Retningslinjer ved salg av planter

Her kan alle gjøre som de selv vil. La oss diskutere alt som ikke har med planter og hage å gjøre.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Retningslinjer ved salg av planter

Innlegg nefertiti Ons Jul 20, 2022 10:33

Jeg har, som sagt før, lyst til å selge litt stauder og sånt som kan deles (typisk til folk i nabolaget).

Men jeg har også tenkt på at kanskje jeg kan ha en stand på f.eks marked, da også med inneplanter som jeg har tatt avleggere av fra egne planter.

Finnes det noen retningslinjer for salg av planter for privatpersoner?
Hadde vært greit å vite, så ikke jeg gikk på en smell.

Hvilket tilsyn er det man kan søke i da eventuelt?

:)
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Retningslinjer ved salg av planter

Innlegg timanna Ons Jul 20, 2022 17:47

Hm. Nå måtte jeg tenke. Det er helt klart ikke lov til å bare sette opp et bord et sted, og så selge hva man har lyst til/har for mye av. Pleier det å være noen slags markeder eller festivaler der du bor? For da henvender man seg til dem som står som arrangør. Her hvor jeg bor har vi f.eks. en byfest hvert år, der kan man nok selge ting tror jeg. Eller det mest logiske er kanskje Hagelaget der du bor, hvis det er et. De arrangerer ofte et eller annet - men helst til inntekt for seg selv, da ... :fun:
Ellers ville jeg spurt hos lensmannen eller politiet på stedet, eller kommunen. De har nok ihvertfall oversikt over det som foregår.
Det aller beste stedet, er selvfølgelig Salgsbua, her på forumet. Da må plantene tåle å sendes, men det går som regel bra.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Martin Tor Jul 21, 2022 4:08

nefertiti skrev:Jeg har, som sagt før, lyst til å selge litt stauder og sånt som kan deles (typisk til folk i nabolaget).
Men jeg har også tenkt på at kanskje jeg kan ha en stand på f.eks marked,

Kontakt arrangøren, som Timanna sier. Det høres riktig ut.
Hjemme hos deg selv må det vel være lov å selge det du vil.
Brukerens avatar
Martin
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg nefertiti Tor Jul 21, 2022 8:19

Hvis jeg skulle selge via Finn eller til naboer, så hadde jeg ikke brydd meg noe.

Men når det gjelder et julemarked som er det jeg har i tankene nå, så blir det litt annerledes.
Akkurat angående planter, så er jeg usikker på om arrangørene selv kan svare meg på dette.

Men jeg skal rett og slett ringe mattilsynet, så får vi se :)
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg nefertiti Man Jul 25, 2022 20:06

Her er svaret jeg fikk fra mattilsynet. Jeg spurte ikke om vindrueplanter, men stueplanter.
Uansett så ser det ut som jeg trygt kan selge avleggere fra egne planter, så lenge de er friske.

"Vindrueplanter kommer inn under planteskoleplanter. Produksjon av planteskoleplanter er i utgangspunktet registreringspliktig, jf. § 7a i forskrift om plantehelse, men dette gjelder kun når en virksomhet er registreringspliktig etter merverdiavgiftsloven. Dersom du produserer og tilfeldigvis omsetter få planter som privatperson er du ikke registreringspliktig og er da heller ikke pliktig til å innføre internkontroll. Men vær oppmerksom på at de generelle kravene til kvalitet ved omsetning av planter, jf. § 10 i forskriften gjelder for all omsetning, både kommersiell og privat.

Dersom plantene du produserer har stått med røttene i bakken i hagen, bør du prøveta jorda for potetcystenematode før omsetning for å sikre at du ikke sprer denne skadegjøreren."
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Pusterommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest