Søtningsstoffer

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Søtningsstoffer

Innlegg Tua Ons Aug 13, 2014 10:13

Forsker på solbær, sunn, mørk og deilig er den. Solbærsyltetøy er kjempegodt og sunt da selvfølgelig. Men alt sukkeret trenger jeg ikke, siden de feriekiloene må av igjen, og da hjelper ikke sukker. Hva med holdbarheten på syltetøyet uten sukker? Jeg har laget en kjele søtet med flytende stewia og kokosblomstsukker. Smaker nydelig med vaniljekesam til, men jeg antar dette må fryses. Er det noen med erfaring på området? Hva med ripsgele, kan den bli stiv uten skikkelig sukker? Blir det holdbart? Må/kan gele fryses?
Som vanlig, maaaange spørsmål :D
Tua
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Søtningsstoffer

Innlegg Arild Ons Aug 13, 2014 12:30

Kokosblomstsukker er sukker, men du reduserer sikkert på mengden når du bruker stevia (som ikke er sukker). Den er nok ikke særlig testet for sylting og holdbarhet, men om du bruker norgesglass eller tilsvarende, koker dem før du bruker dem og gjør at riktig burde det holde like lenge som annet syltetøy. Det meste av syltepulver, Jam, Certo, Atamon etc. er tilsatt E211, og det hjelper ytterligere på holdbarheten også etter glasset er åpnet. Gele kan ikke fryses, men jeg går ut fra at du kan lage gele med kokosblomstsukker, selv om det er ganske uprøvd. Det går i hvert fall med fruktsukker av pære. Velig interessert å få vite hvordan det funker :- )
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Ons Aug 13, 2014 13:20

Den sikreste og letteste holdbarhetsmetoden er frysing i passe små porsjoner.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Ons Aug 13, 2014 15:25

jeg bruker litt forskjellig av søtningsstoffer; Sukrin, Splenda, Canderel osv. Da bruker jeg flytende Atamon for holdbarhetens skyld, og Certo for stivheten. Bruker små, varme glass. Syltetøyet holder seg godt i kjelleren, det! :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Ons Aug 13, 2014 16:44

To av Certo variantene er full av holdbarhetsmidler, både pektinvarianten og den basert på stivelse, de trenger ikke noe ekstra E211 tilsatt. Tror det kun er Gul Jam og Certo for frys/kok som er uten holdbarhetsmiddel. Vi har kokt syltetøy av både bringebær, blåbær, jordbær og plommer med Blå Jam og Sukro/Sukrin (såkalt naturlig sukkeralkohol erythritol, 0 kalorier). Det har gått helt fint i norgesglass og valige sylteglass med skrulokk (gjenbruk av nora- og lerumglass). De oppbevares i kjøleskap (vi har ingen god lagringskjeller). Små syltetøyglass kan være greit når de er uten holbarhetsmidler, med trenger man ikke tenke så mye på det. Da blir det oppspist innen god tid så og si uansett. Jeg bruker vanlig sukker igjen, noen ganger fruktsukker. Jeg syns sukro er kald på en måte, søt nok men ikke helt det samme som sukker.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Tua Ons Aug 13, 2014 16:50

Så mange flotte tips :) Tusen takk. Tanken min var å ikke bruke noe tilsetning, e-stoffer eller andre ting, så frysing blir nok resultatet. Men den ripsgeleen blir et forsøk, søtet med sukrin, om det ikke blir stivt og det tror jeg ikke har jeg i litt gelantin. Tar det på steriliserte små glass og etter det krysser jeg fingrene :)
Tua

Innlegg Arild Ons Aug 13, 2014 17:27

Ikke at det er ille på noen måte, men gelatin er gitt e-nummer E441, maisstivelse E1422, pektin E440. Hvilke av tilsetningstoffene man vil holde seg unna er diskutabelt, selv har jeg styrt unna aspartam og aesulfam, og lurer på hvor sunt det er å erstatte vanlig sukker med ulike sukkeralkoholer. Det er vel snakk om menden vi får i oss? Rips og solbær har oftest nok pektin fra naturens side til at det blir gele, mulig de forskjellige søtningsstoffene påvirker stivheten. Litt ekstra presset sitron skal hjelpe å at solbærgeleen stivner, men både den og solbærne krever ofte noe som søter. Gelatin blir aldri helt som pekting syns jeg, den er mykere på en måte. Jeg har lurt på om most banan ikke er så dumt noen ganger, og konsetrat av epler og bare venne oss til at ikke alt må være så søtt. Da må bærne gjennom en blender før en koker/fryser. Gele renner opp etter å ha vært i frysen, både pektin- og gelatinbasert.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Ons Aug 13, 2014 20:39

Og for ordens skyld, E 211 er natriumbenzoat, som er natriumsaltet til benzoesyre. Det er det masser av i bl.a. tyttebær og multer, det er derfor de holder seg så godt ... altså et fullstendig ufarlig stoff.
Aspartam er også fullstendig ufarlig i normale mengder, det samme med alle godkjente søtningsstoffer, faktisk. Sukkeralkoholer, derimot, som fruktose, sukrin, sorbitol, xylitol, maltitol og andre som slutter på -ol: de er ikke farlige, men påvirker blodsukkeret i like stor grad som vanlig sukker. (Unntak for sukrin, som ikke påvirker blodsukkeret.) De inneholder kalorier, men ikke like mange som vanlig sukker. Igjen unntak for sukrin, som ikke inneholder kalorier.
Det er absolutt snakk om mengden vi får i oss. I normale mengder er ingen av disse stoffene farlige, men sukkeralkoholene (unntatt sukrin) skal man helst ikke spise for mye av. Noen av dem kan gi løs mage bl.a. hvis man spiser mye.
Personlig synes jeg konsistensen på syltetøyet blir litt rar når jeg bruker kunstig søtning, men det venner man seg til.
Den aller beste måten å oppbevare bær på, er frysing mener jeg. Jeg tar en liten porsjon fryste bær i en skål, gir dem et minutt eller så i mikroen, og blander med Splenda. Det blir nesten som nyrørte friske bær! Nam! :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Tor Aug 14, 2014 19:00

Ikke for å ta fra deg gleden, timanna, men jeg kom over denne:

http://articles.mercola.com/sites/artic ... ngers.aspx
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg jensen Tor Aug 14, 2014 19:20

magnolia skrev:Ikke for å ta fra deg gleden, timanna, men jeg kom over denne:

http://articles.mercola.com/sites/artic ... ngers.aspx

Det er verrdt å sjekke opp i kilder, den godeste "Dr." Mercola har et noe... brokete rykte.
ChineseAlpines.com - Villinnsamlede frø og dyrkede blomsterløk fra Kina
Facebook-side med plantebilder
Brukerens avatar
jensen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Tor Aug 14, 2014 19:54

Det er mye i matveien som fort kan bli en belastning i lengden. Alle tilsetningsstoffer i mat er testet som et enkelt stoff og funnet trygt i et begrenset daglig inntak. Problemet er vi får i oss et utall slike stoffer hver dag, i tillegg kommer stoffer fra forpakning og alt det vi lagrer maten i. Det er hele forskningsmiljøer av en helt annen kaliber enn Clark og Mercola som har utrykt sin uro over dette, man vet faktisk at det er et reelt problem. Lager man syltetøyet selv og lagrer det på glass har man i hvert fall en viss kontroll med hva man får i seg av slikt. Dette er stoffer man vet gir problemer når vi får i oss for mye av det; enn hvor naturlig natriumbenzoat er har vi ikke godt av å få det i oss i all mat og drikke vi inntar. Representanter fra norsk helseråd råder kun diabetikere til å erstatte vanlig sukker med kunstige søtninsstoffer i vanlig mat, ikke folk flest.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Tor Aug 14, 2014 22:07

Arild har noen gode poenger her. Det er klart at alt kommer an på mengden man får i seg. (Hvis tyttebær hadde blitt oppdaget i dag, ville det blitt forbudt!)
Det finnes veldig mye rart på nettet om alt mulig, men kanskje spesielt om kunstige søtningsstoffer. Det er alltid et spørsmål om kildenes seriøsitet.
En klassisk historie, gammel, men god: Det ble forsket på et av de første søtningsstoffene som kom på markedet, jeg tror det var sakkarin eller cyklamat, men er ikke helt sikker. Uansett, de musene som ble foret med stoffet, fikk kreft og døde. Dette ble slått stort opp, stoffet var farlig, det var kreftframkallende!
Det som ikke ble sagt, var hvor store doser musene fikk. Det viste seg at de fikk så mye av stoffet, at med tilsvarende doser sukker ville de vært døde mye før. Og hvem betalte for forskningen? Tate & Lyle ... Men dette er ting som kom fram lenge etter at folk var blitt skremt.
Alt med måte! er mottoet. :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Fre Aug 15, 2014 8:48

Jeg har lyst til å prøve palmesukker, men det er dyrt. Jeg fant et tips om et amerikansk nettsted som selger organiske varer, det heter Iherb. Der koster palmesukker bare en brøkdel av hva det koster her. Det ble også nevnt en tilbudskode LEK055.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Fre Aug 15, 2014 21:13

Iherb er et seriøst og greit sted å handle! Har du en tilbudskode, tror jeg det blir spørsmål etter den i løpet av utsjekkingen. Lykke til! :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Fre Aug 15, 2014 21:59

Jeg hadde laget et bestilling igår og hadde kommet til kredittkortopplysninger. Hadde ennå ikke funnet spørsmål om kode, så jeg gikk tilbake for å lete etter det. Så måtte jeg begynne på nytt igjen, men gad ikke. Er det helt på slutten den skal fylles inn?
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Lør Aug 16, 2014 19:05

Så vidt jeg husker, ja. Helt på slutten.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester