Hva gjør de hagegale om vinteren?

Her kan alle gjøre som de selv vil. La oss diskutere alt som ikke har med planter og hage å gjøre.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva gjør de hagegale om vinteren?

Innlegg Gunn i Vesterålen Tir Sep 28, 2021 21:02

Ja, for det har jeg lurt på. Ender du i sofakroken, drømmer deg bort i hageprogrammer på Youtube, eller har du andre interesser?

Selv setter jeg blikket inn i huset når vinteren nærmer seg :) Da pusser jeg opp! Vinterens prosjekt er kontoret mitt og hvordan jeg kan gjøre det til et kombinert kontor og gjesterom.

Hva med dere? Hvilke vinterprosjekter?
Gunn i Vesterålen
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Hva gjør de hagegale om vinteren?

Innlegg HeidiT Ons Sep 29, 2021 9:33

Jeg leser mye (akkurat nå holder jeg på med den nyeste til Jon Fosse, før det gikk det i Bjørndal-trilogien til Trygve Gulbranssen), og så ser jeg altfor mye på film og TV. I vinter håper jeg å komme i gang med brodering igjen. Jeg er ikke så flink, men det er avslappende. Av hagerlaterte ting, tenker jeg å planlegge pallekarmene jeg håper å få på plass til neste år og finne ut av hva jeg skal så. Det blir sikkert litt titting på Monty Don også.
HeidiT

Innlegg timanna Ons Sep 29, 2021 14:15

Tja, det er jo mye hagegreier man kan gjøre om høsten og vinteren. Først må man rense og sortere frø til frøboksen, og når den kommer rundt er det stor stas hos de fleste. Og så bestiller man frø! Masse, masse frø, som man aldri får sådd halvparten av. :roll: Men det er stor stas når de kommer! Og i november begynner man så å tenke på *hva* man skal så, av alle de fristende posene. I romjula begynner de første å så blodbeger, og i januar er det chili og paprika, og så går det løs for alvor. Tomater må sås tidlig så de er fine planter til hagemessa ... Ikke et ledig øyeblikk! :lol:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Ons Sep 29, 2021 18:43

Det Timanna sa
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg timanna Ons Sep 29, 2021 18:56

Jeg glemte helt å nevne alle georginene, som skal inn i pottene sine, og masse andre ut-og-inn-planter som skal passes så de ikke har det for kaldt eller for varmt, for mørkt eller for lyst, og ikke for tørre eller for våte. Og alle amaryllisene, som gjerne skulle blomstre til jul - eller ihvertfall en eller annen gang så jeg får nyte synet. De må også stelles og stulles med. Ja, det er litt å gjøre.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Ons Sep 29, 2021 19:53

Her er vinteren alfor kort :D Ofte varer høsten til jul. Og da flytter jeg stauder og løker, og gjør alt klart til våren. Alltid er det noe å forbedre :) Men dagene blir jo kortere, og innetiden bruker jeg til mye forskjellig. Jeg liker å lese romaner og krim. Pusse opp og fornye. Og jeg elsker å se hageprogrammer. Monty Don er favoritten :star: Jeg syr, helst noe nytt av gammelt, og jeg liker å prøve ut nye matretter. Alle stueplantene får omsider mer oppmerksomhet når vinteren kommer. Frø sorteres, og planer legges. Hageåret evalueres, og jeg bestemmer hvilke grønnsaker som ikke skal såes igjen. Eller hvilke inn og ut planter som ikke skal inn igjen. Men ingenting er skrevet i stein, kanskje får vrakede frø en ny sjanse, og en plante som skulle bli ute, blir tatt inn i siste liten. Og sånn går nå dagene... :D
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gunn i Vesterålen Ons Sep 29, 2021 20:06

timanna skrev:Tja, det er jo mye hagegreier man kan gjøre om høsten og vinteren. Først må man rense og sortere frø til frøboksen, og når den kommer rundt er det stor stas hos de fleste. Og så bestiller man frø! Masse, masse frø, som man aldri får sådd halvparten av. :roll: Men det er stor stas når de kommer! Og i november begynner man så å tenke på *hva* man skal så, av alle de fristende posene. I romjula begynner de første å så blodbeger, og i januar er det chili og paprika, og så går det løs for alvor. Tomater må sås tidlig så de er fine planter til hagemessa ... Ikke et ledig øyeblikk! :lol:

Fantastisk! Men for å gjøre det som du gjør, Timanna, og så tidlig - må man ikke ha drivhus da?

Jeg har meldt meg på frøboksen, men jeg kan betro deg at ingen frø overlever hos meg... :(
Gunn i Vesterålen

Innlegg Runegutt Ons Sep 29, 2021 20:56

Gunn i Vesterålen skrev:
Fantastisk! Men for å gjøre det som du gjør, Timanna, og så tidlig - må man ikke ha drivhus da?

Jeg har meldt meg på frøboksen, men jeg kan betro deg at ingen frø overlever hos meg... :(

Det går nu heilt fint uten drivhus her i Selveste Lødingen.
Frøboksen er genial
Hvis du absolutt må forkultivere, så er vinduskarm eller planterom tingen
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg timanna Tor Sep 30, 2021 6:32

Jeg starter inne, i planterom. Bare et rom som ikke er i bruk til annet for tiden. Drivhuset blir ikke brukt før langt utpå våren, når snøen er borte, så jeg kommer inn der :roll:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gunn i Vesterålen Tor Sep 30, 2021 10:20

Runegutt skrev:
Gunn i Vesterålen skrev:

Det går nu heilt fint uten drivhus her i Selveste Lødingen.
Frøboksen er genial
Hvis du absolutt må forkultivere, så er vinduskarm eller planterom tingen

Går det i Lødingen, så gjør det på Melbu også! Skal virkelig prøve :)
Gunn i Vesterålen

Innlegg Gunn i Vesterålen Tor Sep 30, 2021 10:23

timanna skrev:Jeg starter inne, i planterom. Bare et rom som ikke er i bruk til annet for tiden. Drivhuset blir ikke brukt før langt utpå våren, når snøen er borte, så jeg kommer inn der :roll:

Jeg har rom, men må finne ut mer om temperatur og lys. Hadde vært morsomt å få det til :) Gleder meg til frøboksen!
Gunn i Vesterålen

Innlegg Gunn i Vesterålen Tor Sep 30, 2021 10:36

Nienna skrev:Her er vinteren alfor kort :D Ofte varer høsten til jul. Og da flytter jeg stauder og løker, og gjør alt klart til våren. Alltid er det noe å forbedre :) Men dagene blir jo kortere, og innetiden bruker jeg til mye forskjellig. Jeg liker å lese romaner og krim. Pusse opp og fornye. Og jeg elsker å se hageprogrammer. Monty Don er favoritten :star: Jeg syr, helst noe nytt av gammelt, og jeg liker å prøve ut nye matretter. Alle stueplantene får omsider mer oppmerksomhet når vinteren kommer. Frø sorteres, og planer legges. Hageåret evalueres, og jeg bestemmer hvilke grønnsaker som ikke skal såes igjen. Eller hvilke inn og ut planter som ikke skal inn igjen. Men ingenting er skrevet i stein, kanskje får vrakede frø en ny sjanse, og en plante som skulle bli ute, blir tatt inn i siste liten. Og sånn går nå dagene... :D

Vinter fra desember til februar hadde passet meg utmerket! :lol: Men du har rett i at også innetiden kan brukes til mye trivelig. Med unntak av å sy, gjør jeg mye av det samme som deg.
Før neste vår har jeg tenkt å tegne plantekart av hagen. Jeg glemmer både navn og hva som vokste hvor. Skal bruke bildene jeg har tatt gjennom sesongen som hjelp. Da ser jeg også hvor det er for lite farger når osv. Og så skal jeg selvfølgelig kose meg med hageprogrammer. Det er bra at NRK har serier liggende på nettsiden sin.
Gunn i Vesterålen

Innlegg Martin Man Okt 04, 2021 4:49

Flere store trær er saget ned, og de skal inn i vedboden.
Det blir både kløyving og bruk av øksa.
Gammel mann gjør så godt han kan. :)

Brendsel.jpeg
Brukerens avatar
Martin

Innlegg Dag Man Okt 04, 2021 18:32

Akkurat nå bygger jeg meg vinterhage på terassen. Den blir ferdig i løpet av
denne måneden. Med varme i gulvet. Gleder meg enormt til å sitte i godstolen
og se utover Mjøsa. Jeg har tenkt å begynne å lese romaner igjen.
Jeg er ganske aktiv, alderen til tross. Har også startet å felle store bjørker for
å lage ved for neste år. Jeg elsker å gå på ski, så det blir skiturer så sant det går an.
Hvis ikke blir det joggeturer. Om vinteren bruker jeg mye tid på å forberede neste
hagesesong. I 20/21 blir det også arbeid med å forberede Myskjatunet Rosepark. Jeg reiser
fortsatt mye rundt og holder hage-og roseforedrag. 19. oktober til Stokke, og 30. oktober
til Meldal (Trønderrosen). Jeg liker å møtes i sosiale samenhenger. Og der må jeg være
aktiv selv.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gunn i Vesterålen Man Okt 04, 2021 22:10

Martin skrev:Flere store trær er saget ned, og de skal inn i vedboden.
Det blir både kløyving og bruk av øksa.
Gammel mann gjør så godt han kan. :)

Brendsel.jpeg

Velkommen i klubben! :D Vi kjøpte vedklyver, kappsag og stativ for å holde store stokker for et par år siden. På gården har vi områder hvor bjørkeskogen er blitt som kratt. Det skyldes sikkert klimaendringer. Mannen sager ned, kvister og frakter til tunet med traktor. Jeg klyver og sager, og mannen stabler. Det er trivelig og nyttig arbeid å sørge for ved for familien. Selv om vi alle har varmepumpe, er det noe eget å kunne fyre med ved når kulden er som verst.

Gammel eller ung - kan vi ha det bedre? :)
Gunn i Vesterålen

Innlegg Nienna Man Okt 04, 2021 22:15

Dere er spreke, Martin, Dag og Gunn i Vesterålen:star: Det viser bare hvor sunt det er å være hageentusiast :D
Nienna
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Pusterommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest