Plante jordbær på flatmark

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Plante jordbær på flatmark

Innlegg Senga_Sengana Fre Apr 30, 2021 22:02

Hei,
Jeg skal plante en del jordbærplanter i opphøyde driller på det som i dag er en gressplen.

Bør jeg fjerne det øverste laget av gressplenen før jeg legger ut jord og "bygger opp" drillen, eller kan jeg legge jord rett opp på eksisterende gressplen? Hva ville dere tenkt her?

Dersom jeg ikke fjerner gresset: Vil ikke da gresset uansett dø ut når det får 30-40 cm. jord over seg?

Takker for svar :D
Senga_Sengana
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Plante jordbær på flatmark

Innlegg Sony Lør Mai 01, 2021 2:09

Vil ikke da gresset uansett dø ut når det får 30-40 cm. jord over seg?

Vel, det kommer an på. Hvis du har 30 cm jord over hele så tror jeg vanlig plengress sliter, men vanlig plenugress kan fint komme opp gjennom det jordlaget. Og mellom rendene blir det kanskje tynnere lag? Plengress takler lett 10-12 cm hos meg i hvertfall.

En mye brukt metode er å legge et lag avispapir eller papp ut over hele området og en god bit (30 cm kanskje) videre på alle kanter. Så kan du legge jord oppå der. Avisene eller pappen hindrer lys i å komme til selv der jordlaget er tynnere, og stopper også en del ugress. Ett utbrettet VG tykt og skikkelig god overlapp bruker å rekke, eller to lag papp, der det ene laget dekker skjøtene i det andre.

Lykke til, og velkommen til hagegal! :)
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester