En jordbærhistorie - gjødsling midt i sesongen

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

En jordbærhistorie - gjødsling midt i sesongen

Innlegg Scrooge Lør Jul 17, 2021 14:55

Jeg gjødslet de fleste jordbærplantene mine lett på våren, noen fikk litt kugjødsel og andre fikk litt påfyll av jord som ikke bare inneholdt torv og kunstgjødsel. Som et forsøk fikk noen skrantne planter hønsegjødsel, noen få fikk par av disse gjødselpinnene hver og noen fikk ingenting, da jeg antok at det skulle være tilstrekkelig med næring i jorden.

Bedet med moderat gjødsling så ut til å trives, aldri hatt så mange blomster, men etterhvert snudde det totalt. Jeg har tidligere år hatt meldugg og den dukket opp også i år, i tillegg virker det som at det i år er flere skumsikader enn noen gang. Plantene begynte å sture, blad visnet, ble røde, de grønne bladene ble bare lysere og lysere.

Plantene som ikke hadde fått noe gjødsel viste lignende symptomer, de så overhodet ikke ut til å trives.

De første små grønne jordbærene hadde såvidt begynt å vise seg, det var da jeg bestemte meg for at det fikk briste eller bære. Jeg tok frem sekken med hagegjødsel fra Felleskjøpet og rørte ut gjødsel i en bøtte med vann litt sterkere enn anvisningen og blandet dette ut cirka 1/10 i vannkannen slik at jeg fikk mange liter svakt gjødselvann å helle på plantene. Nå har det gått noen uker og plantene har slått helt om, de ser mye bedre ut og jeg har plukket de første jordbærene. Det er fortsatt mange svært små bær, tiden vil vise om disse vokser frem etterhvert, men jeg tror det ville sett langt verre ut om jeg ikke hadde gjort noe.

Plantene som fikk hønsegjødsel har blitt så fine med det utgangspunktet de hadde, plantene som fikk gjødselpinner har blitt svært store, er spent på hvordan bærene blir på disse plantene.

Vi får se hva som blir den endelige konklusjonen, men det virker som at man ikke skal være redd for å gjødsle midt i sesongen.
Scrooge
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: En jordbærhistorie - gjødsling midt i sesongen

Innlegg Nienna Lør Jul 17, 2021 16:23

Kjekt med en god jordbærhistorie i fellesferien :) Jeg dyrker mine jordbær på halvt omdannet kompost av løv, kvist og hageavfall. Tror ikke jeg gjødslet i fjor. I år tenkte jeg å gjødsle med valurtvann etter at bærene er høstet. Jeg fikk veldig god avling i år.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Scrooge Lør Jul 17, 2021 16:41

Det er fascinerende hvor store forskjellene er i dette landet. Du har allerede høstet mange jordbær, mens jeg såvidt har begynt. Gratulerer med god avling, det er få ting som er så godt som jordbær man har dyrket selv.

Jeg burde nok kompostert, valurtvann var nytt for meg. Jeg har lest om neslevann, men så langt har jeg brukt nesten bare butikkjøpt gjødsel. Har prøvd meg litt frem med tang i fjor og i år.

Det å lage kompostbed høres smart ut.
Scrooge

Innlegg blys Lør Jul 17, 2021 17:28

Gjødsling kan ofte vere eit mysterium og det er mange måtar å dyrke jordbær på.
Her kjem min versjon:
Eg pleier å ha god avling på jordbæra.
Eg skifter ut åker/planter etter 3-4 år. Eg gjødslar ikke på vårparten for eg vil ha blomar og ikkje mykje bladverk.
Når sesongen er over og blada byrjar å sjå stusselege ut utpå seinsommaren klipper eg ned plantene og gjødslar.
Neste vår ingen gjødsel.
I år hadde eg nyetablert åker og sesongen er omtrent forbi. Sjølv om plantene var nye (frå utløparar) gav dei store fine bær.
Plantene gjev mest bær sesong 2 og 3.
Eg plantar plantene på drill med duk. Det gjev reine og fine bær.

Frå nyetablerte planter

Bilde

Frå sesong 3

Bilde

Planting på drill med duk gjev reine bær.

Bilde
blys
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Lør Jul 17, 2021 20:53

Flotte jordbær, blys :) Duk gir nok de reneste bærene. Men jeg har så langt bare lagt på godt med gressklipp under jordbærplantene. Og med kvist under gressklippet blir det ganske luftig og tørt på overflaten siden regnet renner lett ned i jorden under kvist og gressklipp. Men på drill er det jo ikke noe problem med for mye fuktighet under bærene.

Jeg har ikke jordbærsengen i full sol. Delvis skygge går helt fint, og sesongen varer lengre enn i full sol. Jeg har plantet overskuddsplanter på forskjellige steder i hagen, og det blir fine bær selv i full skygge :)

Jeg har massevis av valurt i hagen. Gratis og fullstendig bærekraftig gjødsel :)

I år var det ekstra kjekt å få massevis av fine bær. Coronaprisene på jordbær i butikken fristet ikke :lol:
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Scrooge Tir Sep 21, 2021 0:46

Nå er det en stund siden sesongen var over og jeg tror det var riktig å kjøre på med gjødsel. Været her nord har vært aldeles forferdelig, kan ikke huske en slik sommer. Det har vært fryktelig dårlig jordbærvær. Det ble en del bær som råtnet før de ble modne, ikke annet å forvente, plukket jevnlig ut dårlige bær og tror det berget noe av avlingen. Det var også noen blomster som aldri ble til bær eller bare ble såkalte knartbær, dette tror jeg kan ha vært en kombinasjon av starten på sesongen, været og veldig mange skumsikader.

Ble en periode svært plaget av kråker, de forsynte seg grovt, måtte på med nett og fiberduk, da ble det plutselig modne bær i åkeren. De var så nøye at om halve bæret var rødt, lot de det grønne ligge igjen.

Noen bær veldig store og totalt sett ble det bedre enn fryktet. Det største problemet nå er at jeg oppdaget noe sopp i åkeren som antakelig er flatklokkehatt som er forferdelig giftig. Den har nok vært der store deler av sesongen og jeg lever jo enda, men håper veldig at den ikke kommer igjen til neste år.
Scrooge

Innlegg Runegutt Tir Sep 21, 2021 14:31

Scrooge skrev: Været her nord har vært aldeles forferdelig, kan ikke huske en slik sommer. Det har vært fryktelig dårlig jordbærvær.

Kroppen min har en lett gylden farve, men det er bare overflaterust, :evil:
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 5 gjester