Høstetid i hagen

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Høstetid i hagen

Innlegg Nienna Fre Jul 30, 2021 8:23

Nå begynner det å modnes i grønnsakshagen. Hva høster dere nå? Her er det svartrips, hvitløk og diverse annet.
Bilde

Bilde

Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Høstetid i hagen

Innlegg HeidiT Fre Jul 30, 2021 9:29

Jeg har plukket rips denne uken. Det meste gikk til saft, men noe ble også finrenset og fryst ned. Vi har en busk til, men jeg vet ikke om jeg skal plukke ripsen og lage vin, eller om fuglene skal få resten. (Men fuglene har ikke vært så ivrige på ripsen i år, og jeg lurer på om det kan ha noe å gjøre med at vi i år har tilført hagen voldsomt mye mark gjennom hestekompost vi fikk fra en lokal hesteeier ...) Jeg plukket samtidig stikkelsbærene for å lage gele, og for første gang fikk jeg stikkelsbærslim fremfor gele xx(

Jeg har også laget urtesalt. Hver sommer kjøper jeg potter med krydderurter fra butikken og planter i potter ved inngangspartiet. I og med at vi ikke trenger så stor urtehage, og vi allerede har noen flerårige urter andre steder i hagen, ville vi fått mye svinn om jeg sådde selv, så jeg synes dette er en grei og billig løsning. Vi får masse ut av de små plantene ved å plante dem i større krukker på denne måten. Uansett, siden det har vært så varmt og tørt i år, har jeg måttet vanne krukkene MYE oftere enn vanlig, så nå gikk jeg lei og høstet alt sammen. Vanligvis står disse urtene til slutten av august, når jeg skal plante lyng i pottene.
HeidiT
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Fre Jul 30, 2021 10:12

Her har fuglene forsynt seg litt av ripsen, men på langt nær så mye som de pleier. Det varierer litt med hvor mye trost vi har. De elsker jo mark, så at hestekompost har fått meitemarken til å yngle er veldig sannsynlig.

I år hadde jeg nett over jordbærene, og det var suksess. Masse flotte jordbær fra starten av juli og til for et par dager siden da jeg plukket restene. Da var det fortsatt litt kart igjen, men de skal trosten få :)

Jeg pleier også å lage urtesalt. Har flerårige urter som ramsløk, løpstikke, fennikel og oregano. De blir til både pesto og urtesalt. Rosmarin kjøper jeg på matbutikken, og gjør som deg, planter dem i større potter. Hvis vinteren blir mild overvintrer de fint i drivhuset. Basilikum kjøper jeg også. De dyrker jeg i kjøkkenvinduet rett og slett fordi de ikke liker seg ute hvor temperaturen svinger, og det fort blir for kjølig for en varmekjær sydlending :) Basilikum er kjempelett å stiklingsformere, så jeg setter nye planter og høster hele sesongen. Basilikum fryser jeg og bruker til pesto.

I år har jeg fått bra med fine taybær. De er en krysning mellom bjørnebær og bringebær tror jeg. Dessverre har de enormt med torner.

Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg HeidiT Fre Jul 30, 2021 15:28

Stiklingsformering av basilikum må jeg prøve. Godt tips!

Jeg blir vært fristet til å skaffe meg taybær, men blir avskrekket av mye torner. Jeg kan tåle stikkelsbærtornene fordi bærene er så gode, men ellers er jeg såpass pysete at jeg kjøpte meg en tornefri bjørnebærbusk i år (Little black prince). Den bærer på førsteårsskudd, så det ser ut som jeg får en liten håndfull med bjørnebær i høst :jump:
HeidiT

Innlegg timanna Fre Jul 30, 2021 16:19

Her er det nok for tidlig for ripsen, men nå begynner tomatene å modnes! Mange, store tomater :)
Jeg har urter som jeg har sådd selv; flatpersille, timian, rosmarin og basilikum. De er flotte nå, og skal snart høstes og puttes i fryseren. Jeg er ikke så glad i urtesalt. Bjørnerot, løpstikke, grasløk, oregano og estragon har jeg også, og de kommer også i fryseren. Basilikumen står i drivhuset, der har den det fint. Den bruker jeg jevnlig til salat.
Potetgraset står høyt, så nå er jeg spent på om det blir noe avling. Bondebønner har jeg sådd, men de ser stusslige ut. Fine planter og masse blomster, men lite bønner :( Noe kål har jeg også sådd, men den må nok stå en stund til før det blir noe av den.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Fre Jul 30, 2021 17:52

Jeg har også tornefrie bjørnebær. I fjor ble det mye bær, men i år ser det dårlig ut. Den sår seg selv, så det gjelder å passe på. Frøplantene er nemlig langt fra tornefrie. Taybærene er virkelig gode når de slår til. Også de bærer både blomst og modne bær samtidig, på samme måte som bjørnebær. Det er praktisk å kunne høste litt hver dag. Da kan jeg lettere trosse tornene :) Særlig når jeg ser hva en liten kurv med friske bær koster på butikken.

På bildet vises de umodne frøkapslene til vinterreddik. De er sprø og deilige i salat, og smaker mer reddik enn den vanlige reddiken. De blomstrer og setter frø helt til frosten kommer. Vinterreddik går som regel i stokk for meg, og da er frøbelgene trøsten :) I dag har jeg høstet en god del til frysing. Frosset mister de selvsagt sprøheten, men er fine til wok.

Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gunn i Vesterålen Fre Jul 30, 2021 21:39

Kun rabarbra og gressløk er høstet. Jeg har masse rabarbra i fryseren som jeg skal sursylte utover året. Ellers gjør jeg som flere av dere andre, potter om krydderurter som persille, oregano, dill og løpstikke som jeg kjøper. Når vinteren nærmer seg legger jeg de forskjellige i fryseren.

Jordbærene er så vidt begynt å modnes. De ble plantet i fjor, så vi forventer ikke så mye i år. Ser at fuglene forsyner seg, men her på stedet var det utsolgt for nett. Men det må vi absolutt skaffe oss.
Vi har ikke ripsbærbusker, og det var utsolgt på gartneriet. Ønsker meg to busker. Er så heldig at jeg får høste rips hos naboen. Det er et sommerhus, og de er glad for at jeg høster og holder buskene i stand. Vi elsker rørt rips, så alt går i fryseren som det. Her i nord er det lenge før ripsen er moden ennå.

Heller ikke multebærene er modne. Vi har innmark med normalt mye multe, men det ser dårlig ut i år. Det er lite kart. Multebær fryser jeg til bruk i dessert og kaker.

Potetåkeren vår ser bra ut. Det har regnet så mye her at det skulle også bare mangle! Vi er spent på avlingen når den tid kommer.
Gunn i Vesterålen

Innlegg Runegutt Fre Jul 30, 2021 23:30

Jordbæra modnes nu, og solbæra e straks plukkeklar.
Ellers skal ting få stå ei stund tell
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg timanna Lør Jul 31, 2021 0:46

Hva er svartrips, lurer jeg på? :? De ligner litt på bærene på en selvsådd busk jeg har. Det er nok en fugl som har kommet med frø.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Lør Jul 31, 2021 8:19

timanna skrev:Hva er svartrips, lurer jeg på? :? De ligner litt på bærene på en selvsådd busk jeg har. Det er nok en fugl som har kommet med frø.

Svartrips, Ribes petraeum biebersteinii, er en variant av rips med nesten svarte bær. Bærene er litt søtere en vanlig rød rips er det noen som har sagt, men selv smaker jeg ingen forskjell.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg HeidiT Lør Jul 31, 2021 13:07

Jeg har også høstet ringblomster og blomkarse, her fortært av hamsteren min Prinsesse Astrid.

Bilde

Bilde

Bilde
HeidiT

Innlegg Nienna Lør Jul 31, 2021 16:10

Herlighet, for en skjønn prinsesse :konge: Med et måltid som er en dronning verdig :D Jeg har masse ringblomster som jeg lurer på om jeg skal tørke. Er det noen som har prøvd? Pesto av blomkarseblad skal visst være godt også. Det er alltid noe jeg ikke har prøvd :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Lør Jul 31, 2021 18:48

Nienna skrev:Svartrips, Ribes petraeum biebersteinii, er en variant av rips med nesten svarte bær. Bærene er litt søtere en vanlig rød rips er det noen som har sagt, men selv smaker jeg ingen forskjell.

Det kan faktisk godt stemme at det er svartrips jeg har. Bærene er ikke svarte da, men mørkere enn vanlig rips. Og søtere er de faktisk også, synes jeg. Blomstene har også en annen farge enn de vanlige. Det rare er at denne busken står i skygge, på nordsiden av huset. Den får bare bittelitt sol om morgenen og litt om kvelden. Men likevel er bærene modne før de vanlige, som står i full sol!
Men jeg lurer veldig på hvor den kommer fra. Jeg har aldri hørt om svartrips før, er det en veldig sjelden sort, eller har jeg bare unngått å komme borti dem?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg HeidiT Lør Jul 31, 2021 19:00

Takk, Nienna! Jeg er partisk, men synes hun er supersøt!

Jeg har tørket ringblomster før, for å lage ringblomstsalve (akkurat det ble ingen gjenganger, men jeg har tenkt å tørke litt i år for å bruke til kakepynt). Jeg vet ikke om metoden jeg brukte var den mest effektive, men jeg hengte opp et håndkle som en hengekøye på loftet og la blomsterhodene utover. Så ribbet jeg dem for blader da de var tørre. De beholdt både farge og lukt lenge.
HeidiT

Innlegg Nienna Lør Jul 31, 2021 21:07

timanna skrev:
Nienna skrev:Svartrips, Ribes petraeum biebersteinii, er en variant av rips med nesten svarte bær. Bærene er litt søtere en vanlig rød rips er det noen som har sagt, men selv smaker jeg ingen forskjell.

Det kan faktisk godt stemme at det er svartrips jeg har. Bærene er ikke svarte da, men mørkere enn vanlig rips. Og søtere er de faktisk også, synes jeg. Blomstene har også en annen farge enn de vanlige. Det rare er at denne busken står i skygge, på nordsiden av huset. Den får bare bittelitt sol om morgenen og litt om kvelden. Men likevel er bærene modne før de vanlige, som står i full sol!
Men jeg lurer veldig på hvor den kommer fra. Jeg har aldri hørt om svartrips før, er det en veldig sjelden sort, eller har jeg bare unngått å komme borti dem?

Svartrips er ikke vanlig. Jeg fikk mine busker som stiklinger for flere år siden av en hagegal :) Har aldri sett dem på hagesenter.Tror svartrips er mer vanlig nedover i Europa. Men det er jo alltid noen som har den. Og fugler flyr langt, ikke umulig at et frø har havnet hos deg. Mine busker står faktisk også nordvendt og får lite sol. Og de modner før den vanlige røde. Helt svarte er de jo ikke, bare dypt røde. I fjor laget jeg ripsgele av dem, og den ble veldig mørk på farge.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Lør Jul 31, 2021 21:13

HeidiT skrev:Takk, Nienna! Jeg er partisk, men synes hun er supersøt!

Jeg har tørket ringblomster før, for å lage ringblomstsalve (akkurat det ble ingen gjenganger, men jeg har tenkt å tørke litt i år for å bruke til kakepynt). Jeg vet ikke om metoden jeg brukte var den mest effektive, men jeg hengte opp et håndkle som en hengekøye på loftet og la blomsterhodene utover. Så ribbet jeg dem for blader da de var tørre. De beholdt både farge og lukt lenge.

Takk for tipset :D Da tørker jeg blomstene hele, og ribber dem når de er tørre. Jeg har sopp og urtetørker, tenker at 30 grader er nok.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester