Hva er galt med tomatene mine?

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva er galt med tomatene mine?

Innlegg Simira Søn Aug 15, 2021 15:35

Når busktomatene mine begynner såvidt å modnes så ser det ut som de råtner på undersiden? Er det for mye gjødsel? For lite?
Det er en del maur i den plantekassa, kanel ser ikke ut til å hjelpe, så jeg skal få ordnet noe i løpet av et par dager. Men kan det være dem? Planten ser ellers frisk og fin ut og har masse grønne tomater nå, så jeg håper de blir spiselige etterhvert.

Bilde
Simira
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hva er galt med tomatene mine?

Innlegg timanna Søn Aug 15, 2021 17:55

Det er rothalsråte. Kjent fenomen, som skyldes mangel på kalsium eller kalium eller begge deler (husker ikke i farten), noen andre kan sikkert hjelpe med riktig svar. Det hjelper med treaske i jorda, ihvertfall. Tomatene er ikke råtne, jeg har hatt noen hvor jeg har skåret av det brune, resten smakte helt fint :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Simira Man Aug 16, 2021 11:22

Er du sikker på det? Jeg finner ingenting på stammen til plantene som minner om det jeg finner på nett. Dette er to busktomatplanter i samme kasse.
Simira

Innlegg Villrose Man Aug 16, 2021 12:46

Ser ut som griffelråte, som kommer i den enden blomsten har vært.
Å tilføre kalksalpeter (Calsinitt) ved vanning skal kunne hjelpe. Best å vanne om morgenen. Både for kald og våt jord, og uttørking avløst av overvanning er uheldig.
Har inntrykk av at det er mer griffelråte rundt omkring i år en vanlig.
Den delen av tomaten som ikke er angrepet, er grei å spise.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg timanna Man Aug 16, 2021 14:49

Hjælpe meg. Jeg ville svare i en fart, og bommet stygt på både det ene og det andre. Takk for retting, Villrose! :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Simira Man Aug 16, 2021 15:30

Takk, finner masse info om det på nett. Jeg har satt opp vanntønne med keramikktupp nylig (etter at råten viste seg), så da må jeg bare slutte å vanne oppå jorda. Vannet litt ekstra i går, typisk nok...
Simira

Innlegg Mariann G Man Aug 16, 2021 20:50

Dettte er griffelråte, og det er nok det Timanna også mener. Det skyldes mangel på kalsium under blomstringen, når tomatkarten dannes. Årsaken kan selvfølgelig være mangel på kalsium i jorden, men som oftest skyldes det at planten av en eller annen grunn ikke klarer å ta opp nok kalsium. Det kan f.eks komme av ujevn vanning eller ujevn temperatur, både kald våt jord og høy varme kan hemme opptaket.
Jeg har aldri hatt så mye griffelråte som denne sommeren. Vi har hatt en nydelig sommer på vestlandet med flere varmeperioder og tørt vær,noe som har gjort det utfordrende å vanne jevnt. Ellers så streiket også vanningen når jeg var bortreist noen dager. Dette tror jeg har forårsaket problemet hos meg.
Brukerens avatar
Mariann G
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg timanna Tir Aug 17, 2021 10:17

Jeg ga mine tomater en håndfull hagekalk hver, i håp om å bli kvitt dævelskapet. Jeg tror det virket litt, ihvertfall :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester