02.05, Spirt: 27.02.05
God spiring, enkel å ta frø av. Denne planten har store, kremhvite blomster og jeg synes denne er mye finere enn "lillebroren". Den har lang blomstringstid og krever ikke annet stell enn at visne blomster fjernes. Blir nok sådd noen eksemplarer til neste år også.

Tropaeolum peregrinum - Kanariblomkarse
Sådd: 16.01.05, Spirt: 26.01.05
God spiring, enkel å ta frø av. Denne ble sådd så tidlig for at jeg skulle ha litt blomster tidlig i drivhuset. Utrolig hurtigvoksende og blomstervillig plante med artige, gule blomster. Sår den nok til neste år også, men da sår jeg senere med tanke på utplanting.

Zinnia Double envy - Breizinnia
Sådd: 31.01.05, Spirt: 02.02.05
Middels spiring, enkel å ta frø av. En limegrønn plante som er fin i rabatten. Egner seg også godt i kasser og potter. God snittblomst. Krever ikke noe spesielt stell. Har pleid å bli stygg på bladene, spesielt nederst. Kan skyldes at den ikke har trives noe særlig i halvskygge/skygge. Trenger kanskje mer sol. Tror ikke det blir sådd noe av denne til neste år.

Viola ?Black Pansy? - Stemorsblomst
Sådd: 07.01.05, Spirt: 17.01.05
God spiring, enkel å ta frø av. Jeg hadde ikke store forhåpninger til at blomstene skulle være svarte, det er det svært få som er. Faktisk har de aller fleste av blomstene blitt svarte, mens noen er veldig mørk lilla. Det ser også ut til at denne sorten klarer regnvær bedre enn de "vanlige" stemorsblomstene og i tillegg holder den helt klart fasongen bedre. Nå i august er den faktisk fremdeles like fin og det ser ut til at den har tenkt å blomstre rikelig lenge ennå. Denne har blitt en liten favoritt og kommer helt klart til å bli sådd også til neste år.
Brukerens avatar
Wenche

Innlegg Wenche Tir Aug 23, 2005 22:08

Og der kom svaret på det Petunia :) Det var jo fine, kraftige planter jeg fikk av deg og de har vokst veldig bra i løpet av sommeren. Alle har stått i potter med vanlig hagejord, langtidsgjødsel og swellgel (som alle de andre pottene mine)

Når det gjelder dyrking i potter vil jeg absolutt anbefale å ha i langstidsgjødsel og swellgel. Det blir enormt stor forskjell med og uten.
Brukerens avatar
Wenche

Innlegg Petunia Tir Aug 23, 2005 22:27

Men wenche bare en ting, jeg får ikke frø på mine dobble petuniar, det dannes ingen frøkapsler, men prøv å så du , og se hva det blir, Jeg er ikke helt sikker på at man ender opp med dobble av dobble frø, og mini av mini frø, men vi får se....Gi meg tilbakemelding til neste år...

Og...jeg kjøper nye frø,så vett jeg hva jeg får.... :oops:
Audhild
Brukerens avatar
Petunia
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lena Tir Aug 23, 2005 22:47

Her er mine erfaringer denne sommeren:

TAGETES "VANILLA"
Store og langlivede blomster. Tok frøene fra fjorårets planter og skal gjenta dette.

ANAGALLIS MONELLI "SKYLOVER"
Nydelig gentianablå farge på blomstene, men måtte plantes i svære klynger for å komme til sin rett. Stygge stilker etter hvert.

COSMOS BIPINNATUS:
Store og fine, tåler regnet i august utmerket. Ble sådd direkte i potter for å slippe prikling. Er definitivt med neste år også.

CERINTHE MAJOR PUR.:
Nydelige planter, men ble desverre litt stygge nedert på stilkene og bladene på sensommeren. Skal uansett sås neste år.

PETUNIA "PRISM SUNSHINE":
Lysegule pene petunia som jeg sådde litt sent og derfor ikke torde toppe. En lærepenge til neste sesong.

ETTÅRIG RIDDERSPORE/CONSOLIDA AJACIS:
En skuffelse. "Earl Grey" ble ikke grå i det hele tatt og ganske stusslig i det hele tatt. "Splish Splash" ble noe bedre men med gule blader der også. "Scarlet" (?) ble ganske fine. Sår nok ikke disse til neste år.

ERTERBLOMSTER/LATHYRUS:
Har kunnet ta inn mengder av disse i sommer og dekker nå mine 2,5 meter høye obelisker helt. Å bare bruke en farge per. obelisk eller vegg var en suksess som skal gjentas. Ampeltypen var mye senere til å blomstre.

SOMMERASTERS:
Sådde den lave fylte typen som ble meget pen. Uheldigvis har regnet gjort noen av dem litt stygge i det siste, men de ble absolutt vellykket.

NICOTIANA "LIME GREEN":
Ble fine store planter som fikk blomster en stund før utplanting. Tror jeg skal så en hvit også til neste sommer.

STEMOR:
En nødvendighet, spesielt utpå våren. Skal så flere neste år.

NEMESIA "BUTTERSCOTCH":
Fikk mengder av blomster på forsommeren, men er nå blitt temmelig stygge med mye vissent som er umulig å fjerne og stygge stilker. Fargen ble skarpere enn jeg hadde ventet ut fra navnet. Blir ikke sådd neste år.

HELIOTROP "MARINE":
Har nettopp kommet i blomst etter lang tids venting. Skal prøve å overvintre dem. Fine er de i alle fall.

Dette var de jeg kunne huske i øyeblikket foruten at jeg IKKE SKAL PRØVE MEG PÅ GLADIOLER MERE! :x :evil: :x
Respekt for fjær, pels og den spede spira!

Hilsen Lena.
Brukerens avatar
Lena

Innlegg AmiD Tir Aug 23, 2005 23:07

Dette er en DRØMMETRÅD !!! :star: :star: :star:
For en kjempejobb dere har gjort, særlig du Wenche. :star:
Denne tråden kommer jeg til å bruke mye! :D
Jeg kunne ønske meg en tilsvarende for stauder også. :oops:
Hilsen Ambjørg
Trondheim
sone-4
Brukerens avatar
AmiD
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Kry Tir Aug 23, 2005 23:44

Enig! Dette er en utrolig bra tråd - særlig for oss som er litt nybegynnere. Men jeg lurer på hvordan i alle dager man sanker disse frøene? Noen er jo enkle - det har jeg sett...men surfina??? Hvor er frøene på den? Jeg har et prakteksemplar - som jeg plukker visne blomster av hele sommeren...men selv på blomster jeg har glemt å plukke bort har jeg ikke sett noe frø? Er bare masse "kliss". Kanskje det kunne ha vært en egen tråd - med bilder - hvordan ta frø fra planter..?

Hilsen Kjersti
I dag er første dagen i resten av ditt liv - tenk hvilken mulighet! :D

hagen vår
Brukerens avatar
Kry

Innlegg Wenche Ons Aug 24, 2005 0:10

Joda jeg har vært inne på tanken med en egen tråd med bilder av frø og kapsler. Vi har jo barnehagen/frøplantene så hvorfor ikke frø og kapsler også. Men så var det det at albumet skal vedlikeholdes også da ...

Men når det gjelder Surfinia burde frøkapslene være lette å se. Hvis du har fjernet bare kronbladene sitter frøkapselen igjen. Den bruker forholdsvis lang tid på å modnes/tørkes og blir etterhvert brun, tørr og sprekker opp. Inni kapselen er det massevis av bittesmå brunsvarte frø.
Brukerens avatar
Wenche

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester