Avlegger med komplikasjoner.

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Avlegger med komplikasjoner.

Innlegg krokupan Søn Okt 10, 2021 22:00

No treng eg litt hjelp og korreksjon, for eg er klar over at mine enkle tanker ikkje alltid stemmer med naturens lover. Kanskje er det det som fasinerer meg.
For nokre år sidan kjøpte vi nokre rosebusker som viste seg å vere sterke og riktblomstrande, og dei blomstra heilt til frosten tok dei. No ville vi gjerne ha nokre til, men greier ikkje å skaffe denne sorten. Reklame av nokre plastkuler frå Hong Kong skulle vere svært til å lage avleggere. Kulene kom, og 1 av 3 avleggere kom med rotnett. Denne vart denne sommaren ei eigen rosebusk, men heilt forskjellig. Morplanta med store aprikosfarga blomster fikk no eit avkom med reint gule blomster i halve størrelsen. Stammene er så mjuke at det er meir som ei hengeplante. Eg las meg til at poding av roser er for å gi dei eit sterkare rotnett, men der er nok litt meir også.
Bilde

Bilde
krokupan
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Avlegger med komplikasjoner.

Innlegg Nienna Man Okt 11, 2021 12:42

Så merkelig :shock: . Man skulle jo tro at en rosestikling skulle gi en identisk plante som morplanten. Jeg har ingen forklaring på hva som har skjedd. Men håper at noen kan gi deg et bedre svar. Det hadde vært interessant å vite :)

Jeg har en variegert klokkebusk som kommer med greiner med helt grønne blader i tillegg til de variegerte, og alt sammen kommer fra den samme roten. Forklaringen på dette er at deler av busken vender tilbake til slik den var før den muterte. Slik jeg forstår det "husker" stiklingene som ble formert og alt opp for salg, at de engang var helt grønne.

Kan noe sånt ha skjedd med rosen din? At rosen som er mer aprikosfarget er en sport, altså en mutert grein på en gul rose?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Tor Okt 14, 2021 19:24

Når man først leter etter forklaringer; helt sikker på at avkuttet kom fra den rette rosen og ikke en gren fra den ved siden av? Det er ikke direkte uvanlig at en rose kan få lysere farge; det vanligste er næringsmangel eller ulike forhold som forstyrrer næringsopptaket. En rose på egen rot kan ha mindre toleranse for ph avvik og slikt variere litt fra sort til sort. Grunnstammene som brukes er generelt mer robuste enn en middels klaserose. Nå nevner du ikke sortsnavn, men jeg vil anta at god kompost, optimal gjødsling og stell vil forbedre situasjonen. Det er et evig diskusjonstema, men min erfaring er at grunnstammene tåler vinteren bedre enn de på egen rot, i hvert fall sortene som får lett vinterskader. Når du først har fått en fin plante på egen rot må du jo gi den en sjanse og se hvordan den klarer seg. Det beste er å sjekke ph i jorden og sikte på ca 6 - 6.5. Jeg bruker litt skjellsand år om annet, jeg vet det meste her er rundt ph 5 om jeg ikke gjør noe, jeg har målt helt ned i 4.5 men det er lenge siden, og de sier nedbøren ikke er så sur som før. Inntil mur siver det av og til så mye kalk og kalium ut i jorden at ph overstiger 7. Du finner sikkert sorten for salg igjen om du leter og har litt tålmodighet.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg krokupan Lør Okt 16, 2021 21:34

Arild skrev:Når man først leter etter forklaringer; helt sikker på at avkuttet kom fra den rette rosen og ikke en gren fra den ved siden av? Det er ikke direkte uvanlig at en rose kan få lysere farge; det vanligste er næringsmangel eller ulike forhold som forstyrrer næringsopptaket. En rose på egen rot kan ha mindre toleranse for ph avvik og slikt variere litt fra sort til sort. Grunnstammene som brukes er generelt mer robuste enn en middels klaserose. Nå nevner du ikke sortsnavn, men jeg vil anta at god kompost, optimal gjødsling og stell vil forbedre situasjonen. Det er et evig diskusjonstema, men min erfaring er at grunnstammene tåler vinteren bedre enn de på egen rot, i hvert fall sortene som får lett vinterskader. Når du først har fått en fin plante på egen rot må du jo gi den en sjanse og se hvordan den klarer seg. Det beste er å sjekke ph i jorden og sikte på ca 6 - 6.5. Jeg bruker litt skjellsand år om annet, jeg vet det meste her er rundt ph 5 om jeg ikke gjør noe, jeg har målt helt ned i 4.5 men det er lenge siden, og de sier nedbøren ikke er så sur som før. Inntil mur siver det av og til så mye kalk og kalium ut i jorden at ph overstiger 7. Du finner sikkert sorten for salg igjen om du leter og har litt tålmodighet.

Takk for gode råd.
Avkuttet kjem frå rett rose,- det er eg sikker på. Men vidare så er eg på tynn is. For å sikre meg så har eg no planta avleggeren ved sida av morplanta for å gi dei like vilkår. Jorda er i utgangspunktet kugjødselkompost, men etter eit par år set eg til litt avsig frå matkompost eller hønsegjødsel og kalk. Så får eg skaffe meg ein ph-måler og jobbe litt meir systematisk. Rosa trur eg heiter Goldelse.
krokupan

Innlegg Arild Søn Okt 24, 2021 0:48

Kvistkompost og vanlig hagekompost er undervurdert jordforbedring. Hvis du vil kan du lete etter mineralrik leire og blande inn. Jeg har brukt både blæretang, sand og noen håndfull grønnleire som jordforbedring. Etter det du beskriver skulle jorden være ganske bra. I teorien kan en rose få en gren med en annen farge i blomstene, en sport eller mutasjon. Noen sorter sporter ganske lett, de fleste er ganske stabile. Veldig mange stilkroser har sporter, solgt som klatrende versjon eller under annet navn. At akkurat det avkuttet du tok umerket skulle ha mutert vil nesten være mystisk.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Dag Søn Okt 24, 2021 19:28

Hva du skulle med de kinesiske kulene, skjønner jeg ikke. Kanskje lå det et frø inni? Jeg bruker ikke kuler eller poteter, eller hva det skulle være, men vanlige pluggbrett - av typen med litt dype plugger (min. 8 cm). Jeg klipper av en 10-15 cm lang stikling og lar ett eller to blader være igjen på stiklingen. I mine pluggbrett er det plass til 60 stiklinger. I snitt får jeg røtter på 50 av dem etter 3-8 uker, avhengig av sorten. Det er riktig at hvis vi okulerer, så kommer de fortere i gang med et bedre rotnett. Men de rotekte rosene tar dem igjen etter 2 -3 år. Hemmeligheten ved å lykkes, er å holde stiklingene fuktig ved bruk av hvit plast som dekker hele pluggbrettet. Til lørdag skal jeg holde kurs for Trønderrosen om stiklingsformering. Jeg gleder meg, for roser på egen rot har sine klare fordeler.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg krokupan Man Okt 25, 2021 14:43

Dag skrev:Hva du skulle med de kinesiske kulene, skjønner jeg ikke. Kanskje lå det et frø inni? Jeg bruker ikke kuler eller poteter, eller hva det skulle være, men vanlige pluggbrett - av typen med litt dype plugger (min. 8 cm). Jeg klipper av en 10-15 cm lang stikling og lar ett eller to blader være igjen på stiklingen. I mine pluggbrett er det plass til 60 stiklinger. I snitt får jeg røtter på 50 av dem etter 3-8 uker, avhengig av sorten. Det er riktig at hvis vi okulerer, så kommer de fortere i gang med et bedre rotnett. Men de rotekte rosene tar dem igjen etter 2 -3 år. Hemmeligheten ved å lykkes, er å holde stiklingene fuktig ved bruk av hvit plast som dekker hele pluggbrettet. Til lørdag skal jeg holde kurs for Trønderrosen om stiklingsformering. Jeg gleder meg, for roser på egen rot har sine klare fordeler.

Ideen med kulene er at du avborker ei stripe rundt stamma, fyller kula med jord og knapper den over "såret". For småskala drift og overbevisande tekst så let eg meg fasinere. I praktisk prøving viser det seg at det er liten kontroll med fukt, og kulene var neppe ein del av Edens hage. Akkurat no kjenner eg vel på at din metode er det som vert testa til våren. Takk for tipset.
Bilde
krokupan

Innlegg Nienna Ons Okt 27, 2021 9:50

Jeg syntes at kulene ser praktiske ut, og det har tydeligvis dannet seg godt med røtter i dem. Det er jo en form for luftavlegging, og man oppnår det samme ved å knyte svart plast rundt greinen, fylle på jord og forsegle plasten oppe.

Hvis man ikke som Dag driver produksjon av rosestiklinger, tror jeg dette er en bra metode for sånne som meg som ikke klarer å få røtter på rosestiklinger. Og jeg har virkelig prøvd metoden til Dag :) Men det er mulig jeg burde ha brukt torv/kjøpejord. Jeg har brukt jord fra hagen.

Luftavlegging er jo en mye sikrere metode ved at forbindelsen til morplanten ikke kuttes før stiklingen har utviklet godt med røtter.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Fre Okt 29, 2021 14:39

Googlet litt og fant ut at Hesleberg selger 'Goldelse'. Bildet der viste oransje blomst. Videre googling viste høyst varierende blomsterfarger på samme plante - alt fra gulhvite, gule, til mer oransje. Det er jo ikke uvanlig at roseblomstene endrer farge fra utsprunget til visning. Kanskje kommer det oransje blomster neste sesong.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg krokupan Fre Okt 29, 2021 20:55

Nienna skrev:Jeg syntes at kulene ser praktiske ut, og det har tydeligvis dannet seg godt med røtter i dem. Det er jo en form for luftavlegging, og man oppnår det samme ved å knyte svart plast rundt greinen, fylle på jord og forsegle plasten oppe.

Hvis man ikke som Dag driver produksjon av rosestiklinger, tror jeg dette er en bra metode for sånne som meg som ikke klarer å få røtter på rosestiklinger. Og jeg har virkelig prøvd metoden til Dag :) Men det er mulig jeg burde ha brukt torv/kjøpejord. Jeg har brukt jord fra hagen.

Luftavlegging er jo en mye sikrere metode ved at forbindelsen til morplanten ikke kuttes før stiklingen har utviklet godt med røtter.

For ordens skuld,- bilda er frå reklamen.
krokupan

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester