Nye drivhuslys

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Nye drivhuslys

Innlegg orm Fre Sep 24, 2021 10:14

Det ble mørkt i drivhuset. Trodde det var timeren som var gåen og kjøpte ny, men det hjalp ikke. Tok så ut en lampe for å prøve ALLE stikkontaktene. Sjekket at lampa lyste først. Ikke noe lys. Har to seriekoplede lamper m. 2 vanlige lysstoffrør i hver. De ble kjøpt som drivhuslamper da jeg fikk drivhuset. Lampene har ett støpsel som står i en av stikkontaktene. Elektrikeren sier at lampene er gå'ne el. muligens bare den ene, men at gulvvarmen er i orden. Gulvvarmen er ikke koplet i stikkontaktene. Elektrikeren sier også at vanlige lysstoffrørlamper ikke er lovlige lenger/ikke selges heller kanskje. Problemet mitt er da hva jeg skal kjøpe inn av lamper. Blir det LED? Har vært på nettet og blitt forvirret. Ser ut som at noen LED-lamper ikke har lang rekkevidde - 20 cm hmm. Må jo ha lys i taket som lyser helt ned til gulvet og tåler vann selv om jeg ikke vanner oppi lampene. Dette er et lite drivhus 3 m. langt og ca. 2,60 bredt. Har planter langs langveggene.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Nye drivhuslys

Innlegg Runegutt Ons Sep 29, 2021 22:28

Tror elektrikern din er litt kjapp av seg.
[url]https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/armaturer/innendorsbelysning/lysrorarmaturer/lysrorarmatur-424058/[url][/url][/url]
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Fre Okt 01, 2021 11:07

Takk Runegutt! Var inne der og kikket. Litt usikker på hvordan jeg gjør det. Mine lamper er 1,50 og 58W. Disse er kortere og lavere lysstyrke. Mulig det holder el. kanskje plass til to på lengden.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg pjot Søn Okt 03, 2021 19:03

Rart, det om ikke selge lysstoffrør er nytt for meg også.
Har den siste Biltemakatalogen, der er det ikke nevnt noe om dette. Lysstoffrør holder jo i evigheter.
Hadde reklamelyskasse på min tidligere jobb, den sto på døgnet rundt i 10-15 år.
pjot
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg orm Tir Okt 05, 2021 8:38

Tja pjot, som sagt hadde Jula - bare kortere enn mine. Nå fikk jeg etter hvert lys i begge m. skjøteledning innenfra. Fikk påpakk av elektriker da det var jordfeil i den ene. Det hadde han sagt, men jeg hadde ikke fått det med meg. Jeg får søke videre.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest