Avlegger av rosebusk (uten rotklump)- hva gjør jeg?

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Avlegger av rosebusk (uten rotklump)- hva gjør jeg?

Innlegg Gunn i Vesterålen Ons Jul 07, 2021 19:51

Damen jeg fikk den av visste ikke navnet, men den klarer seg godt i H6/H7. Kvistene jeg har fått er rotskudd. Fikk dem i dag, og satte dem i ei bøtte vann.

Skal de stå der til det (forhåpentligvis) danner seg flere røtter, eller skal de plantes ut i jord? Og skal den klippes ned? Spør fordi jeg har sett dette er gjort i det engelske hageprogrammenet med Monty Don.

Takknemlig for svar, for synes denne rosen var veldig vakker :)
Bilde

Bilde
Gunn i Vesterålen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Avlegger av rosebusk (uten rotklump)- hva gjør jeg?

Innlegg Nienna Ons Jul 07, 2021 21:22

Veldig fin rose :) Jeg ville ha klippet den tilbake og plantet den i jord der du vil at den skal vokse. Porøs og lett jord er best for rotdanning. Gjerne tilsatt sand eller perlite. Det kan også være lurt å legge en stein på jorden slik at ikke rotskuddet beveger seg i jorden når det blåser. Så blir det å passe på at den ikke tørker ut.

Det er sånn jeg har gjort det når jeg har plantet rotskudd, og de har alle klart seg :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dag Tor Jul 08, 2021 12:43

Disse roskuddene dine er gravd opp veldig seint - når de til og med har fått tykke greiner og blomster.
Foreløbig har rotskuddet fått "mat" gjennom "navlestrenge" fra mora. Det betyr at rotskuddet ikke har hatt
behov for å danne røtter selv. Men når jeg graver et rotskudd opp, planter jeg det i fuktig jord, og den vil ganske'
fort danne sine egne røtter. Men når den er blitt så stor som din, ville jeg skjære den drastisk ned - nesten under alt
bladverket. 10-20 cm over bakken. Tar du nærbilde av noen av blomstene forfra, kan vi også finne ut hva den heter.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gunn i Vesterålen Tor Jul 08, 2021 20:07

Takk for gode svar! Da vet jeg hva jeg skal gjøre. Men...

Jeg har tatt nærbilde av rosen, Dag. Googlet litt etterpå, og synes den ligner på Rosa Rugosa "Alba". Her står også at den er forbudt å selge og sette ut i Norge. Forbudet trådte i kraft 01.01.2021. Kan det være "Alba" jeg har fått?

Bilde
Gunn i Vesterålen

Innlegg Dag Tor Jul 08, 2021 22:08

Rosa rugosa 'Alba' står ikke på svartelista. Det er bare Rosa Rugosa, arten, den med rosa farge som er det.
Den du har bilde av, er ikke Alba, for den har ikke noe rosa i bladkantene.
Men ikke så lett å si hva det er.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gunn i Vesterålen Fre Jul 09, 2021 19:37

[quote="Dag"]Rosa rugosa 'Alba' står ikke på svartelista.

Enda bra det! Da planter jeg med god samvittighet.
Gunn i Vesterålen

Innlegg Arild Søn Jul 11, 2021 17:47

Det ser mer ut som en pimpinellifolia av et eller annet slag, jeg ser ikke tegn til rugosa i det hele tatt. Rotskudd fra disse pleier å ta seg nesten hver gang, selv om de bare settes i en potte. Sett den gjerne i skyggen, og pass på vanning.

Det er litt på sidelinjen og angår ikke rosen din, men jeg har prøvd å finne ut av hvilke konsekvenser svartelistingen av rosa rugosa får for hybridene. Det er enda ikke helt klart, og blir kanskje mer oversiktlig etter hvert. I et svar jeg fikk fra miljødirektoratet må man søke om å få dem godkjent, ha dokumentasjon for hybridens opphav og at den ikke vil spre seg. Det er helt innlysende at hybrider som Roseraie de l'Hay og F.J. Grotendorst ikke er samme problem som arten og jeg tror Hansa kanskje godkjennes. Hansa setter nyper, jeg antar de ikke frøsår seg som arten og til sammenligning setter lite til ingen rotskudd her i nabolaget. S00varet jeg fikk fra miljødirektoratet involverte en tungvint godkjennelses prosess. Fra annet hold har jeg fått beskjed at det kun er arten det gjelder, muligens hybrider nær arten. Jeg håper det etterhvert blir tydelig hva som er lovlig, muligens en liste på frigjorte hybrider. Kommunene ser ut til selv å få bestemme om de vil bruke rugosa i offentlig beplantning, det er ikke et total forbud, men for der private må det søkes om tillatelse for nyplanting og det er ikke gitt at den blir godkjent.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gunn i Vesterålen Søn Jul 11, 2021 21:27

Takk for svar! Jeg har plantet rosen som en buskrose, så får jeg etter hvert se hvor stor den blir :)

Dette med svartelisting er interessant. Vil tro at det er store lokale forskjeller på hva som er mest utfordrende, og at det er landbruksetaten i kommunene som sitter med den beste kompetanse for å vurdere lokalt. Prosessen du har fått beskrevet er ikke bare byråkratisk, men også urealistisk. Hvordan skal man kunne dokumentere opphav osv.?!

I min kommune er f.eks. Trømsøpalmen og Hundekjeks (vet ikke latinske navn) et stadig større problem. Naboens Rosa Rugosa og min Skogskjegg blir bagateller.
Gunn i Vesterålen

Innlegg Nienna Søn Jul 11, 2021 22:14

Jeg har hatt Hansa i mange år. Den har aldri satt rotskudd, eller kommet med frøplanter.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Man Jul 12, 2021 13:16

Og jeg har rugosa i et digert kratt (sukk). Det kommer rotskudd i pallekarmene mine, og overalt. Jeg skjønner godt at den er svartelistet!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester