Solbær

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Solbær

Innlegg labine Man Mai 10, 2021 11:46

Sliter med å få til solbær. Der jeg bodde tidligere fikk jeg ikke solbæra til å bli stor og ha mye bær, mens ripsen klarte seg veldig bra (nå skal det sies at ripsen hadde vært der i mange år før jeg flytta dit og planta solbær, men hadde solbærbusk i en god del år også...). Det samme gjelder hos en venn av meg - men der tror jeg solbær og rips ble kjøpt inn samtidig.
Hva skal til for å få solbærbusken til å bli stor og fin og få mye bær? Regner med det må gjødsel til, men syns det er rart at ripsen blir så mye bedre enn solbæra når de får akkurat samme behandling...
labine
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Solbær

Innlegg orm Tir Mai 11, 2021 12:18

Litt rart, ja. Hjemme klarer begge seg like godt. På fjellet har jeg motsatt erfaring både når det gjelder vekstkraft og bær. Kan det være for tørt? Datteren min har en solbærbusk som ikke vil. Vi har funnet ut at den står på en steinfylling. Ellers bør man skjønnsomt kutte helt ned noen av de eldste greinene innimellom for å forynge busken. De yngste greinene produserer mest og størst bær og litt gjødsel bør selvsagt solbæra få.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Unni Ons Mai 12, 2021 11:50

Mine bugner av store solbær og står i den våtaste delen av hagen. Liker mykje vatn :hair:
Brukerens avatar
Unni

Innlegg labine Lør Mai 15, 2021 8:06

hm. Dere sier noe, det er fullt mulig det blir for tørt - er sandjord der jeg bodde før.
labine

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester